Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kort rekkevidde på engelske Etron?

Startet av Jan-Børre Olsen, onsdag 11. mai 2022, klokken 20:03

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Ser MYE på youtube hvor de tester Etron 50 og 55 og det jeg stusser på er den elendige rekkevidden som er oppgitt og de fleste klarer å få i praksis? 150 miles på e50 høres veldig dårlig ut. Hva holder de på med på øya der?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Frode Nylund

Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

elektro

#2
Det tilsvarer jo et forbruk på rundt 25,0 kWh/100 km, som i mange sammenhenger er helt greit for denne typen bil. Er det snakk om landevei under gode forhold, burde de imidlertid sett 18-tallet og bikket 200 miles (320 km). På den annen side kan man under mindre gode forhold lett få forbruk på opp mot 30,0 hvis det er en ren motorveitest. Da snakker vi en rekkevidde på maks 200 km. eller 125 miles.. sånn er realitetene. For de aller fleste er egentlig ikke dette noe problem, men man må ikke hate å lade.

Vet ikke hva slags tester det er snakk om, men for det første bør batteriet ha litt varme ved start for å få maks antall kWh ut av det. Står bilen ute over natten vil det få omtrent samme temp som omgivelsene. Det bør være min 25 grader hvis man skal få ut hele bilens potensial. Det oppnås enklest ved å hurtiglade litt før start. Saktelading hjelper omtrent ikke.

Hva slags rute kjører de? A-B-A eller rundløype? Eller bare A-B med høydeforskjell og motvind? Hva med tempereraturen?

England er et land med mye vind og regn. Noe som straffes hardt i en stor, høyreist bil. Sidevind blir som motvind begge veier, selv om man kjører A-B-A.

Hva slags hjul har de? Det er stor forskjell på dekktyper, og 21-tommers felgene gir vesentlig høyere forbruk enn 19 og 20 pga. økt bredde.

Hva slags innstillinger bruker de? Bruker de AC Eco? Skrur de av AC bak som er standard på mange andre biler? Bruker de kjøreprogram Efficiency? Osv, osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Og de kjører ganske radig på motorveiene men også 3 større landeveiene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:12
Og de kjører ganske radig på motorveiene men også 3 større landeveiene.

Stemmer nok. Har ikke kjørt så mye der borte, men har inntrykk av at det er enten motorvei eller veldig svingete og småkupert. Etter min erfaring ikke ideelt da man ikke får noe særlig flyt og hjulene nesten konstant er mer eller mindre tverrstilt.

Kø er også noe de har en del av, det er heller ikke ideellt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:08
Sitat fra: daktari på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:12
Og de kjører ganske radig på motorveiene men også 3 større landeveiene.

Stemmer nok. Har ikke kjørt så mye der borte, men har inntrykk av at det er enten motorvei eller veldig svingete og småkupert. Etter min erfaring ikke ideelt da man ikke får noe særlig flyt og hjulene nesten konstant er mer eller mindre tverrstilt.

Kø er også noe de har en del av, det er heller ikke ideellt.
Det er en god del Ring 3 aktige veier mellom småsteder også, med 4 felt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan-Børre Olsen

Aldri vært i England så kan egentlig ikke si noe annet enn fra film og de brukererfaringer de selv publiserer på YT men det kan vel stemme at det er mye motorvei det går i, likevel, vår egen YT ev-guru Kris Rifa kjører jo i all slags vær og ligger da greit rundt 2,2-2,3 kWt/mila foruten vinterkjøring. Poenget mitt er at det er vel egentlig ikke så vanskelig å kjøre disse bilene under oppgitt wltp mens engelskmennene tilsynelatende ikke har sjans å klare oppgitt wltp?
Går det så inn i hamperæva fort på de engelske veiene?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

syklisten

Fartsgrensen på motorveiene er 70mph (ca. 113km/t), men erfaringsmessig så ligger trafikken i rundt 130kmt. Dette tærer vel ganske mye mer på rekkevidden enn om han hadde tuslet av gårde i 90kmt.

elektro

Har selv kjørt fra Oslo til Tvedestrand området samme tid i juni flere år på rad. Inkl. noe bykjøring/landevei for å plukke opp de tre andre voksne. De siste milene går svært sakte. Og motsatt andre veien. Bilen er fullastet med fokus på komfort og vi kjører ellers jevnt «litt over» nedover E18 og opp igjen. Men har også hatt kø. Snittfarten blir fort 70-75 km/t, selv om det oppleves som primært motorvei.

Det har stort sett vært «t-skjorte vær», som jeg husker det, men alltids en og annen regnskur og litt vind. Snittforbruket på alle disse turene er 24,0 kWt/100 km. Tipper jeg ville fått 23,0 med tom bil og Eco/Efficiency innstillinger. Dette gir mellom 158 miles (254 km) og 165 miles (265 km) rekkevidde med en e-tron 50, gitt at man får 61 kWt ut av batteriet og kjører bilen helt tom. I praksis snaut 150 miles.

Så ja, her må man lade begge veier med en e-tron 50. Det må vi stort sett med e-tron 55 også, i alle fall på vei ned, da det ikke er noe lading på brygga der. Men lading sammenfaller alltid med nødvendige stopp, så passasjerene merker det knapt.

For å kjøre disse bilene oppunder WLTP rekkevidde, eller over, må man kjøre ren landevei i pent sommervær. Uten motvind eller høydeforskjell. 🙂 På en sånn tur er det mulig å kjøre på 18,0 kWt/100 km, som gir 211 miles (339 km).

Kjører man en 90-km/t konstant-test, ala Teslabjørn, havner man over 20,0 kWt/100 km. med AC på. Øker man til 120 km/t er man fort på 27,0 kWt/100 km. I regnvær, vind og/eller kulde kan du legge på 10-30% på disse tallene. Skiboks kommer i tillegg. :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Jeg synes ikke anslaget med 150 miles er langt fra sannheten. Jeg har 50AB og ser at jeg ligger rundt 2,5kWh/mil over tid..ofte høyere enn det også dersom det er mye småkjøring. Det er mulig å komme under 2,5kWh/mil, men ikke med noe særlig innslag av motorvei.
Jeg har 23 mil til hytta, 200 høydemeter og ca 9 mil av dem er langs E18 fra Arendal. Det er som oftest nødvendig med et lite ladestopp underveis for å slippe å sitte med hjertet i halsen. Å komme ned mot 2 kWh/mil har jeg tilgode med vanlig kjøring og innslag av motorvei.
Å ta utgangspunkt i at batteriet er ca 60kWh og med et forbruk på 2,5kWh/mil er det lite futt igjen i elektronene fra batteriet etter de nevnte 150 miles'ene.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA