Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Y: Kilometergrense og merkelig avslag

Startet av PolarCow, mandag 09. mai 2022, klokken 12:00

« forrige - neste »

PolarCow

Vi er i loopen for å kjøpe oss en el-bil (for første gang), det er på tide å si farvel til dieselbilen. Har selvsagt en del Finn-søk ute på aktuelle modeller (vi har ikke landet helt på hvilken modell ennå), og for noen uker siden kom det opp et forslag på en Tesla Model Y, 2022-modell (med ny egenvekt, som var et minus for oss før), kjørt 1900 km, som vi bestemte oss for å se på.
Selger var en forhandler, noe vi tenker er litt tryggere for oss som førstegangselbilkjøpere.

Skjebnen ville det til at fruen ble innkalt på jobb den dagen vi hadde avtalt med bilforhandleren om å komme, men vi bestemte oss for at jeg skulle ta turen allikevel for å se på bilen, sjekke om den holdt det annonsen lovet og selvsagt sjekke bilen på veien etter ukurante lyder etc. Stor ble derfor overraskelsen når jeg kom til forhandler, tittet på bilen (innvending, utvending, åpnet opp alt og igjen, sjekket under osv), til og med forhandlet om eventuell innbyttebil(og pris) - og spurte om jeg kunne kjøre en runde for å sjekke om alt var ok: Da fikk jeg som svar at "Nei, det kunne jeg ikke - de ønsket å holde kilometeren under 2000"!

Syntes dette virket som useriøst - gadd ikke diskutere mer på det, og dro hjem igjen med uforrettet sak (og ville selvsagt ikke kjøpe bil om jeg ikke fikk prøvekjøre den først). Men er det noen merkelig grense på kilometerstanden mtp garanti/bilen mindre verdt/noe annet fra Tesla (eller andre bilmerker for den saks skyld) som jeg ikke har fått med meg her?
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

geear

Er vel 100 km eller noe hvis du har tenkt å bruke Tesla sin angrerett, men ellers er det ikke noe nei. Hørtes helt fjernt ut, normalt vil det være en kjempefordel for en selger at kjøper har prøvekjørt bilen. Det gjør at man kan fraskrive seg en del ansvar. Kjøper man usett/uprøvd så ligger mye mer ansvar på selger.

PolarCow

Nå lurer jeg fælt på hvilket større ansvar som ligger på selger, om kjøper ikke prøvekjører bilen?  ???

Det må forøvrig legges til at selger også verdivurderte innbyttebilen vår til 38% mindre enn det vi har fått tilbud om fra andre bilforhandlere (og 43-52% av hva tilsvarende biler ligger ute for på Finn.no om vi skulle selge privat).
Slik sett følte jeg vel også at de ønsket å tjene mest mulig på handelen (det er så klart ønskelig i alle bilhandeler vil jeg tro), men følte også der at avviket ble litt for stort.

Utfordring med innbyttebil til riktig pris hos en bilforhandler er jo at de faktisk må ha en bil vi ønsker å kjøpe... :D
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Moas

Normalt svar hos enkelte gråmarked forhandlere.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Sitat fra: PolarCow på tirsdag 10. mai 2022, klokken 14:02
Nå lurer jeg fælt på hvilket større ansvar som ligger på selger, om kjøper ikke prøvekjører bilen?  ???
Opplysningsplikten i Forbrukerkjøpsloven. Hvis kjøper ikke har besiktiget og prøvekjørt bilen, så er det selgers ansvar å opplyse om hver minste ripe, defekt, vibrasjoner, ulyder, slitasje på dekk, og så videre. Er bilen besiktiget og prøvekjørt så forventes det at kjøper selv har merket seg slike ting. Dette er en helt standard ting å ha med i en kjøpekontrakt for bruktbil. Som oftest et mindre problem på en bil med fabrikksgaranti, men fortsatt er det kun fordeler for selger at kjøper har prøvekjørt bilen og at det noteres i kjøpekontrakten.

ToWalkOrDrive

Høres ut som en useriøs bilforhandler. Er den kanskje importert fra Tyskland eller noe sånt? Gjerne med kortere garanti? Skeptisk...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: PolarCow på tirsdag 10. mai 2022, klokken 14:02
Nå lurer jeg fælt på hvilket større ansvar som ligger på selger, om kjøper ikke prøvekjører bilen?  ???

I motsetning til hva mange synes å tro så finnes det ingen undersøkelsesplikt, kun opplysningsplikt. Man kan kjøpe en bil (båt, hus osv) usett og helt og holdent holde selger til hva han har sagt, eller skrevet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

biladvokaten.no tolkes lovteksten slik med hensyn til kjøpers undersøkelsesplikt:

« Brudd på undersøkelsesplikten etter § 31 har derimot ingen betydning for hvorvidt det foreligger en mangel, men det kan indirekte føre til tap av krav på grunn av mangelen.»

Så det har absolutt noe for seg, og da særlig om det var oppfordret av selger om man kanskje selv ikke har stor bilkompetanse. Sier ikke at det gjelder i dette tilfellet, men bare en generell kommentar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA