Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man lade fra 3-fase 400V 32A og 16A uttak?

Startet av tomrh, fredag 14. september 2012, klokken 09:18

« forrige - neste »

tomrh

Ladeinfrastrukturen i Sverige tilbyr 3-fase 400V 32A og 16A. Ser at det går at å kjøpe adapterkabel CEE til 3xSchuko. (http://www.uppladdning.nu/OutletsInfo.aspx#u380_400V_f3_i16A_red_cee). Betyr det at 3 elbiler faktisk kan lade fra samme 3-fas kontakt, en på hver fase?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 09:18
Ladeinfrastrukturen i Sverige tilbyr 3-fase 400V 32A og 16A. Ser at det går at å kjøpe adapterkabel CEE til 3xSchuko. (http://www.uppladdning.nu/OutletsInfo.aspx#u380_400V_f3_i16A_red_cee). Betyr det at 3 elbiler faktisk kan lade fra samme 3-fas kontakt, en på hver fase?

Ja, det går fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 09:47
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 09:18
Betyr det at 3 elbiler faktisk kan lade fra samme 3-fas kontakt, en på hver fase?
Ja, det går fint.
Supert! En annen ting som jeg tipper er vanskelig men som jeg har tenkt på. Skulle det ikke kunne finnes 3-fase 400V 32A til CHAdeMO adapter? Slik at trillinger/leaf kan semi-hurtiglade? Har googlet, men det så litt tynt ut..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 09:51
Supert! En annen ting som jeg tipper er vanskelig men som jeg har tenkt på. Skulle det ikke kunne finnes 3-fase 400V 32A til CHAdeMO adapter? Slik at trillinger/leaf kan semi-hurtiglade? Har googlet, men det så litt tynt ut..

Det går, men det er ikke en "adapter" men en komplett hurtiglader. ABB har en, pris NOK 75.000,-. Den er dog ikke veldig portabel. Et sveitsisk firma lager en mer portabel enhet men den er visstnok ennå dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 10:37
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 09:51
... Skulle det ikke kunne finnes 3-fase 400V 32A til CHAdeMO adapter?
Det går, men det er ikke en "adapter" men en komplett hurtiglader. ABB har en, pris NOK 75.000,-. ..
Joda, kjenner til den, var vel jeg som postet lenken til den under "Semihurtiglading".  ;) Men i Sverige finnes det endel 400V/32A CE-kontakter, i f.eks. Åre langs E14. Irriterende at det ikke skal være mulig for trilling/leaf-eiere å nyttiggjøre seg denne strømstyrken.  :-\
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

B-flat

Litt på siden, men holder på å bygge garasje og skal få elektriker til å legge inn strøm snart.
Har lyst å tenke litt fremtidsrettet med tanke på lademuligheter og få satt inn en "kraftig" kontakt på veggen.

Tenkte kanskje at det kunne være en 32A 3-fas kontakt. Har 400V inn til huset. Vil det være hensiktsmessig å få kontakten med 400V eller bør det være 230V?

Kan jeg plugge inn min standard 10A ladekabel i en 400V -3 fas kontakten med en adapter til Schuko?

Spørsmål til skatvalsbygg:  Hvilken adapter har gir 3 schuko-tilkoblinger? Kan du linke direkte til riktig bilde, evt sted der denne kan kjøpes?

Eller har dere evt andre anbefalinger?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

tomrh

#6
Sitat fra: B-flat på fredag 14. september 2012, klokken 11:15
Spørsmål til skatvalsbygg:  Hvilken adapter har gir 3 schuko-tilkoblinger? Kan du linke direkte til riktig bilde, evt sted der denne kan kjøpes?
Her er bilde: http://www.uppladdning.nu/images/ct/%c3%96verg%c3%a5ngsadapter%20CEE%203-fas%20till%203x1-fas%20skarvuttag.JPG

Jula i Sverige selger slike: http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-401077
Jula i Norge har ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 11:11
Joda, kjenner til den, var vel jeg som postet lenken til den under "Semihurtiglading".  ;) Men i Sverige finnes det endel 400V/32A CE-kontakter, i f.eks. Åre langs E14. Irriterende at det ikke skal være mulig for trilling/leaf-eiere å nyttiggjøre seg denne strømstyrken.  :-\

Jupp, men slik er det når bilene ikke støtter trefase-lading. Foreløpig er det vel bare kommende Tesla Model S som vil kunne nyttiggjøre seg disse. Renault Zoe vil riktignok få trefase-lader, men kun fra Mennekes-punkter, ikke fra CEE. Dette fordi den medfølgende "nødladekabelen" kun støtter 1-fase 16A. Tesla sin vil nok derimot støtte ihvertfall opptil 32A 400V trefase, dog er ingenting bekreftet ennå. Til Zoe må man evt. skaffe en tredjeparts kabel/boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: B-flat på fredag 14. september 2012, klokken 11:15
Litt på siden, men holder på å bygge garasje og skal få elektriker til å legge inn strøm snart.
Har lyst å tenke litt fremtidsrettet med tanke på lademuligheter og få satt inn en "kraftig" kontakt på veggen.

Tenkte kanskje at det kunne være en 32A 3-fas kontakt. Har 400V inn til huset. Vil det være hensiktsmessig å få kontakten med 400V eller bør det være 230V?

Kan jeg plugge inn min standard 10A ladekabel i en 400V -3 fas kontakten med en adapter til Schuko?

Spørsmål til skatvalsbygg:  Hvilken adapter har gir 3 schuko-tilkoblinger? Kan du linke direkte til riktig bilde, evt sted der denne kan kjøpes?

Eller har dere evt andre anbefalinger?

Jeg tror det beste er å legge opp et eget sikringsskap i garasjen. Da kan du siden koble på hva du vil der. Legg opp f.eks 5x10mm2 kabel ut, det holder til ihvertfall 40A. Så kan du legge opp både enfase 16A stikk og trefase 16A eller 32A + kurser til lys osv.

Du kan enkelt lage en adapter til schuko fra 400V 32A CEE, kobles mellom en av fasene og jord. Men da er schuko-kontakten sikret med 32A og det er vel ikke helt etter reglene. Setter du opp 400V 16A CEE stikk er det derimot ikke noe problem (se adapter under).  En fast 16A ladestasjon er så vidt jeg vet også helt uproblematisk å koble til et 32A CEE stikk.

Her er en adapter: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Trefase 230V (blå CEE) kan du ikke bruke med 400V anlegg.Da er det enten 400V trefase (rød CEE) eller enfase 230V som gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 11:11
Joda, kjenner til den, var vel jeg som postet lenken til den under "Semihurtiglading".  ;) Men i Sverige finnes det endel 400V/32A CE-kontakter, i f.eks. Åre langs E14. Irriterende at det ikke skal være mulig for trilling/leaf-eiere å nyttiggjøre seg denne strømstyrken.  :-\
CHAdeMO er en lader som leverer likestrøm direkte til batteriet. Skal en ha nytte av 3 fas vekselstrøm må laderen være en 3 faslader som sitter i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 11:33

Jeg tror det beste er å legge opp et eget sikringsskap i garasjen. Da kan du siden koble på hva du vil der. Legg opp f.eks 5x10mm2 kabel ut, det holder til ihvertfall 40A. Så kan du legge opp både enfase 16A stikk og trefase 16A eller 32A + kurser til lys osv.

Den beste løsningen.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 11:33
Du kan enkelt lage en adapter til schuko fra 400V 32A CEE, kobles mellom en av fasene og jord.
Da løser nok jordfeilbryter ut. Så mellom en av fasene og N.  Det er derfor du har 5 leder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 14. september 2012, klokken 12:04
Da løser nok jordfeilbryter ut. Så mellom en av fasene og N.  Det er derfor du har 5 leder.

Sorry, skrev feil ja. Koble mellom fase og PE blir definitivt problematisk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 11:25
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 11:11
.. Irriterende at det ikke skal være mulig for trilling/leaf-eiere å nyttiggjøre seg denne strømstyrken.  :-\
Jupp, men slik er det når bilene ikke støtter trefase-lading. ..
<fantasimodus>
Fantaserer om en "reservekanne" for elbil. Med slik overflod av strøm disse kontaktene tilbyr og man ikke kan utnytte direkte, skulle det kunne være mulig å lade et ekstra batteri og "ta med".  ;D
</fantasimodus>
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Sitat fra: cra på fredag 14. september 2012, klokken 11:21
Biltema har i alle fall tilsvarende: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Den er kjekk den, men jeg misliker sterkt at den bare har 1,5mm2 ledninger. Kan ikke fatte hvorfor de sparer på ledningskvadratet her ???

Jeg er enig i at sikringsskap i garasjen er best, men et alternativ er en "Byggsentral (http://www.jula.no/byggsentral-230-v-16-a-402391).  Denne ser ut til å være for 230v 3-fas (blå), men jeg er ganske sikker på at de har 400v også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA