Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalt for FSD er det riktig ?

Startet av Elbilusikker, onsdag 11. mai 2022, klokken 00:54

« forrige - neste »

Elbilusikker

Har oppgradert autopilot(autopilot 2.0)i min 2017 s75d.I ett skriv fra Tesla jeg fant på nett. Så er FSD gratis om man har 2.0 eller 2.5. Men når jeg går i appen. Skal de ha 37250 kr for dette. 
Har de skrota dette med gratis FSD oppgradering?

Motorwatt

Det har vel aldri vært gratis å oppdatere til FSD. Hvor fant du det? Hva betalte du for oppgraderingen du allerede har gjort, og hva bestod den av? Har du fått byttet computer til AP3? Kan se ut som du har fått EAP (Enhanced Autopilot), fordi uten den hadde prisen vært nærmere 60.000.- + moms for FSD (krever nemlig at EAP allerede er installert).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elbilusikker

https://www.tesla.com/no_NO/support/full-self-driving-computer

Avsnitt 3:

Hvis du har kjøpt fullverdige selvkjørende egenskaper og har Autopilot Computer 2.0 eller 2.5, er du berettiget til en gratis oppgradering til FSD Computer.

Elbilusikker

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 11. mai 2022, klokken 01:12
Det har vel aldri vært gratis å oppdatere til FSD. Hvor fant du det? Hva betalte du for oppgraderingen du allerede har gjort, og hva bestod den av? Har du fått byttet computer til AP3? Kan se ut som du har fått EAP (Enhanced Autopilot), fordi uten den hadde prisen vært nærmere 60.000.- + moms for FSD (krever nemlig at EAP allerede er installert).

EAP har jeg. Usikker hvilken AP jeg har. Om det er 1 eller 2,tviler det er 3. Da dette er kjøpt før min tid med bilen. Men eneste oppdatering jeg kan kjøpe til bilen er FSD til 37250 kr.


k1

EAP er ikke FSD.
EAP er "første steg" hvor du fikk noen ekstra muligheter som summon + +, mens du må betale ytterligere 37250 for FSD som er "andre/siste steg". Kun de som har betalt for FSD får oppgradert sin hardware i bilen den som heter AP3. Det i seg selv hjelper egentlig lite fordi FSD software ikke er sluppet utenfor US/Canada ennå.

Motorwatt

@k1 har en grei forklaring. Det er ikke lett å holde "munnen i rett tunge" uansett hvilket bilmerke man velger, og spesielt er amerikanere veldig glad i forkortelser 😄. Forvirringen var nesten total daTesla innførte EAP ("Early Access Program" for at de som hadde kjøpt FSD skulle få oppdraderinger raskere enn alle andre som en slags kompensasjon mens man ventet på den virkelige tingen). Dette fungerte ikke noe særlig, så da valgte man heller å bruke forkortelsen til slik det er i dag; Enhanced Autopilot.

Nå er FSD fremdeles i Beta, og det er veldig usikkert når den kommer til Europa. Derfor vil jeg ikke råde deg til å kjøpe nå hvis det da ikke er for prissikre deg. FSD har en lei uvane med jevnlig å øke i pris....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elbilusikker

Burde vært skrevet enklere av Tesla.
Da man har selvkjørende bil(Autopilot 2.0 med alt det innebærer, samt summon feat.
Sånn jeg leser det. Så burde man da fått gratis oppdatering til FSD.



Motorwatt

Hvis du leser litt lenger ned står det:

Hvis du har kjøpt fullverdige selvkjørende egenskaper og har Autopilot Computer 2.0 eller 2.5, er du berettiget til å motta en gratis installasjon av FSD Computer.

... og det har du ikke gjort. Og her snakkes det bare om "Computeren", og ikke software.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Hvis du har kjøpt FSD har du krav på oppgradering av maskinvaren, ikke omvendt. Det står da veldig klar i teksten du siterte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Panders

AP2.0 ---> FSD
Jeg skal inn nå på torsdag og montere deler verdt 14-15000 +arbeid gratis på min -17 S75D  :D

Jeg dobbelsjekket også med servicesenter at jeg hadde forstått skrivet på nettsidene riktig.
Alternativet kom også opp i Tesla-appen under service.
Har for øvrig MCU1, tenker ikke å bruke 17.000 for oppgradering siden bilen skal selges til neste år.
-17 Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA