Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke av hengerfestet...

Startet av Redgarden, tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16

« forrige - neste »

Redgarden

Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
Ikke unormalt dersom festet har stått lenge i. Noen slag med hammer/klubbe pleier å løse problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Redgarden

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:23
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
Ikke unormalt dersom festet har stått lenge i. Noen slag med hammer/klubbe pleier å løse problemet.

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:23
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
Ikke unormalt dersom festet har stått lenge i. Noen slag med hammer/klubbe pleier å løse problemet.

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
Hvis det har stått i mange uker kan det skje. Dra til med noe tungt (og relativt hardt), det er tross alt et hengerfeste som skal tåle bråbrems med tung henger, gjerne på veier med telehiv mm. Det er ikke mingvase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Bruk en (gummi)hammer og gi den noen gode kakk mens du holder "hjulet" vridd.
Husk at WD-40 ikke er noen god smører, den løser opp fett og korrosjon, så når den løsner pass på å tørke godt av og legg et tynt lag med fett/lubricant på festet og i "hullet" så du slipper samme runden neste gang.

Klykken

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
har det stått i i 2mnd? 👀
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Redgarden

Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. mai 2022, klokken 17:52
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
har det stått i i 2mnd? 👀

Nei, men kanskje én. Ser ikke helt problemet med det... Bortsett fra at det sitter fast da ;)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Kim-

Mitt (model 3) sto i nesten ett år, gjennom hele vintersesongen med saltlake. Jeg vrei til tappen stoppet, og det satt kubb. Gikk og hentet gummihammer og wd40, men når jeg vrei tappen skikkelig hardt gikk det rett i asfalten uten noen slag. Måtte vri hardere enn jeg trodde
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Tok akkurat av mitt for første gang siden det ble montert i jan/feb, gikk rett av uten noe videre..

Klykken

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 19:25
Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. mai 2022, klokken 17:52
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
har det stått i i 2mnd? 👀
Nei, men kanskje én. Ser ikke helt problemet med det... Bortsett fra at det sitter fast da ;)


Sitert fra manualen https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-A6D6CF75-C9CA-4140-97FA-341E27E3B4D8.html
Merk
Når tilhengerfestet ikke er i bruk, bør det tas av og oppbevares på et tørt sted for å forhindre støv og korrosjon. La støvdekselet være på tilhengerfestehuset for å forhindre at smuss og rusk kommer inn i låsen (se Koble fra tauefestet).


Det vil si at det skal demonteres etter hver gang det er brukt. Jeg gjør det (3min arbeid).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucifer-

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. mai 2022, klokken 08:33
Det vil si at det skal demonteres etter hver gang det er brukt. Jeg gjør det (3min arbeid).

Dessuten er bilen vesentlig penere og "renere" bakfra med dekselet på plass :)

ToWalkOrDrive

For folk som bruker hengerfestet et par ganger i uker er det ganske mye dill å skulle måtte ta det av hele veien, særlig med tanke på at du må feste på plastlokk osv. Men ser jo poenget - det er laget for California - en kan se de tynne ledningene inni på høyre side når lokket er av (1,5mm ca). Er nok ikke laget for salt og regn og høyttrykksspyling....
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. mai 2022, klokken 13:56
For folk som bruker hengerfestet et par ganger i uker er det ganske mye dill å skulle måtte ta det av hele veien, særlig med tanke på at du må feste på plastlokk osv. Men ser jo poenget - det er laget for California - en kan se de tynne ledningene inni på høyre side når lokket er av (1,5mm ca). Er nok ikke laget for salt og regn og høyttrykksspyling....
Det er ikke laget for California, det er en helt normal europeisk pantet og løsning.
Hvis man vil kjøre med HF montert hele tiden, så er jo ikke det noe problem, hvis man innimellom tar av kroken, kontroller, og eventuelt tørker bort smuss og smører om det trengs. Bør ta maksimalt 2 min.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Det er lite California over hengerfestene, ja, det er tyske Oris (ACPS Automotive), eller altså tidligere Bosal, som lager både den europeiske og den amerikanske utgaven (med 2" firkantmottaker) av Model Y. Det er ikke akkurat nykomlinger...

tmn

#14
Veldig lite "California" over hengerfeste eller annet tilhørende som ledninger. Avtakbar henger av denne slag er i et materiale som er ganske så solid. Model Y har tillatt trekk på 1.6 tonn. Uansett bil, med manuelt avtakbar hengerfeste, vil dette oppleves, og det er bare metaller med tilhørende oksidering.  Oksidering er på grunn av materiale, og reaksjoner.

Smør kontaktpuntene mellom feste og bli, og ikke ha festet tilkoblet bilen i flere mnd hvis du ikke bruker den. Så slipper du oppleve kjemiske reaksjoner mellom metaller.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA