Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4680 nyheter

Startet av Contango, tirsdag 10. mai 2022, klokken 19:05

« forrige - neste »

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Tja, de framstår jo som de har en viss greie på dette, men de er to med bachelor grad uten spesiell batterikompetanse og med en gmail-addresse...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Sitat fra: kodax på onsdag 11. mai 2022, klokken 00:24
Tja, de framstår jo som de har en viss greie på dette, men de er to med bachelor grad uten spesiell batterikompetanse og med en gmail-addresse...
Synes du kanskje er vel skeptisk. De har skrevet en del artikler for Insideevs. https://insideevs.com/info/team/george-bower/
https://insideevs.com/info/team/keith-ritter/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Det begynner å rapporteres hvordan de lader, og jeg mener hypotesen om at de vil være 2170 overlegne er styrket. 
https://electrek.co/2022/06/10/tesla-model-y-4680-cells-faster-charging/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

Sitat fra: Contango på fredag 10. juni 2022, klokken 20:51
Det begynner å rapporteres hvordan de lader, og jeg mener hypotesen om at de vil være 2170 overlegne er styrket. 
https://electrek.co/2022/06/10/tesla-model-y-4680-cells-faster-charging/
Tja, må si at jeg ikke er så imponert: Lader f.eks 147kw wed 20% SOC, ganske sikker på at min med 2170 celler lader betydelig fortere enn det. Minner mest om suppe på en ganske tynn spiker IMHO

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: OleJA på søndag 12. juni 2022, klokken 17:29
Sitat fra: Contango på fredag 10. juni 2022, klokken 20:51
Det begynner å rapporteres hvordan de lader, og jeg mener hypotesen om at de vil være 2170 overlegne er styrket. 
https://electrek.co/2022/06/10/tesla-model-y-4680-cells-faster-charging/
Tja, må si at jeg ikke er så imponert: Lader f.eks 147kw wed 20% SOC, ganske sikker på at min med 2170 celler lader betydelig fortere enn det. Minner mest om suppe på en ganske tynn spiker IMHO
Med samme størrelse batteripakke? Eller større? Her er det i forhold til kapasiteten som er interessant...

OleJA

#7
Sitat fra: geear på søndag 12. juni 2022, klokken 23:47
Sitat fra: OleJA på søndag 12. juni 2022, klokken 17:29
Sitat fra: Contango på fredag 10. juni 2022, klokken 20:51
Det begynner å rapporteres hvordan de lader, og jeg mener hypotesen om at de vil være 2170 overlegne er styrket. 
https://electrek.co/2022/06/10/tesla-model-y-4680-cells-faster-charging/
Tja, må si at jeg ikke er så imponert: Lader f.eks 147kw wed 20% SOC, ganske sikker på at min med 2170 celler lader betydelig fortere enn det. Minner mest om suppe på en ganske tynn spiker IMHO
Med samme størrelse batteripakke? Eller større? Her er det i forhold til kapasiteten som er interessant...
Enig, la meg utdype: 2170 pakkene har 10-20% større kapasitet enn 4680 pakkene i SR+, samtidig ser 2170 pakkene ut til å ta til seg ca 20% mer effekt på samme SOC (sammenligner Tesla Bjørn sin ladevideo med Electreck video) Så i beste fall ser 4680 ut til å lade tilsvarende som 2170. Dvs ingenting som tyder på at de er overlegne.

Contango

Jo, det er ganske lovende for ladekurvene på Tesla endrer seg med erfaring. SR ladekurven er optimert, mens 4680 kurven helt sikkert er konservativ inntil de får mer erfaring. At den starter ut såpass høyt er litt overraskende for meg, faktisk. 4680 bør i teorien kunne ha en vesentlig flatere kurve på høyt nivå, og jeg tror potensialet er ganske stort. Men vi får se etterhvert om det er grunnlag for optimismen. Et av usikkerhetsmomentene for meg er kjølingen. De skulle kjøles fra bunnen av, men det ser ut som kjølingen også er rundt veggene hvilket gjør at jeg lurer på om de ikke helt møter designkriteria der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Jeg synes ikke dette er veldig overraskende når man ser på hvor lite 4680-pakken er integrert pr nå. Hele pakken kan jo fremdeles byttes og resten av bilen har fremdeles en bærende konstruksjon. Pakken fremgår ikke som så godt integrert som vist på Battery day. Jeg tror vi vil mer integrering og dermed også større vektreduksjon etter hvert.
Hva veier en Y fra Fremont i forhold til Y fra Kina?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: daktari på torsdag 28. juli 2022, klokken 10:50
Snodig sak: Texas Y  4680 veier bare 9 kg mindre enn Fremont Y LR 2170? Med 50 miles korte rekkevidde?
https://www.autoevolution.com/news/how-much-lighter-is-a-tesla-model-y-built-with-4680-cells-compared-to-one-with-2170-cells-194511.html

https://youtu.be/JFJSZzUdfPI
Er de med samme utstyrsnivå? Jeg har ikke Y selv, men jeg har fått med meg at det har skjedd mange endringer på en Y: De første hadde jo ikke noe støp, så kom støp bak, så kom støp fremme.

I tilelgg var det jo det med doble ruter, nå er det jo doble ruter fremme og bak, det er bedre lyddemping+++.
Så hvis man skal sammenligne vekten, må man nesten sammenligne samme revisjon av bilene også.

Det kan også være at Tesla har valgt å ofre noe av vektbesparelsen på å gjøre bilen tryggere. Jeg så i analysen av "the evolution of casting" at selv bakre castingen har de endret på siste versjonen. De har også endret selve "skallet" til å bli tryggere mtp kollisjoner. Så slike endringer kan dra opp bilens totalvekt, selv om batteriet skulle være lettere.

daktari

Kan ikke svare og det fremgikk ikke tydelig av videoen.

TBs målinger viser en liten forskjell på Y LR P og vanlig med 82 kWh. 3ern på tvers av årene har nær identisk vekt.

Uansett var jo lovnaden med på battery day at dette skulle gi store fordeler.
https://cleantechnica.com/2020/09/23/the-secret-of-tesla-battery-day/amp/

Foreløpig går det sidelengs og bakover, men får vel gi dem mer tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Poenget med 46mm celler er ikke ytelse eller rask lading.  Det er pris.
Skal du ha ut mye effekt og lade raskt så er det fortsatt best med 18mm cellene. Mindre celler er lettere å kjøle

geear

Forsåvidt en faktor, men den egentlige årsaken er vel råvaretilgang? At mesteparten av råvarene til 4680 finnes i enorme mengder, gjør at de er billige og man får tak i råvarer nok til "uendelig" volum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA