Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktpriser sommer -22

Startet av OleBrum2, søndag 19. juni 2022, klokken 20:07

« forrige - neste »

OleBrum2


Fulgt litt med på bruktpriser på Kia E-niro. Tidligere fikk man 2019 modellene ned mot 290, og det var nyimporterte 2021 modeller fra Tyskland til salgs for 340 000.

Nå er det bare -19 modeller med ekstrem høy kmteller en får ned mot 300, og ny import har hoppet til 400k.

Noen som vet om tilskudd i Tyskland ikke lenger gis? (Rabattert pris forutsatt at bilen ikke selges videre før etter 6 mnd). Har importører som før drev med dette stoppet opp? Eller følger det bare med opp pga inflasjon, svak krone og økende nybilpriser generelt?

Så for meg -22 modell eller -23 modell som import fra Tyskland neste år, men spørs om dette etterhvert gjør det mer attraktivt med nybil i Norge.

kaiat

Jeg har selv fulgt med på bruktmarkedet for e-Niro og det virker som om etterspørselen har gått voldsomt opp. Før kunne bilene stå litt, men nå fyker de unna. Det har nok helt sikkert innvirkning på bruktbilprisen. I tillegg er det større etterspørsel etter elbiler i Europa, så det blir nok mindre "ledige" biler til norske importører også.


Olemann

#2
Ble jo solgt helt nye fra BOS for kr. 415.000.- Exclusive med fullskinn, el seter etc inkl. metallic og vinterhjul, ferdig på veien.  Men ser at den kampanjen er slutt nå.
Men, når den nye modellen kommer inn så blir det nok restesalg igjen.
NAF mente også at den nye var overpriset, så i konkurranse med biler en klasse over (ID4/Enyaq) så vil den nok slite med å nå store volumer med mindre prisen justeres. Og da følger jo brukte som regel etter.

OleBrum2

Sitat fra: Olemann på tirsdag 21. juni 2022, klokken 23:00
Ble jo solgt helt nye fra BOS for kr. 415.000.- Exclusive med fullskinn, el seter etc inkl. metallic og vinterhjul, ferdig på veien.  Men ser at den kampanjen er slutt nå.
Men, når den nye modellen kommer inn så blir det nok restesalg igjen.
NAF mente også at den nye var overpriset, så i konkurranse med biler en klasse over (ID4/Enyaq) så vil den nok slite med å nå store volumer med mindre prisen justeres. Og da følger jo brukte som regel etter.

Var en ganske bra kampanje det ja, ble småfristet selv. Tror imidlertid alle de eldre modellene er solgt nå, så ikke helt for meg at de fikk inn flere før 2022 tar over.

Uansett, kan håpe redusert etterspørsel skjer etterhvert som det blir dårlige tider for folk, og chipmangel etc etterhvert løser seg slik at det igjen blir overflod og kort bestillingstid på nybil. Det vil jo føre til et lite krakk i bruktmarkedet. Ser dog lite håp at det skjer før i 23.

Olemann

Ville ikke sittet med en gammel utgave eNiro som jeg hadde gitt 440.000.- for om 1-2 år....tipper det blir meget dårlig butikk.
Men, bilen et god den, får man den omtrent ny, alt inkl., til ca 350.000.- er det et OK kjøp.

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 26. juni 2022, klokken 13:06
Sitat fra: Olemann på tirsdag 21. juni 2022, klokken 23:00
Ble jo solgt helt nye fra BOS for kr. 415.000.- Exclusive med fullskinn, el seter etc inkl. metallic og vinterhjul, ferdig på veien.  Men ser at den kampanjen er slutt nå.
Men, når den nye modellen kommer inn så blir det nok restesalg igjen.
NAF mente også at den nye var overpriset, så i konkurranse med biler en klasse over (ID4/Enyaq) så vil den nok slite med å nå store volumer med mindre prisen justeres. Og da følger jo brukte som regel etter.

Var en ganske bra kampanje det ja, ble småfristet selv. Tror imidlertid alle de eldre modellene er solgt nå, så ikke helt for meg at de fikk inn flere før 2022 tar over.

Uansett, kan håpe redusert etterspørsel skjer etterhvert som det blir dårlige tider for folk, og chipmangel etc etterhvert løser seg slik at det igjen blir overflod og kort bestillingstid på nybil. Det vil jo føre til et lite krakk i bruktmarkedet. Ser dog lite håp at det skjer før i 23.

kenlee

Vurderer å legge ut vår 2019 norsk first edition med alt av utstyr. Hva kan vi få for noe slikt mon tro. Fikk innbyttepris på 280 000 av forhandler
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

arthur

Inkluderer "alt" også; vinterdekk, soltak, hengerfeste, serviceavtale og hvilken farge og kjørelengde?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kenlee

Sitat fra: arthur på fredag 15. juli 2022, klokken 08:54
Inkluderer "alt" også; vinterdekk, soltak, hengerfeste, serviceavtale og hvilken farge og kjørelengde?

Vinterdekk, nylig service med nye skiver og klosser bak (ingen serviceavtale), soltak, hengerfeste er det ikke på 2019. Kjørelengde 35000 ca. Hvit bil.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

vinterdekk

#8
Sitat fra: kenlee på fredag 15. juli 2022, klokken 10:11
Sitat fra: arthur på fredag 15. juli 2022, klokken 08:54
Inkluderer "alt" også; vinterdekk, soltak, hengerfeste, serviceavtale og hvilken farge og kjørelengde?
Vinterdekk, nylig service med nye skiver og klosser bak (ingen serviceavtale), soltak, hengerfeste er det ikke på 2019. Kjørelengde 35000 ca. Hvit bil.

Innbytteprisen er kanskje etter malen som forhandleren følger, men med leveranseproblemer og høye drivstoffpriser er bruktmarkedet helt på jordet (mer enn til vanlig). På Finn er det få 2019 modeller med lav kilometerstand:


  • Birger N. Haug merkeforhandler 68.874 km 359.900 kr
  • Stjørdal Autosalg AS 42.000 km 379.999 kr

Vil forhandler gi deg det samme du kan få om du selger privat, nei. De har sine utgifter for å klargjøre bil og påta seg risikoen ved salg. Men de trenger ikke 80.000kr for å selge en bil. Du kan ta en runde hos andre forhandlere å høre om du får en annen innbyttepris.

Edit: Jeg går ut fra at service-historikken er i orden. Det vil påvirke innbytteprisen om den ikke er komplett pga. garanti. Og hvor lang frem i tid vil innbytte skje? e-Niro vil på ett tidspunkt falle i bruktpris da det er en utgående modell.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

batterimannen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 15. juli 2022, klokken 10:44
Sitat fra: kenlee på fredag 15. juli 2022, klokken 10:11
Sitat fra: arthur på fredag 15. juli 2022, klokken 08:54
Inkluderer "alt" også; vinterdekk, soltak, hengerfeste, serviceavtale og hvilken farge og kjørelengde?
Vinterdekk, nylig service med nye skiver og klosser bak (ingen serviceavtale), soltak, hengerfeste er det ikke på 2019. Kjørelengde 35000 ca. Hvit bil.

Innbytteprisen er kanskje etter malen som forhandleren følger, men med leveranseproblemer og høye drivstoffpriser er bruktmarkedet helt på jordet (mer enn til vanlig). På Finn er det få 2019 modeller med lav kilometerstand:


  • Birger N. Haug merkeforhandler 68.874 km 359.900 kr
  • Stjørdal Autosalg AS 42.000 km 379.999 kr

Vil forhandler gi deg det samme du kan få om du selger privat, nei. De har sine utgifter for å klargjøre bil og påta seg risikoen ved salg. Men de trenger ikke 80.000kr for å selge en bil. Du kan ta en runde hos andre forhandlere å høre om du får en annen innbyttepris.

Edit: Jeg går ut fra at service-historikken er i orden. Det vil påvirke innbytteprisen om den ikke er komplett pga. garanti. Og hvor lang frem i tid vil innbytte skje? e-Niro vil på ett tidspunkt falle i bruktpris da det er en utgående modell.

Det går også an å bruke Finn.no sin auksjon (Nettbil). Du leverer bilen til Viking/NAF og får gjennomført en tilstandsrapport som Nettbil betaler for. Dagen etter blir bilen lagt ut for auksjon hvor mange forhandlere i Norge byr på bilen. Godtar du siste bud er bilen solgt, godtar du ikke siste bud kan bilen hentes den hos Viking/NAF testsenter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA