Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lurer på å skaffe elbil men er grønn som f

Startet av Håkon M, onsdag 11. mai 2022, klokken 15:41

« forrige - neste »

Håkon M

Hei alle! ;)

Har aldri hatt elbil, har kun kjørt de ifm jobb og det ga veldig mersmak!
Er derfor litt sugen på å kjøpe meg en. Har NULL peil på elbil whatsoever og det virker som om det er mye å tenke på ved anskaffelse av elbil. Har derimot hørt en del ting som gjør meg betenkt. Det verste var at batteriene ikke varer mange år og når de tar kvelden (når enn det skjer) er det egentlig bare å kjøpe ny bil siden batteriet er så dyrt. Mange mener at det er idiotisk å kjøpe brukt elbil.
Noen sier at man kan skaffe seg en sånn OBD-dongel for å virkelig teste om den duger eller suger når man skal teste bilen før kjøp.
Og batteri kjøler/-varmer - er dette VELDIG viktig?
Hvor mye må man ut med? Om man feks setter grensen ved 50 000, er det alt for lite?

Jeg stiller uansett minimalt med krav til en elbil:
- Den må klare 6 mil en vei på vinter (verste forhold) hjem til folka, kan lade der.
- Blir brukt mest til småkjøring under mila, men den bør klare 2 x 3mil hver dag hvis det blir aktuelt med pendling.
- Merke og modell har null å si bare det er minst mulig driftsproblem. Leaf er tøff.
- Kosmetiske skader bryr jeg meg ikke mye om. Bilen blir en bruksgjenstand og jeg blir sannsynligvis siste eier på bilen.


Om dere har lyst kan dere gjerne komme med råd og vink. Forklar som til et barn :D
På forhånd takk
___________________
Håkon M

TB

Ved å søke etter biler opp til 60 000 (litt margin for å prute..)

Ford Focus Electric 2014
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2015
Mitsubishi i-Miev 2016
Renault Zoe 2015 (les litt om lading før kjøp. Krever TN nett for å lade.)
Volkswagen eUP! 2013

Felles for alle er at det er biler som er over 5 år, dvs. uten fabrikk garanti. Garantier på bruktbiler varier strekt hva de inkluderer. Kan dermed gjøre et godt kjøp. Eller, et mindre bra... om alt går feil, og selger nekter alt ansvar.

Ved å kjøpe fra forhandler står en sterkere, men prisen er også noe høyere.

- 6 mil en vei på vinter (verste forhold) klarer nok ikke alle de nevnte bilene, men under greie forhold skal det gå med fin margin. Naturligvis gitt at batteriet ikke er sterkt svekket.

- Småkjøring trekker mer strøm,  2 x 3mil = 6 mil ikke sikkert det er nok på alle dager.
- Prøve kjøring for å teste er viktig - mye bedre enn ODB dongler.

- Noen Leaf har stor reduksjon på batteri kapasiteten. Kan varierer fra bil til bil, beste er å prøvekjøre, slik at du vet hva du kjøper.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&price_to=60000&sort=PRICE_DESC
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Finner du en Leaf med 12 kapasitsbarer, så burde den gjøre jobben.

Etter min erfaring er det biler som bare går og går, med minimalt vedlikehold. Men hvis man ikke holder bilen tørr, så kan det bli irr i kontakter og mye trøbbel. De eldste årgangene kan ha antydninger til rust.
Batteriet slites over tid, hvis man gjør dumme ting. Det er gjerne kombinasjon av høy temp og at man lar bilen stå med høy lading, at batteriet taper seg. Er batteriet iskaldt, så kan det være høy ladestrøm høyt oppe som sliter.
Mange problemer kan fikses ved at man lader opp startbatteriet hvis spenninga er låg, og i sjeldne tilfeller kan man huke av batteripol for å restarte bilen etc. Man kan gjerne ha med seg startkabler. Det er sjeldent det ryker komponenter, og da bør man finne noe brukt.  Hvis man ikke finner ut av sånne enkle triks, så kan det blir dyrt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA