Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4680 nyheter

Startet av Contango, tirsdag 10. mai 2022, klokken 19:05

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: geear på mandag 08. august 2022, klokken 09:24
Forsåvidt en faktor, men den egentlige årsaken er vel råvaretilgang? At mesteparten av råvarene til 4680 finnes i enorme mengder, gjør at de er billige og man får tak i råvarer nok til "uendelig" volum.
Nei, råvarene er de samme som de andre batteriene. Det er billigere å produsere biler med færre celler.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Sitat fra: Contango på mandag 08. august 2022, klokken 10:31
Nei, råvarene er de samme som de andre batteriene. Det er billigere å produsere biler med færre celler.
Igjen lenge siden jeg har sett presentasjonen, men syns omtrent halve presentasjonen gikk på å fortelle om materialendringer og påfølgende kostreduksjoner? Er ingenting av dette implementert? Eller har det blitt gjort i 2170 også?

Contango

Sitat fra: geear på mandag 08. august 2022, klokken 14:52
Sitat fra: Contango på mandag 08. august 2022, klokken 10:31
Nei, råvarene er de samme som de andre batteriene. Det er billigere å produsere biler med færre celler.
Igjen lenge siden jeg har sett presentasjonen, men syns omtrent halve presentasjonen gikk på å fortelle om materialendringer og påfølgende kostreduksjoner? Er ingenting av dette implementert? Eller har det blitt gjort i 2170 også?
Du tar meg litt der for jeg husker ikke presentasjonen. Men det er så langt jeg vet ingen batterikjemi som "krever" 4680. Og det har vært kjemiendringer underveis i de andre batteriene, men akkurat hvilke er det vel ingen av oss som vet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Munro teardown av 4680. Burde hete "multitab" og ikke "tabless".

https://youtu.be/VEBY7rEUZiI
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA