Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader en kort stund så faller den tilbake til Forbereder lading

Startet av HKH, lørdag 28. mai 2022, klokken 15:18

« forrige - neste »

HKH

Hei
Jeg har I-Pace 2019 siden februar 2019.
Lading har fungert fint frem til for ca. 3-4 uker siden.

Jeg sliter med lading fra 3 forskjellige steder med 3 forskjellige ladere, det eneste felles for ladestedene er bilen. Alle stedene fungerte fint frem til 3-4 uker siden.

Det startet på sted 1 med hjemmelader, bilen gikk etter en periode fra lading til 'Forbereder lading'. Når jeg trekker ut kontakten og setter den inn igjen, starter ladingen en kort periode (det varierer hvor lenge) før den faller tilbake til 'Forbereder lading. Det samme mønsteret har jeg de 2 andre stedene, hvor det er 2 forskjellige nødladere, som jeg har brukt tidligere på samme sted med samme kontakt uten utfordringer.
På ett av stedene fikk jeg i gang ladingen ved å bytte skjøteledning, men om det var tilfeldig vet jeg ikke. Hovedpoenget er at dette har fungert fint på alle stedene tidligere.
Sted 1 hjemmelader (jobb).
Sted 2 nødlader av merket 'Inferno'
Sted 3 nødlader av merket 'Juice booster'
Felles for alle stedene er at det er lading på lav effekt, den legger til ca. 2% i timen. Uten at jeg har sett noe sted at det er relevant.
Hjemmeladeren der jeg bor har fungert så langt, den har en 32A kurs.


Jeg har ikke forsøkt DC lading siden problemene startet.

Såvidt jeg vet har jeg samme sw versjoner som før problemet startet.
Jeg er litt forvirret av versjoner over sw, men dette er det jeg har.

Ifølge bilen:
Vehicle connectivity system 18.2
Battery energy control system: BP-AAE-BC-AC-BE

I følge Wattcat:
TCU software-versjon J8A2-70712-AS(14.2)
TCU config-versjon J7A3-70713-AS

Andre som har opplevd lignende? Jeg har ikke kontaktet verkstedet ennå, men jeg må gjøre det mandag, utfordringen nå er at jeg ikke får ladet der jeg er, så tips og triks tas i mot med takk.

Trapper

Jeg har fått byttet ombordladeren (230VAC) på min 2019 modell, da den feilet sporadisk fram til den ikke lenger fungerte. DC lading fungerte, da ombordladeren kun benyttes for 230 volt. Det ble først forsøkt å oppdatere programvaren for lading, det fungerte ikke.

Ingeniøren

For å ta WattCat så gir den deg det bilen fikk fra fabrikken, og oppdateres ikke. Ikke wattcats's feil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HKH

Sitat fra: Trapper på lørdag 28. mai 2022, klokken 17:24
Jeg har fått byttet ombordladeren (230VAC) på min 2019 modell, da den feilet sporadisk fram til den ikke lenger fungerte. DC lading fungerte, da ombordladeren kun benyttes for 230 volt. Det ble først forsøkt å oppdatere programvaren for lading, det fungerte ikke.
Takk, godt å høre at det kan være en kjent problemstilling. Det er så mange på nett som snakker om at de får bilen i retur fra verkstedet fordi den lader uten problemer når de tester den der. Jeg vil tro jeg har en sterk sak siden dette inntraff 3 steder samtidig.
Forøvrig så begynte bilen å lade nå og er inne i en god trend. Den har nå ladet i ca. 90 minutter, uten at jeg har gjort noe som har endret forutsetningene for lading. Sånn går dagene.

Jeg vil benytte sjansen til å nevne at dette er det eneste problemet jeg har hatt med bilen.

HKH

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. mai 2022, klokken 17:45
For å ta WattCat så gir den deg det bilen fikk fra fabrikken, og oppdateres ikke. Ikke wattcats's feil.
Takk, mindre forvirret.

Ingeniøren

Du har ikke testet noen av de nye "smarte" appn for lading av type Jedlix, Tibber mm. Noen av disse er serverbaserte og styres ikke av appn på mobilen. Selv testet jeg Jedlix, fikk problemer og avinnstallerte appn. Noen dager etter fikk jeg ikke ladet da lading stoppet. Etter mye frem og tilbake, og tips her inne, reinnstallerte jeg appn og så at jeg hadde satt at lading ikke skulle starte før 19:00 mens jeg forsøkte å lade rundt 16:00. Etter å ha satt dette riktig virket ting som normalt igjen.

Dog normal og normalt. Jedlix skal, slik jeg forstå, kun virke der jeg bor men den begynte å lade bilen smart på jobben her om dagen og det skal den vel ikke....Det kom en ny versjon nylig uten at jeg helt ser hva som er endret...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HKH

Nei, ingen smartapper, selv om man skulle trodd jeg hadde gjort det. Jeg har satt incontrol ladetid 00.00 - 23.45, men den har stått sånn lenge.
Som sagt så har jeg ennå ikke oppdaget at den har stoppet lading hjemme, hvor jeg lader med hjemmelader og 32A egen kurs, så det kan være at bilen har blitt mer følsom, men jeg likte den bedre da den ladet både med nødladere og på jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA