Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022-modell LR vs P

Startet av eivindb, lørdag 07. mai 2022, klokken 15:33

« forrige - neste »

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

S4e

Sitat fra: Terje Lien på lørdag 07. mai 2022, klokken 21:35
Jeg har en tidlig Y LR og prøvekjørte i dag både en Y P og en helt ny Y LR for å se om det var noen merkbar forbedring på førersete, fjæring og dekkstøy som er de tre tingene jeg er minst fornøyd med på min egen Y LR.

Kjørte begge bilene på en strekning med 30 sone og dårlig asfalt for å teste fjæring og en motorveistrekning med 80 sone og grov, slitt asfalt for å teste støy.

Ved kjøring i lav fart på hullete/lappet asfalt så opplevde jeg Y P som omtrent like stiv som min egen Y LR, mens den nye Y LR var merkbart mer komfortabel over skarpe ujevnheter.

Når det gjelder støy så var det små forskjeller, men begge de nye bilene virket å ha litt mindre dekkstøy enn min egen. Støymåling med Apple Watch viste 1-2 db lavere støy på de nye bilene enn min egen i 80-90 km/t på grov asfalt og det stemmer bra med mitt subjektive inntrykk av litt mindre støy i de nye bilene. Jeg merket ikke noen særlig forskjell på den nye LR og Performance til tross for at LR hadde 19 toms hjul (samme som min). Alle bilene hadde forøvrig standard sommerdekk.

Førersetet i min egen bil har en polstring som gjør at setet virker trangt både i sittepute og rygg. Sitteputen i begge de nye bilene har fått endret polstring som gjør  at de virker bredere og passer meg bedre. I ryggen hadde Performance kraftigere sidevanger som gir bedre støtte i svinger, men jeg foretrekker det litt romsligere setet i den nye Y LR.

Oppsummert vil jeg si at den nye P var overraskende lik min gamle LR, mens det var små men merkbare forbedringer på den nye LR på de punktene jeg er minst fornøyd med på min egen.

Tusen takk for meget god test!

Jeg krysser fingre for at dette bare blir enda bedre i månedene fremover, f.eks. med hattehylle.

Har selv en 2019 TM3 som jeg er super fornøyd med unntatt støy, dempere og den lille åpningen i bagasjerom. Så håper Y levert sep-okt fikser alt dette!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Barid Bel

https://youtu.be/QdCv9aQs9Ug

En norsk voksen kar som kjører tmyP rundt på skogsveier for å få en følelse av demping og komfort. Synes den var mye nyttigere enn de som tester i vinterløse California
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

k1

#18
Fin og relevant gjennomgang, men tror ikke jeg hadde lagt ut video av 131km/t i 80-sonen med fullt navn. Litt for enkelt for politiet å reagere..  :police:

daktari

Jeg er ganske sikker på at stålfjærer ikke endrer mykhet over tid.
Dempere kan ha litt trange foringer som smøres opp, men det skjer i løpet av noen 100 km og ikke 10.000. Det rent mekaniske i demperen (shims og ventiler) endres ikke.

Da sitter man igjen med at høyere temperaturer enn da bilen ble levert, og at vinterdekk og sommerdekk har forskjellig komfort som mer sannsynlige forklaringer på at LR kjennes mykere nå enn i vinter. Husk også at setene betyr noe for komforten, og skummet i setene kan jo endre seg. Samt det rent subjektive at man blir vant med fast fjæring.

Og det met at transportklosser ikke var fjernet er kanskje også en mulighet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Sitat fra: k1 på mandag 16. mai 2022, klokken 19:02
Fin og relevant gjennomgang, men tror ikke jeg hadde lagt ut video av 131km/t i 80-sonen med fullt navn. Litt for enkelt for politiet å reagere..  :police:
Uavhengig av politi, en ganske idiotisk handling selv om det skjer på et relativt oversiktelig sted.

Johnny

Jeg hadde et halvt år gammel LR med 20" på lån i helgen. Må si at jeg er overrasket over den dårlige fjæringskomforten. Ser at det etablerer seg et ettermarked for løse problemet i USA for tiden, så her er Tesla på ville veier. Om ikke det er nok, så er det flere som har oppfatningen om at P er mer komfortabel en LR.

Velger jeg å få med vinterdekk når jeg bestiller en P, så er det også med 21". Har noen sjekket om det er mulig å sette 19" felger på en P?
TMS og eGolf.

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Johnny

Flott, da er det et aktuelt alternativ å kjøpe P modellen, for så å bytte til en dekkdimenson det er mulig å leve med.
TMS og eGolf.

Tesla P85D

Ingen problem med 21 på YP. Svært stille og komfortabel å kjøre med. Den er stillere innvendig enn min I3.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Klykken

I3 bråker jo som et hælvette med sommerhjul på. Samt støyer skikkelig i overgangen mellom kidnapperdørene og fordørene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

turfsurf

Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:35
Ikke mye støy i min I3.
i3 slipper igjennom mye dekkstøy. Mye romling. Ellers støyer den jo ikke mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. mai 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:35
Ikke mye støy i min I3.
i3 slipper igjennom mye dekkstøy. Mye romling. Ellers støyer den jo ikke mye.

Ja det kan være, men regner med det har litt med dekkvalg å gjøre. Ikke mye dekkstøy hos meg.

Men kan også sammenligne med andre biler og støy på YP er ikke ille. Men noen er veldig sensitiv for støy og noen bryr seg ikke. Tesla har fått mye pes for støy og jeg må si at jeg ble veldig fornøyd med YP og synes den var imponerende stille og behagelig, selv med 21" hjul.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Contango

Flere og flere som mener dempingen er bedre på MIG. Sier ikke så mye om støy men er fornøyd. 8 minutter fra Tyskland. https://youtu.be/RWG1XSUhJ9s
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA