Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla Model 3 standard range vs long range  (Lest 573 ganger)

Manfredd

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Tesla Model 3 standard range vs long range
« på: Mandag 09. Mai 2022, klokken 22:13 »
Hei,
Ønsker å kjøpe meg Tesla Model 3. Men er veldig usikker på hva som er verdt å kjøpe brukt av standard range eller long range. Ny får jeg ikke før i mai 2023, så det er ikke aktuelt. Budsjettet er på ca 380.000kr. Mitt spørsmål er om en hvit 2020 Tesla Model 3 standard range plus, som har gått 23000km til 370.000kr, er et bedre kjøp enn en sort Tesla Model 3 long range 2019 som er gått 60000km til 370.000kr?
Kan sies at firehjulsdrift ikke er et must og vi klarer oss fint med 400km rekkevidde.

filtvet

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 standard range vs long range
« Svar #1 på: Tirsdag 10. Mai 2022, klokken 11:36 »
400km kan du unsett glemme om vinteren. Kanskje i verste fall 270 km om det er skikkelig kaldt og snø.

Manfredd

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 11. Mai 2022, klokken 10:58 »
Hei, takk for svar.

Ok, da vet jeg det  :)

Hva tenker dere om 370.000kr for en standard range plus, er den overpriset?
Og er det noe mer risiko å kjøpe en Tesla som har gått 60000km kontra 23000km?

Manfredd

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 11. Mai 2022, klokken 11:02 »
Noen som har erfaring med hvite seter, og hvordan de er å holde rene? Har to barn på 1 år og 3 år, redd for at setene blir vanskelige å holde rene.

Syklist

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 12. Mai 2022, klokken 10:33 »
Har ikke erfaring med hvite seter, men setene er enkle å rengjøre. (Er en tråd om hvitt interiør her.)

2020 modell med mindre kjørelengde er en fordel, dersom rekkevidde og 4-hjullstrekk ikke er kritisk for deg. Jeg har gode erfaringer med 2020 SR+, den lavere vekten og bakhjulstrekk er en bra kombinasjon for kjøreegenskapene.  På ferietur med famile på 4 var det uansett greit med en ladepause på 40-50 mil.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Torsdag 12. Mai 2022, klokken 15:00 »
Har ikke erfaring med hvite seter, men setene er enkle å rengjøre. (Er en tråd om hvitt interiør her.)
Nei, det er de såvisst ikke. Ja, det er enkelt å tørke av de overfladisk søl, det er tross alt plast (polyuretan), men når de først får blåfarge fra en fuktig jeans, så er det ikke enkelt og holder overhodet ikke med baby wipes, som noen hevder...

Trekkoppbil

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Torsdag 12. Mai 2022, klokken 19:15 »
Det kommer vel mye ann på ens egne behov og innstillinger:
  • LFP-batterier har liten kapasitet, men de eldes sakte. De har dårlige egenskaper i kulda og lades sakte om vinteren. Såkallt Cold Gate-batteri. LFP er ofte laga i Kina, hvor det ikke var kostnader ved bruk av patentet.
  • NCA-batterier har høy kapasitet når batteriet er nytt, men aldringa går 4 ganger så fort som på LFP. Det brukes sjeldne og dyre jordmatierialer. Man har støtte for høye strømmer.
https://duckduckgo.com/?q=tesla+lfp+vs+nca+battery
« Siste redigering: Torsdag 12. Mai 2022, klokken 19:18 av Trekkoppbil »