Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøreegenskaper S vs 3/Y

Startet av Grenadier, lørdag 07. mai 2022, klokken 19:22

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, jeg har prøvekjørt alle Teslaer unntatt X. Men bare på korte turer.

Vi kjører mye langkjøring, til hytter og på tur. Er vant til BMW 5-serie fra fossil-verdenen.

Hvordan bedømmer dere Model S vs. 3/Y som turbil? Tenker da primært på kjøreopplevelsen, ikke så nye på plass eller rekkevidde.

Vi er en familie på fire (litt større barn)

Motorwatt

IMO: Har hatt 5-serie f10, kjørt endel TM3, noe TMX (2 uker), og har TMS. TMS vinner over alle de nevnte, og i alle kategorier .....😁
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TeslaK

Har S og 3. Model 3 er gøy å kjøre den, men på langtur er jeg ikke i tvil om at S er kongen. Bedre komfort og mindre støy.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

JorEl

Kjekt å høre fra eiere som har S og 3 :+1: Kjører jo min egen bil på 3dje året. Herlig.
Men jeg har prøvd TM3 LR og SR, bittelitt, der de har imponert meg med sin "kjørevillighet"/go-cart-feeling.
TM3 for byen, og S utenfor, hilsen TeslaOleBrom :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Jeg har kjørt 70k km i S og 35k i TM3. S er som andre sier litt stillere og mykere satt opp. Bedre komfort.

Ellers er 3 mere responsiv og jeg synes faktisk den ligger bedre på veien på motorveier også, i tillegg til at den er overlegen som morrobil.

Nå har jo dog ikke nyeste S kommet til Norge, men jeg tviler på at det forandrer veldig mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Hadde Model S fra 2018 til slutten 2021 og gikk over til Model Y. S er mye mer cruising-bil enn model Y uten tvil. Sklir stille og mykt langs veien, mens Y er mer stiv og har mer bakkekontakt og veifølelse. Jeg synes imidlertid Y er bedre på det meste foruten den helt råe comforten man fikk i S. I tillegg er Y mye bedre sammenskrudd og "faller ikke gradvis fra hverandre" slik S har en tendens til å gjøre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

SitatI tillegg er Y mye bedre sammenskrudd og "faller ikke gradvis fra hverandre" slik S har en tendens til å gjøre.

Det vet du vel ikke ennå? 3+ år med S, og 5+ mndr. med Y. Men Y er jo en enklere bil, så det er mulig det kan stemme. Det vil tiden vise.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Kjente kommentaren til Klykken i ryggmargen :o :) :)

Kun en god salgskampanje, som "gav" oss S istedet for TM3. Når TM3 eller Y, kommer med luftfjæring..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

petersv

Hvis du får anledning ville jeg testet Model S fra 2018/19 Long Range (raven), den har uovertruffen komfort og aktiv fjæring du kan velge stivheten på.

Klykken

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. mai 2022, klokken 08:10
SitatI tillegg er Y mye bedre sammenskrudd og "faller ikke gradvis fra hverandre" slik S har en tendens til å gjøre.

Det vet du vel ikke ennå? 3+ år med S, og 5+ mndr. med Y. Men Y er jo en enklere bil, så det er mulig det kan stemme. Det vil tiden vise.
Sant nok, og skal ikke selge bjørnen osv..
3/Y er uansett mye simplere på de fleste områder enn S er og på det viset er det mindre som potensielt kan gå galt i utgangspunktet om man skal sammenligne. Men ja, litt er enig i at jeg var litt kjapp på avtrekkeren. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Grenadier på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:22
Hei, jeg har prøvekjørt alle Teslaer unntatt X. Men bare på korte turer.

Vi kjører mye langkjøring, til hytter og på tur. Er vant til BMW 5-serie fra fossil-verdenen.

Hvordan bedømmer dere Model S vs. 3/Y som turbil? Tenker da primært på kjøreopplevelsen, ikke så nye på plass eller rekkevidde.

Vi er en familie på fire (litt større barn)
Kommer vel an på årgang av S-en også, er vel mye Mercedes E-klasse i tidlig S iallfall..

Liker du 5-serie med standardfjæring så passer nok S godt, liker du 5-serie (eller BMW generelt) med sport/M-understell, så vil du foretrekke 3/Y. Der S (og X) duver avgårde, er 3 og Y mye mer sportslig satt opp. Skikkelig inspirerende på svingete veier.

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. mai 2022, klokken 08:10
SitatI tillegg er Y mye bedre sammenskrudd og "faller ikke gradvis fra hverandre" slik S har en tendens til å gjøre.

Det vet du vel ikke ennå? 3+ år med S, og 5+ mndr. med Y. Men Y er jo en enklere bil, så det er mulig det kan stemme. Det vil tiden vise.
Vil påstå at man har har relativt godt underlag for en konklusjon allerede. Alle tegn fra tre år med Model 3 på norske veier er at den er mye mer driftssikker enn S og X. Y er svært lik og har også vært i drift i USA lenge, og Norge siden august, og alt tyder også der på at den er mye bedre enn S og X. Selvfølgelig kan det oppstå større utfordringer som kommer med tiden, som batteriproblematikk eller rustutfordringer, men tegnene så langt er at det er en liten bekymring.

Hva er det som er mer komplisert med S enn Y? Elektriske dørhåndtak og en ekstra skjerm foran rattet? Og luftfjæring og soltak for de som har det? Skal en være litt kranglete så har Y flere områder den er "mer avansert" enn S, som mye høyere ladehastighet, svært effektiv drivlinje, 1600 kg hengervekt, varmepumpe, elektronisk justering av luftstrøm, matrix-lykter, klemsensor på vinduer (som gjør at man kan fjernlukke de), elektrisk nedlegging av bakseter og sikkert annet...

For meg fremstår Y som en mye mer ferdig og gjennomtenkt bil enn både X og S, og det, sammen med erfaringen fra mine åtte måneder med Y, gjør at jeg er mye mer trygg på driftssikkerheten til Y enn X/S.

VegarHenriksen

Model S vil minne deg mye om 5 serie komforten og hvis du vil ha den mer sportslig er det bare å sette på senkestag og UHP dekk med 275/285 bak så sitter den som f@£n  ;)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Motorwatt

#12
S er mere lik BMW 7-serie. Den har også luft som standard, og ganske like i størrelse. Komforten er stort sett den samme, men på støy er 7-serie uovertruffen. Kjøreegenskapene er nok noe bedre på 7, men jeg har en kjørestil hvor marginale forskjeller på veigrep i svinger. sportslig kjøring  etc. stort sett er helt uten interesse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hideyowife

Vi er familie på 4 med Model 3 SR+. Barna er 9 og 18 år gamle. Fungerer supert på langtur for oss, MEN, det blir ikke rettferdig å sammenligne med Model S. Vært på langtur med Model S tidligere og Model 3 har langt mer støy fra omgivelsene samt dekk. Model 3 har også litt korte sitteputer i setene foran. Jeg på 180cm irriterer meg veldig over korte puter foran. Jeg bruker ikke bilen selv i det daglige men går nok selv for en Model S når min BMW I3 er moden for utskfitning  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

JorEl

Hadde Model 3 SR+ som en loaner, mens vår kjære modelS stakk innom og hilste på Tesla sine service-spesialister. Den var veldig kjekk å utfordre sentrifugalkraften med :) Likte også stereo-anlegget. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA