Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lydkvalitet iTunes/Spotify

Startet av Contango, lørdag 03. september 2022, klokken 19:11

« forrige - neste »

Contango

Jeg er svært fornøyd med lyden i både 3 og Y. Kanskje spesielt Y som har den beste lyden jeg har hatt i noen bil. Men det er en del forskjell på Spotify lyden og når jeg streamer fra telefonen over Bluetooth. Spotify er markant bedre, sikkert fordi den har høyere bitrate. Men jeg har iTunes og ikke Spotify konto, og Elon liker som kjent ikke Apple. Så derfor er det å lage spillelister med topp lydkvalitet en tidkrevende oppgave som må gjøres i Spotify i hver bil. Har ikke veldig lyst til å bytte over fra iTunes til Spotify og bygge alle andre spillelister på nytt. Spørsmålene er derfor:
- Er det mulig å lage Spotify spillelister (helst hjemme i stua) på tvers av bilene uten å betale for en egen Spotify konto som begge bilene er logget inn på?
- Er bitraten fra iTunes høyere hvis jeg streamer via kabel eller minnepinne? Men da må jeg inn hanskerommet i så fall?
- noen andre tips?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

#1
Prøv Tidal. Spillelister fra Spotify kan konverteres, og kanskje Apple Music/iTunes også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Lyden fra Spotify i bilen er temmelig komprimert og ikke særlig god hvis man stiller litt kvalitetskrav til lyden. Samme gjelder over blåtann egentlig, men opplever det som "hakket bedre".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

Jeg har sjekket og testet litt. Men jeg tar forbehold om at her er jeg inne på et område der fysikken og preferanser sannsynligvis gjør konklusjonene forskjellige fra person til person. Dessuten har jeg tinnitus....

Kablet tilkobling i bilen må gjøres via USB i hanskerommet og en SSD. Bilen støtter ikke kablet tilkobling fra telefon, så fra telefonen er man begrenset til Bluetooth og 256(?) kbps uansett.

Tidal - har både komprimert og lossless men lossless er dobbelt så dyrt å abonnere på. Når jeg prøvde å komme inn på Tidal i bilen måtte jeg ha konto. Det krever så langt jeg klarte å finne ut abonnement, og det orket jeg ikke begynne på. Jeg leste et sted at bilen støtter Tidal lossless over WiFi men ikke sjekket dette selv. Synes uansett man skal være veldig ivrig for å bruke telefonen som hotspot for dette.

Apple music har 256 kbps men man kan få lossless ved å endre innstillingene. Jeg eksperimenterte med dette med kablede hodetelefoner hjemme, men klarte ikke å høre fletta forskjell. Kanskje det er meg eller kanskje det er hodetelefonene (men det er ganske gode B&W).

Spotify har 320 kbps og en annen codec enn Apple. I bilen har Spotify vært begrenset til 96 kbps. Men jeg skjønner ikke at den begrensningen er der nå og ser at andre har kommentert det samme når jeg googler. Mine tinnitus ører er helt bastante på at de liker Spotify lyden i begge bilene bedre enn Apple via bluetooth. Rikere og klarere lyd er mine ørers dom. Jeg tror kanskje codec'en er viktigere enn bitrate forskjellen, men hva vet jeg. Kanskje ørene mine bare hører 96kbps uansett hva jeg setter på....

Grunnen til at jeg liker lyden i Y bedre er at jeg får litt bass resonnans foran et sted i treern. Kan jo være akkurat vår bil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Hører ofte at lyden er crap via spotify, både over blåtann og direkte fra bilen. Hører det best på øvre diskant og den typiske "råtten mp3-lyden" hvor detaljer bare blir grøtete. Er ellers mye med musikktype og hvordan opplevd kvalitet, samt hvordan lyden er mikset i studio. Mainstream populærmusikk og lignende er gjerne bare autotunet grøt med loudness på alle spor i utgangspunktet og du vil trolig aldri få noen "wow-opplevelse" av det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA