Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 standard range vs long range

Startet av Manfredd, mandag 09. mai 2022, klokken 22:13

« forrige - neste »

Manfredd

Hei,
Ønsker å kjøpe meg Tesla Model 3. Men er veldig usikker på hva som er verdt å kjøpe brukt av standard range eller long range. Ny får jeg ikke før i mai 2023, så det er ikke aktuelt. Budsjettet er på ca 380.000kr. Mitt spørsmål er om en hvit 2020 Tesla Model 3 standard range plus, som har gått 23000km til 370.000kr, er et bedre kjøp enn en sort Tesla Model 3 long range 2019 som er gått 60000km til 370.000kr?
Kan sies at firehjulsdrift ikke er et must og vi klarer oss fint med 400km rekkevidde.

filtvet

400km kan du unsett glemme om vinteren. Kanskje i verste fall 270 km om det er skikkelig kaldt og snø.

Manfredd

Hei, takk for svar.

Ok, da vet jeg det  :)

Hva tenker dere om 370.000kr for en standard range plus, er den overpriset?
Og er det noe mer risiko å kjøpe en Tesla som har gått 60000km kontra 23000km?

Manfredd

Noen som har erfaring med hvite seter, og hvordan de er å holde rene? Har to barn på 1 år og 3 år, redd for at setene blir vanskelige å holde rene.

Syklist

Har ikke erfaring med hvite seter, men setene er enkle å rengjøre. (Er en tråd om hvitt interiør her.)

2020 modell med mindre kjørelengde er en fordel, dersom rekkevidde og 4-hjullstrekk ikke er kritisk for deg. Jeg har gode erfaringer med 2020 SR+, den lavere vekten og bakhjulstrekk er en bra kombinasjon for kjøreegenskapene.  På ferietur med famile på 4 var det uansett greit med en ladepause på 40-50 mil.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

geear

Sitat fra: Syklist på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:33
Har ikke erfaring med hvite seter, men setene er enkle å rengjøre. (Er en tråd om hvitt interiør her.)
Nei, det er de såvisst ikke. Ja, det er enkelt å tørke av de overfladisk søl, det er tross alt plast (polyuretan), men når de først får blåfarge fra en fuktig jeans, så er det ikke enkelt og holder overhodet ikke med baby wipes, som noen hevder...

Trekkoppbil

#6
Det kommer vel mye ann på ens egne behov og innstillinger:

  • LFP-batterier har liten kapasitet, men de eldes sakte. De har dårlige egenskaper i kulda og lades sakte om vinteren. Såkallt Cold Gate-batteri. LFP er ofte laga i Kina, hvor det ikke var kostnader ved bruk av patentet.
  • NCA-batterier har høy kapasitet når batteriet er nytt, men aldringa går 4 ganger så fort som på LFP. Det brukes sjeldne og dyre jordmatierialer. Man har støtte for høye strømmer.
https://duckduckgo.com/?q=tesla+lfp+vs+nca+battery

Restart

Jeg har ingen av dem, men da jeg har samme spørsmål som deg har jeg gjort veldig mye research. Ville gått for en nyere sr+ kontra en LR som har gått lengre/er eldre. Fint å ha en del igjen på garantien, og husk at jo eldre bilen er jo nærmere er det første EU kontroll. 4 hjulstrekk er greit å ha enkelte dager, men har sett tester hvor bilen har oppført seg helt fint på glatta. Også blitt fortalt dette av eiere av sr+. De nyere sr+ har mer enn nok rekkevidde for de fleste. Fint om du kjøper en sort en i stedet, for jeg vil også ha en hvit en :D ;)

JPM

Jeg jobber med en kar som har svart belte i leasing av biler. Hvorfor er det relevant spør du?
jo, fordi er det noe de må kunne, så er det å spå prisfall på biler.

bransjen har lenge levd etter at det er utrolig lite ekstrautstyr du får igjen pengene for når du skal selge en bil.
4-hjulstrekk er vel en av få egenskaper en kan få igjen pengene for. Men etter all sannsynlighet vil verditapet være minst på de billigste bilen. Det betyr at en SR+ med vinterdekk (og kanskje krok) er det beste kjøpet som ny.

Hva det betyr for bruktmarkedet og bruktkjøp, er jeg litt usikker på. Regner med det betyr at du kan gjøre gode kjøp på LR og Performance? Men at SR+ vil være billigst og representere laveste laveste kostnader.

filtvet

Forsåvidt enig at det "lønner" seg å kjøpe den rimeligste bilen du kan få. Men det kan bli vanskeligere å selge den enn en toppversjon.

Tror bruktbilpriser på modell 3 kommer til å holde seg veldig bra neste 2-3 år grunnet inflasjon og evt mva på elbiler

Moas

Tipper de som kjører sr+ er mindre opptatt av å herje med bilene sine enn de som må ha performence. Slikt blir det mindre slitasje av. Bare min spekulasjon
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

paalsen

Sitat fra: Moas på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:24
Tipper de som kjører sr+ er mindre opptatt av å herje med bilene sine enn de som må ha performence. Slikt blir det mindre slitasje av. Bare min spekulasjon
MÅ ikke herje selv om man har P om du tror det. Så dette var dårlig tippet.

hELgenen

Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:47
Sitat fra: Moas på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:24
Tipper de som kjører sr+ er mindre opptatt av å herje med bilene sine enn de som må ha performence. Slikt blir det mindre slitasje av. Bare min spekulasjon
MÅ ikke herje selv om man har P om du tror det. Så dette var dårlig tippet.

Selv om en ikke må,så kan man. Og hva som er fakta her mhp andel hardt brukte og pent brukte blir uansett synsing inntil man event får data  på dette. Men jeg ville også tenkt at det kanskje er lettere å finne godt brukt til god pris på SR+

Men du vil alltid finne pent brukte i alle segmenter...noen er bare lettere å finne enn andre

paalsen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:45
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:47
Sitat fra: Moas på tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:24
Tipper de som kjører sr+ er mindre opptatt av å herje med bilene sine enn de som må ha performence. Slikt blir det mindre slitasje av. Bare min spekulasjon
MÅ ikke herje selv om man har P om du tror det. Så dette var dårlig tippet.

Selv om en ikke må,så kan man. Og hva som er fakta her mhp andel hardt brukte og pent brukte blir uansett synsing inntil man event får data  på dette. Men jeg ville også tenkt at det kanskje er lettere å finne godt brukt til god pris på SR+

Men du vil alltid finne pent brukte i alle segmenter...noen er bare lettere å finne enn andre
Å kunne det er noe helt annet enn å gjøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JPM

Smalt utvalg, men jeg kjenner to som har TM3 Performance. De er utrolig nøye og forsiktig med bilene sine. Vasker, pusser og står på. En og annen maktdemonstrasjon på påkjøringsramper og i lyskryss forekommer, men det må da være greit. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA