Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisøkning av MY LR om en ikke godtar neste leveranse?

Startet av HS, tirsdag 29. mars 2022, klokken 22:05

« forrige - neste »

ndrsone

Hva er tilfellet dersom man ikke godtar leveransen pga dårlig kvalitet?

Regner med man beholder opprinnelig pris da, og ikke oppdatert for dagens pris?

Handyman

Sitat fra: ndrsone på lørdag 07. mai 2022, klokken 11:17
Hva er tilfellet dersom man ikke godtar leveransen pga dårlig kvalitet?

Regner med man beholder opprinnelig pris da, og ikke oppdatert for dagens pris?
Vil tro du må benytte deg av muligheten til å angre/heve kjøpet, og at avtalen blir annulert. Deretter må du nok bestille ny bil til ny pris. I spesielle tilfeller kan man kanskje bli tilbudt en annen bil, og beholde prisen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Sandvika på fredag 06. mai 2022, klokken 17:37
Tesla introduserer nå 4680 i «billigmodellene» fra Texas. Tror dette er en bekreftelse på antakelsen om at 4680 har dårligere ytelse .

Det er vel ingenting som skulle tilsi at 4680 har dårligere ytelse enn 2170 med samme kjemi, spørsmålet er om forbedringen er betydelig i praksis. Så vidt jeg kan se så er den ytelsesmessige fordelen først og fremst at det blir mindre elektrisk motstand i anode og katode, så batteriet blir lettere å kjøle og vil ha mindre varmetap. Ikke dermed sagt at man automatisk kan tillate høyere effekt inn og ut av batteriet uten at det tar skade.

Det at de begynner med 4680 i "billigmodellene" er nok mest fordi de har begrenset produksjonskapasitet for disse batteriene, og da reduserer de flaskehalsene ved å bruke de i biler som skal ha færre celler pr. bil.

Sandvika

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 08. mai 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Sandvika på fredag 06. mai 2022, klokken 17:37
Tesla introduserer nå 4680 i «billigmodellene» fra Texas. Tror dette er en bekreftelse på antakelsen om at 4680 har dårligere ytelse .

Det er vel ingenting som skulle tilsi at 4680 har dårligere ytelse enn 2170 med samme kjemi, spørsmålet er om forbedringen er betydelig i praksis. Så vidt jeg kan se så er den ytelsesmessige fordelen først og fremst at det blir mindre elektrisk motstand i anode og katode, så batteriet blir lettere å kjøle og vil ha mindre varmetap. Ikke dermed sagt at man automatisk kan tillate høyere effekt inn og ut av batteriet uten at det tar skade.

Det at de begynner med 4680 i "billigmodellene" er nok mest fordi de har begrenset produksjonskapasitet for disse batteriene, og da reduserer de flaskehalsene ved å bruke de i biler som skal ha færre celler pr. bil.
Som nevnt tidligere, når det er 2,5 ganger større diameter så blir det mye mindre overflate i forhold til masse, og veldig krevende å komme til for å kjøle ned senter av batteriet . Gitt at man ikke har funnet på noe hokus pokus med kjemien som endrer motstanden så er dette en ulempe relativt sett iforhold til 2170. Logistikk og produksjonsmessig så er større format overlegent.

Contango

Elektronene har "kortere vei" i 4680 enn 2170/1865, så motstanden er ikke større og varmeutviklingen mindre enn du legger til grunn. Uten at jeg forstod hvorfor ble det hevdet (ett eller annet sted jeg ikke husker) at kjølingen også vil bli mer effektiv via bunnen av batteriet. Synes vi skal se an erfaringene før vi konkluderer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Sandvika på søndag 08. mai 2022, klokken 17:58
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 08. mai 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Sandvika på fredag 06. mai 2022, klokken 17:37
Tesla introduserer nå 4680 i «billigmodellene» fra Texas. Tror dette er en bekreftelse på antakelsen om at 4680 har dårligere ytelse .

Det er vel ingenting som skulle tilsi at 4680 har dårligere ytelse enn 2170 med samme kjemi, spørsmålet er om forbedringen er betydelig i praksis. Så vidt jeg kan se så er den ytelsesmessige fordelen først og fremst at det blir mindre elektrisk motstand i anode og katode, så batteriet blir lettere å kjøle og vil ha mindre varmetap. Ikke dermed sagt at man automatisk kan tillate høyere effekt inn og ut av batteriet uten at det tar skade.

Det at de begynner med 4680 i "billigmodellene" er nok mest fordi de har begrenset produksjonskapasitet for disse batteriene, og da reduserer de flaskehalsene ved å bruke de i biler som skal ha færre celler pr. bil.
Som nevnt tidligere, når det er 2,5 ganger større diameter så blir det mye mindre overflate i forhold til masse, og veldig krevende å komme til for å kjøle ned senter av batteriet . Gitt at man ikke har funnet på noe hokus pokus med kjemien som endrer motstanden så er dette en ulempe relativt sett iforhold til 2170. Logistikk og produksjonsmessig så er større format overlegent.
Poenget er at med tabless design som 4680 får så har både elektronene og varmen kortere vei å gå. Det vil bli generert mindre varme og denne varmen vil lettere ledes vekk fra cellekjernen. Dette har egentlig ikke med endringen av høyde og diameter å gjøre (4680 vs 2170), men med den interne geometrien.
https://youtu.be/hbPKE62aM0U?t=551

Handyman

Sitat fra: Contango på søndag 08. mai 2022, klokken 20:55
Elektronene har "kortere vei" i 4680 enn 2170/1865, så motstanden er ikke større og varmeutviklingen mindre enn du legger til grunn. Uten at jeg forstod hvorfor ble det hevdet (ett eller annet sted jeg ikke husker) at kjølingen også vil bli mer effektiv via bunnen av batteriet. Synes vi skal se an erfaringene før vi konkluderer.
Det var opprinnelig planlagt at kjølingen skulle skje fra bunnen, men pakkene de ha vist frem viser kjølerkanaler mellom cellene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA