Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service kampanje 93M3?

Startet av tromsø, lørdag 30. oktober 2021, klokken 09:00

« forrige - neste »

tromsø

Fikk idag opp i appen at bilen må in på denne servicen 93M3, "software update for drivetrain ". Noen som vet hva som skal gjøres/endres?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Googlet litt og 93M3 virker jo være oppdatering som gir e55 2019 mere range... hvorfor skal min e50 2020 få samme??

Forsåvidt greit med mere range men e50 har jo allerede disse oppdateringer, trudde jeg..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

93M3 er også ID'en på oppdateringen for 2019 e55......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sema2022

Jeg fikk varsel i My Audi appen om 93M3 oppdateringen på min e-tron 55. Blir greit å få et par ekstra mil.

Så for øvrig på et amerikansk Audi forum at utrullingen av 93M3 i Tyskland var satt på vent etter en del biler fikk en rekke feilvarslinger etter oppdateringen (de venter mer info fra fabrikken). Noen som kjenner mer til dette?

Er det noen som har fått denne oppdateringen i Norge?
Gir den smarte utkoblingen av synkronmotoren fremme mindre «trikkelyd»? Ref. egen tråd om motorsumming på e-tron en tid tilbake.

el-H

Sitat fra: sema2022 på søndag 07. november 2021, klokken 19:58


Er det noen som har fått denne oppdateringen i Norge?
Gir den smarte utkoblingen av synkronmotoren fremme mindre «trikkelyd»? Ref. egen tråd om motorsumming på e-tron en tid tilbake.


Har fått oppdateringen, men det ble ikke noe endring på lyden nei.

tromsø

Hadde min e50 på service og spurte om hvorfor appen min sier at den skal in på 93M3 og svaret var at noe blitt galt.. de visste ikke hvorfor. Kun for ur e55 ja.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

sema2022

Heisan, fikk utført 93M3 på min E55 2019 og mener "trikkelyden" fra motorene er betydelig redusert.

Bilens generelt svært lave støynivå gjør at noen (inkl. meg) finner motorenes svake induksjonslyd i jevn fart rundt 50-70km/t litt irriterende. Etter SW oppdateringen, som bla. oftere kobler ut fremre motor, er dette etter min opplevelse betydelig redusert rundt 50-60km og tilnærmet borte mellom 60-80. Min kone hørte for øvrig ingen lyd verken før eller etter :)

Orbit

En forskjell med 93M3, som gjør det lett å se om en bil er oppdatert: Når en legger inn "efficiency", skifter girindikator til "E", mens det orginalt på ur-55 var "D" (begge deler med teksten "Efficiency" under indikatoren).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

Noen som vet om Audi oppdaterer alt når den først er inne, eller er det bare denne oppdateringen? God praksis ville vært å oppdatere alle komponenter til nyeste tilgjengelig versjon, men.....

elektro

Jeg skal i alle fall be de oppdatere gateway på min, sånn at jeg kan justere ladegrense fra app. Det må kunne karakteriseres som en feil/mangel/bug. Ikke en feature.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PF

Kan i alle fall bekrefte at gateway er ikke oppdatert. Har ikke mulighet for å justere ladenivå fra app, etter at bilen ble hentet i går.

Hårek

Var inne til oppgradering i dag. 93m3 og 93n6 (som skal være batteri modul, cell balancing). Disse modulene ble oppdatert:
01   Engine Control Module 1
03   Brakes 1
51   Drive motor control module
CE   Drive motor control module 2
74   Chassis control
8C   Battery energy module
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Individual

Sitat fra: Hårek på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:56
Var inne til oppgradering i dag. 93m3 og 93n6 (som skal være batteri modul, cell balancing). Disse modulene ble oppdatert:
01   Engine Control Module 1
03   Brakes 1
51   Drive motor control module
CE   Drive motor control module 2
74   Chassis control
8C   Battery energy module


Har du merket noen forskjell etter oppgraderingen, eller er alt som før?
Ser jeg skal få samme greia på service i juni

Hårek

Har ikke merket noen forskjell. Har brukt bilen ganske lite, så kan ikke si noe om range. Støy er som før.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Har også fått oppdateringene. Ikke merket noen endringer på bilen, bortsett fra mer tilgjengelig batteri, som vil si mindre regen og noe tregere lading på topp. (Den er en liten tur nedom 30-tallet før 100% der den før gruset på med 50 kW helt inn..)

Nå har jeg ikke kjørt noen forbrukstest, men det er nytteløst uansett, da vær og andre eksterne forhold har mer å si. Men det hadde vært interessant å kjørt et par biler med og uten oppdatert software i følge, med samme hjul, dekktrykk og innstillinger i bilen..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA