Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og anmeldelser av Ocean

Startet av batterimannen, tirsdag 01. august 2023, klokken 12:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 04. mars 2024, klokken 21:44Nissan er interesserte i Alaska, så det ser ut som at Fisker kan komme over kneika.

https://www.elbil24.no/nyheter/nissan-kan-bli-redningen-for-fisker/81065965

Tradisjonelle bilmerker har mye å tjene på å samarbeide med nye kapitalsultne aktører, slik at de kan øke egen innovasjonstakt. Volkswagen har jo inngått samarbeid med Xpeng for eksempel.
Alaska er kjempeinteressant, så skjønner godt at Nissan lukter på denne. Med dems kompetanse og kapital, og det at Fisker allerede har gjort mye utviklingsarbeid som Nissan kan nyttiggjøre seg, såer dette en kjempematch slik jeg ser det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Har også sett at Nissan har blitt nevnt. Men spørsmålet jeg da stiller er: hvorfor skal noen ville kjøpe Fisker, iaf for en stor sum?
De produserer jo i praksis ingenting selv, bortsett fra hype/vaporware. Bilene de har laget til nå er tegnet både innvendig og utvendig av Fisker, men jeg er av den oppfatning at det meste "under panseret" er hyllevare fra Magna/bosch/CATL osv. Jeg kan skjønne at navn/hype og designet kan være attraktivt, men hypen har vel fått seg en stor knekk etter at bilen har blitt sluppet som "betaversjon", de fleste tester er negative til softwarefeil og markedet har svart med kun 5' kjøpte biler av 100' depositum.

Hva har Fisker som er verdt å betale for? Er det lagt ned så mange hundre millioner i utvikling (utenom skallet) av pickupen? Investorer kaster ikke lenger penger etter vaporware.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Plattformen i bunn, er nok enten "kjøpt ferdig" eller satt sammen av deler også Nissan "kan skrape sammen". Men dette er jo ikke bare lego/tetris heller. Og så er det jo alt det som ellers er på chassiet. Det tar tid og koster penger å utvikle, og selvsagt også å bygge fabrikk om man skal "bygge selv".

Nissan har allerede fabrikk hvor de lett kan tilpasse produksjonslinjen til både en Fisker Alaska og en Nissan Alaska, og det vil bli billigere for dem enn å sette produksjonen til noen andre.

Jobben med å sette sammen pakken er gjort nesten totalt allerede. Men Nissan med sin erfaring og kompetanse kan fint komme inn og gjøre finjusteringer og tweeks her og der.

Så da står vi igjen med en uferdig software. Det er definitivt et løsbart problem. Med et større team av utviklere med knowhow, så kan man gå gjennom programvaren til Fisker og få luket ut masse feil som Fisker ikke har hatt tid eller råd til å få fikset så godt som de burde.

Her er kanskje den største kosten og risken fordi det kan ta tid og kan koste mange arbeidstimer. Men vil jo tro Nissan ser at dette kan de hjelpe Fisker med, og som sagt kan ta med videre til egen versjon av pickupen, og kanskje og andre elbiler de ønsker å produsere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

#18
Er helt med på at Nissan kan ta seg av produksjonen, akkurat som Magna har gjort. Magna eier warrants som gir de 10% eierskap i Fisker, så de er egentlig blant de største eierne i Fisker nå.

Problemet er at jeg ikke klarer å se hva som skal være verdt å spytte inn 400 mill USD for Nissan. Fisker er verdt nesten halvparten på børs idag. Hvorfor ikke utvikle sin egen pickup for noen milliarder? Da kan man alltids si at det tar tid å utvikle, men er det noen som tror på at Alaska så og si er ferdig utviklet og at den er klar til levering 1. kvartal 2025?

Hva har Fisker Alaska ift konkurrentene, bortsett fra bittelitt lavere innstegspris, verdens største koppholder, cowboyhattholder og "houdini deling" av lasteplan/coupe? Er Alaska så banebrytende og/eller har Fisker har så mye patenter/IP at Nissan er villig til å spytte inn så mye penger? Er Ronin eller Pear så ferdig utviklet at de er verdt noe? Hvorfor investere i Fisker, som med Ocean klarte å få maks 5% av reservasjonsholderne til å kjøpe?


PS: Jeg har selvfølgelig null info på hva Fisker faktisk har utviklet selv, men jeg mistenker at det er en god del mindre enn andre produsenter (da de færreste produsenter sier feks at "nøkkelen du fikk med bilen er midlertidig og ACC vil komme OTA"). Hvor ble det av solid state batteriene som de var lengst framme på? Hvor ble det av emotion som ble vist i 2018? De ble borte, som alle andre forsprang/vaporware. De satt igjen med en helt ok elbil preget av softwaretøbbel med California bagasjeruter og tacotrays, eller cowboyhattholder og houdinideling som Alaska har.
Hadde Fisker kommet med en bil i 2019 (sikkert minst 1 av bilene skulle komme rundt den tiden) da økonomien var annerledes og elbil fortsatt var noe nytt (first movers og pressen godtok mer feil den gang), ville de solgt alt de hadde klart å produsere, men det er en annen historie...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Å kaste $400 millioner vs "noen milliarder" og bruke langt lengre tid på å få bil ut i markedet, er jo alene god nok grunn. Som sagt, de får da 2 "forskjellige" pickups for "skillinger vs daler", og kan ha bil ut på markedet langt tidligere enn om de skulle startet fra scratch.

Dette er tross alt basert på ren elbilplattform, og ikke en hybrid-plattform om jeg har forstått det rett, og da er det masse fordeler å få ut av dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Jeg skulle nok ha merket "noen milliarder" med NOK.
Jeg er av den oppfatning at det ikke koster så mye som 42 milliarder NOK (400 millioner USD) å utvikle en konsept elpickup, selv med hastverk. Alaska er selvfølgelig "bygget" som en ren elpickup, ikke noe fossil å spore. Fisker sier at det er den grønneste pickupen noensinne, akkurat som at Ocean har gamle garn i setetrekkene eller mattene.

Nissan har jo allerede en hel haug av merker de kan brande en evt ny pickup, som feks Infinity, Mitsubishi eller Renault. De trenger ikke kjøpe seg inn i Fisker, som har vestens minst ettertraktede bil (finnes vel ingen som har dårligere enn 5% faktisk kjøp ift depositum?), for å oppnå stordriftsfordeler. Fisker sier Alaska er bygget på en strukket versjon av Ocean og den skulle ifølge tidligere uttalelser bli bygget av Magna. Nissan kan vel heller bare kaste noen milliarder NOK på Ariya for å strekke den ut litt, slenge inn noen ekstra battericeller, og vipps så har de en elpickup. Den kan de selge normalpriset som Nissan og eksklusivt priset som Infinity.

Fisker har selv busjettert med 60-80 mill USD på R&D i 2024. De har i tillegg til Ocean (software/OTA før/etter salg kalles muligens ikke R&D) og Alaska, minst to biler til de jobber med (Pear og Ronin) som skal dele på disse ca 70 millioner USD. Ved å kjapt sjekke det finansielle ser jeg at Fisker har brukt 838 millioner USD på R&D siden starten av 2018. Antar at Ocean og batteriforskning er største kostnadene og at det ikke er brukt noe mer på Alaska enn noen av de andre konseptbilene. Da er det kun tid Nissan evt sparer ved å spytte inn penger.

Hvor mye tid har Fisker spart på å ikke teste/fullføre software på Ocean skikkelig før den ble lansert?
Ville Nissan lansert en bil så forhastet som Fisker gjorde med Ocean? Nei.
Vil da Alaska være klar 1. kvartal 2025? Neppe.
Ift tidligere uttalelser og hva de har levert hittil, kommer ikke Alaska til å være i nærheten av leveringsklar ila 2025. Sannsynligvis har de flere år igjen til de kan levere Alaska, selv uten finansielle problemer.

Men det kan jo hende at jeg tar grundig feil. Nissan spytter inn 400 mill USD og i starten av 2025 kan man få tak i Alaska, uten softwarefeil/mangler, fra både Fisker og Nissan. Samtidig har Nissan's softwareavdeling løst alle feil/mangler på Ocean ::)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Da har Fisker klart å dra inn 1,5 milliarder for videre satsing, men går i en 6 ukers produksjonspause!

Er dette nok til at de berger seg?

https://www.tv2.no/broom/sliter-tungt-stenger-fabrikken-i-seks-uker/16546796/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 05. mars 2024, klokken 17:39Jeg skulle nok ha merket "noen milliarder" med NOK.
Jeg er av den oppfatning at det ikke koster så mye som 42 milliarder NOK (400 millioner USD) å utvikle en konsept elpickup, selv med hastverk.
Her er det vel en kommafeil som setter ting i ett litt annet lys.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 18. mars 2024, klokken 19:43Da har Fisker klart å dra inn 1,5 milliarder for videre satsing, men går i en 6 ukers produksjonspause!

Er dette nok til at de berger seg?

Skal de berge seg må de først fikse produktet. Software er dårligere enn Tesla i 2013, og opplevd kvalitet på interiøret er ganske lav.

Bilen ser tøff ut, har bra rekkevidde og med god software med all funksjonalitet kunne den konkurrert bra. Kjører ganske bra gjør den og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2024, klokken 06:08
Sitat fra: RJK på mandag 18. mars 2024, klokken 19:43Da har Fisker klart å dra inn 1,5 milliarder for videre satsing, men går i en 6 ukers produksjonspause!

Er dette nok til at de berger seg?

Skal de berge seg må de først fikse produktet. Software er dårligere enn Tesla i 2013, og opplevd kvalitet på interiøret er ganske lav.

Bilen ser tøff ut, har bra rekkevidde og med god software med all funksjonalitet kunne den konkurrert bra. Kjører ganske bra gjør den og.
Enig i at SW er om å gjøre å få fikset snarest. Med disse midlene vil de kanskje få mulighet til å sette nok folk på jobben!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vix

MKBHD har nå kommet med en oppfølgingsvideo.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA