Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matpakkekjøring. Hvilken bil?

Startet av elektrolux, mandag 11. april 2022, klokken 08:05

« forrige - neste »

elektrolux

I dag står valget mellom jr. sin Tesla X, kona sin Smart ED og min egen BMW C-evolution scooter.

Ingen tvil om hvilken som kommer raskest fram.  ;), samtidig som monsteret bakerst utvilsomt er mer komfortabelt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. april 2022, klokken 08:05
I dag står valget mellom jr. sin Tesla X, kona sin Smart ED og min egen BMW C-evolution scooter.

Gitt at vær og føreforhold er overkommelig ville jeg valgt scooteren ti av ti ganger til slik bruk. Men aller helst en elsykkel, så får man litt trim på kjøpet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. april 2022, klokken 08:25
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. april 2022, klokken 08:05
I dag står valget mellom jr. sin Tesla X, kona sin Smart ED og min egen BMW C-evolution scooter.

Gitt at vær og føreforhold er overkommelig ville jeg valgt scooteren ti av ti ganger til slik bruk. Men aller helst en elsykkel, så får man litt trim på kjøpet...
Kommer jo veldig an på poenget med turen, og hva og hvem som skal være med. Den i utgangspunktet raskeste, blir fort den tregeste om man skal være tre eller flere, og kanskje at på til ha med seg litt bagasje, fordi man må kjøre flere turer.

2 personer klarer alle disse, men så kan det hende bagasje går med Teslaen og Smart, men ikke med Scooteren, eller bare med Teslaen.

Tid og kostnad er ikke alltid synonymer eller eneste å ta i betraktning. Ei heller vær og føreforhold.

8)

Men, ja. Enig i at 2 hjul er førstevalget når de andre faktorene ikke påvirker valget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Overskriften indikerer at det er kun matpakken som skal med; altså typisk kjøretur til og fra jobben/butikken etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. april 2022, klokken 04:52
Overskriften indikerer at det er kun matpakken som skal med; altså typisk kjøretur til og fra jobben/butikken etc.
Jeg valgte å utvide dette til en mer moderne fortolkning, der en slik "matpakketur" gjerne inkluderer å droppe av unger i barnehage/skole og gubben/kjærringa på jobb i tettstedet/nabolaget, og så fortsette resten av turen aleine, eller med ride sharing, altså at flere "matpakkekjørere" bytter på å kjøre, men man deler turen.

Dessuten hender det at "matpakken" er litt mere enn bare noen tørre blingser, men man tar gjerne med seg laptopen, stresskofferten eller plansjene til møtet, som man har jobbet med på hjemmekontoret.

Ihvertfall i min verden er begrepet altså blitt utvidet til å mene mer enn bare seg selv og en tradisjonell matpakke. Er ikke engang alle som tar med seg matpakke heller, fordi man enten skal i lunsjmøte, på kurs/konferanse på jobb der lunsj er inkludert, eller man rett og slett spiser i jobbkantina.


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. april 2022, klokken 04:52
Overskriften indikerer at det er kun matpakken som skal med; altså typisk kjøretur til og fra jobben/butikken etc.

Min matpakkekjøring tar over en time hver vei inkludert ferge, fire tunneler hvorav 1 er veldig skummel for tohjulinger pga. lekkasje av vann inne i tunnel som gir veldig glatt vegbane. Store deler av året er det risiko for å kollidere med hjort på de delene av strekningen som ikke ligger inne i fjellet, og i tillegg er det vinterføre om vinteren. For min del ville nok den daglige matpakkekjøringen foregått med den bakerste doningen. Om matpakkekjøring var innenfor bomringen i hvilken som helst by ville jeg kanskje valgt to hjul når vær og føre er OK, og Smart ellers. TMX er ikke veldig komfortabel i trange bygater og enda trangere parkeringsplasser/hus.

Da jeg stort sett aldri kjører uten at det er snakk om lengre strekninger eller behov for bagasjeplass (også ved kort tur til butikken for ukeshandel), så har jeg bare en stor bil til å dekke alle behov. Med andre forutsetninger ville jeg kanskje hatt en liten bybil i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA