Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knapp på plugg Wall Connector gen 3. Virker ikke når bilen er i dvale?

Startet av SamsonII, søndag 08. mai 2022, klokken 22:07

« forrige - neste »

SamsonII

Hei! Har montert en gen 3 Wall Connector. Inn til nå har jeg brukt schuko laderen, og på den har knappen alltid løst ut pluggen. Men på Wall Connector gjør den ikke det når bilen ikke lader og er i dvale. Er dette normalt?
Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: SamsonII på søndag 08. mai 2022, klokken 22:07
Hei! Har montert en gen 3 Wall Connector. Inn til nå har jeg brukt schuko laderen, og på den har knappen alltid løst ut pluggen. Men på Wall Connector gjør den ikke det når bilen ikke lader og er i dvale. Er dette normalt?
Skal ikke være slik, nei, har samme feil på min. Kommer jeg ut med mobilen i lomma og trykker på knappen på ladehåndtaket så skjer ingenting. Er nødt til å enten låse opp fra app eller trykke på et dørhåndtak før jeg hører kontaktoren i bilen (et klikk) og knappen fungerer. Gjør jeg akkurat det samme med UMC (schuko), så fungerer akkurat samme øvelsen helt perfekt, kontaktoren i bilen klikker inn med en gang og ladepluggen frigjøres. Har sendt en henvendelse til Tesla shop om det, uten å få svar.

Sitat fra: sjokomelk på mandag 09. mai 2022, klokken 07:24
Bilen må være ulåst for at du skal kunne løse ut ladekabelen.
Så lenge man har nøkkelen (mobilen) i lomma så skal den låse opp ved trykk på ladehåndtaket. Samme med X/S om man har nøkkelen i lomma, trenger ikke trykke lås opp før man trykker på ladehåndtaket, enten det er TWC, UMC eller supercharger...

Amoss

Sitat fra: geear på mandag 09. mai 2022, klokken 12:36
Samme med X/S om man har nøkkelen i lomma, trenger ikke trykke lås opp før man trykker på ladehåndtaket, enten det er TWC, UMC eller supercharger...

Ikke korrekt.

Skal jeg ta ut ladehåndtaket med FOB i lommen, så må jeg enten røre ved førerdørhåndtaket, dobbelklikke på taket av FOB'en eller bruke app for å låse opp bilen.  Unntaket er kun dersom jeg oppholder meg nær bilen så bilen ikke har gått i lås.

Edit:  Jeg glemte å ta med muligheten for å trykke å holde inne "bagarserommet" på FOB'en for kun å løse ut ladehåndtaket :P
Model S 85D

geear

Kanskje jeg ble lurt av det på X-en, for min hadde sinnsykt standbyforbruk og gikk i lange perioder sjelden i dvale, hadde ikke TWC heller i den tiden, siden X hadde knappen i luka og behovet dermed ikke var til stede, så da var det med UMC, men Y-en sover omtrent alltid som en stein og løser allikevel helt fint ut med mobilen i lomma og et trykk på UMC. Og da har den ikke ladet på mange timer, og sover. Hører lett når kontaktoren slår inn og bilen våkner.

Amoss

Sitat fra: geear på mandag 09. mai 2022, klokken 13:04
Kanskje jeg ble lurt av det på X-en, ...

Model 3/Y - og forsåvidt X - har jeg ingen erfaring med, men på bilen i signaturen er det definitivt sånn jeg beskrev.
Etter andre - tidligere - forumposter har det fremkommet at det fungerte slik fra dag 1.
Model S 85D

geear

Antar at tråden omhandler Y siden det er det som står i signaturen til trådstarter. Dette har vært diskutert tidligere i en annen tråd der andre har bekreftet at det IKKE skal være slik som beskrevet av meg og trådstarter. Og det fungerer altså helt fint å frigjøre ladehåndtaket til UMC uten å vekke eller låse opp Y i forkant, med mobilen i lomma, mens identisk prosedyre ikke fungerer med TWC3.

SamsonII

Det stemmer geear - det gjelder en 2022 Model Y. Det fungerer av og til. I dag fungerte det da jeg gikk ut for å teste nå. Men i går fungerte det ikke. Fungerte alltid med UMC.
Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

geear

De gangene det fungerer er vel fordi den er våken allerede? Oppleves iallfall slik hos meg. Bruker klikket fra kontaktoren som indikator på om den sover eller ikke.

geear

Jeg tok kontakt med kundeservice, og de ba om rn gel haug med info, videoer og diverse. Jeg hadde ikke ork til å fikse det med en gang, og i løpet av noen uker så fungerte det plutselig igjen. Tipper det var en softwarebug i en versjon, og at det ble fikset OTA. Funker helt som det skal på begge Y-ene nå.  :+1:

Lapskaus

For meg fusker knappen veldig hvis jeg ikke har vekket bilen først for å starte forvarming. Noe jeg stort sett gjør før jeg går ut.

Det knoter seg til hvis jeg kjører softwareoppdatering også, første gang jeg skal koble fra laderen etterpå.

Handyman

Hender noen ganger at bilen ikke våkner når jeg trykker på knappen på pluggen. Da trykker jeg bare raskt på håndtaket på bakdøra (døra åpner da ikke) for å vekke bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Dette problemet har forsvunnet helt hos meg. Har dere TWCene online og fått inn siste sw?

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 07. juli 2022, klokken 17:00
Dette problemet har forsvunnet helt hos meg. Har dere TWCene online og fått inn siste sw?
Jepp. Siste versjon og online.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA