Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rimelig elbil til småkøring

Startet av edyrli, fredag 06. mai 2022, klokken 10:05

« forrige - neste »

edyrli

Har begynt å gruble på hva vi skal bytte ut Seat Mii'en med når Frii avtalen går ut. Dette blir nr2 bil så kravene er ikke veldig høye. Hvor gammel/billig bil er det trygt å kjøpe?

Kravene er:
Rekkevidde: ca 50km.
Antall seter: minst 4
Normal lading: Type 2 (Da slipper jeg å bytte kabel på ladestasjonen mellom bilene)
Hurtiglading: CCS (Eller er chademo fortsatt greit tilgjengelig over alt?)
Annet: Mest mulig feilfri bil for pengene.

Type2/CCS er ikke absolutt krav, men spesielt Type2 er praktisk, da Tang'en lader med Type 2 og jeg kan bruke samme kable på begge. Hurtiglading kommer ikke til å bli mye brukt men mer "kjekt å ha" dersom man trenger påfyll, eller en skjelden gang må kjøre lenger med nr2 bilen.

Så langt tenker jeg e-golf eller e-up, da de oppfyller kravene med glans.
Renault Zoe, tenker 22kw lading bør kunne holde til den bregrensede hurtigladingen jeg har behov for.
Ellers er det så rimelig bil det er trygt og kjøpe.

Noen andre tips?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

#1
Hvis du ikke har TN-nett så lader ikke ZOE på ladestasjonen du har for Tang. Da må du ha ladebøtta...

Billigst kommer du vel utav det med å kjøpe en trilling?

Til den bruken hadde jeg personlig kjøpt en tidlig og billig NORSK e-Golf uten varmepumpe (kjøper du ikke norsk må du virkelig passe på at den har utstyret du vil ha, for eksempel hurtiglading, som var opsjon i en del land). Det føles som en ordentlig bil, mye høyere kvalitetsfølelse enn ZOE og e-Up, kjører bra, godt sikkerhetsnivå, og den har også hurtiglading med CCS.

Antall feil er vanskelig å spå, uansett hva du kjøper. Kjenner en som endte med å heve kjøpet på ZOE pga. vanvittig mye feil, og e-Golf er heller ikke feilfrie.

edyrli

Takk for tips, e-Golf må nok prøves ut ja. Så Teslabjørn gjorde en degredation test av e-Golf og den kom veldig bra ut her.
Jeg har 400V TN, 22kW ladestasjon. Derfor jeg tenkte litt i retning Zoe.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Svein_H

#3
Hvis du vet at ladekravet for Zoe er dekket bør du absolutt ta en kikk på bilen og prøve den ut før du ev. avfeier den. Jeg valgte Zoe som min første elbil, og sett bort fra noen innkjøringsproblemer (nettopp mht lading) kan jeg nå etter 4 år og 90' km trygt si at dette har vært mitt billigste og enkleste bilhold noensinne. (edit: geear har kanskje lengre og bedre erfaring enn meg her?)

Jeg har kun brukt hjemmelading med beskjedne 16A/3.6kW og har ikke benyttet meg av borte-/hurtiglading en eneste gang, så jeg kan ikke si noe om hvordan det ev. påvirker batteriet, men jeg har ikke merket noe som helst til redusert rekkevidde siden bilen var ny.

Renault er jo fransk, og franskmenn er gjerne litt sære. Zoe er ikke noe unntak der, min bil har også sine små nykker, men da du skriver "vi" antar jeg at du har lært å leve med og bare godta slike ting ;)

Merk også at Zoe faktisk er romsligere enn Hyundai Kona, med større bagasjerom og bedre bakseteplass (kun marginalt, men likevel). Den er trang baki, men veldig romslig foran. Man sitter også høyt og oppreist, og har god oversikt.

OK, det var nok Zoe-reklame fra min side, folk står vel i kø for å sable meg ned nå  :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

filtvet

Ladebøtte er nå en ting - at den også støyer er noe annet....

Tellus

Hva med en 5 år gammel Opel Ampera-e med gammelt batteri. I løpet av året får du da et splitter nytt 65 kWh batteri med ny garanti. Romslig småbil med knallbra rekkevidde.

Trekkoppbil

Ja, jeg er enig i at det beste bruktbilkjøpet kan være å kjøpe en bil som for nytt batteri på garantien eller på tilbakekalling.
Men Ampera-E kan vel være en overinvestering for å kjøre 50 km?

Det billigste:
Kan være å kjøpe en bil som er holdt tørr og rein, så man unngår irr i kontakter og rust. Og at den er brukt skånsomt, så den har tilstrekkelig batteri i flere år framover. For en bruktbil, synes jeg det er greist å fullade batteriet, og deretter lese av hvor mange kwt det har.

Batterikapasitet:
Det gjelder å dimensjonere batterikapasiteten ut fra ens personlige forbruk. Personlig har jeg av og til lagt merke til at jeg kommer 5km/kwt under småkjøring på vinteren. Sånn sett burde det bli et fobruk på opptil 10kwt på 50 km.  Hvis man vil bruke et arbeidsområdet på 20-80% SOC til daglig, så kan man trenge ett batteri på 16-17kwt. På langkjøring starter jeg med fullada batteri, og kjører det gjerne ganske tomt før fullading, og da kjører jeg gjerne økonomisk, så jeg regner omtrent dobbel så lang rekkevidde på sjelden langkjøring som ved daglig pendling. På en søndagstur i fint vær, kan jeg komme 8-9km/kwt. Jeg går ut i fra at andre bilister har annet forbruk, og man vil aldri finne 2 bilister med det samme forbruket.

Type 2:
Mange av de billigste bilene, kan nok mangle Type 2. Jeg ser ønske om å ha en uniform flåte, men det behøver ikke være så stor kostnad å måtte ha ulike kabler. En fordel med å bruke samme kabel, er å bruke den som stafettpinne,  hvis man trenger å begrense seg til å kunne lade kun en bil om gangen, eller man har andre spesielle ladesystemer.

CCS/Chademo:
For en gammel bil, kan jeg ikke se at det betyr så mye om man har CCS eller Chademo. Chademo er mest avansert teknologisk, men foreløpig tviler jeg på at du har nytte av det. CCS kan være en løsning enkelte fabrikanter bruker for å kunne plassere ladeluke på siden av bilen, men for bilister trur jeg det er mest praktisk å ha luka foran bilen: I skjeldne tilfeller har jeg sett at CCS-biler har problemer med å lade, da luka er på feil side av bilen.

edyrli

Tusen takk for gode tips. Bilen trenger ikke være så billig som mulig, men mest mulig feilfri bil for minst mulig penger. Ampera-e hadde jeg litt glemt, men ser ut som de blir noe dyrere enn de andre jeg ser på.
Dersom jeg legger budsjettet til rundt 100.000 får jeg bl.a 5-6 år gamle Leaf, e-golf, e-up, Zoe og Soul.
Jeg tror som nevnt det er viktigere å prioritere best mulig velholdt bil framfor ladekravet om CCS og Type 2.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

TheRealCoinman

Jeg kjøpte akkurat en e-up 2019 modell for småkjøring og diverse. Det er vel mer ett framkomstmiddel, enn en bil  ::) Men er positivt overasket, kvikk respons, fornuftig rekkevidde. Veldig lite bagasjerom, men det kjenner jeg er helt ok på denne bilen. Dårlig støydemping. Jeg kjenner flere mekanikere på Møller, og de sier at det er lite feil med e-up, en del mer med e-golf mtp varmepumper, sensorer osv. Jeg skal ha denne bilen en stund, og regner med lite vedlikehold.

1317142119

Har du vurdert BMW i3?

* Den består av karbonfiber og plast i stor grad, så begrenset med ting som kan ruste sammenlignet med andre biler.
* Du får serviceavtaler hos bilforhandlerne som er langt rimeligere enn enkeltservicer
* Serviceintervallet er 2 år/ubegrenset km
* Rekkevidden på selv de aller første modellene er mer enn nok til 50 km kjøring
* Det er mange av de, så du har et stort utvalg biler å velge mellom
* 4 seter (med god benplass for de bak - sett i forhold til bilstørrelsen)
* Type2/CCS (den første generasjonen hadde hurtiglading som ekstrautstyr, men har inntrykk av at de fleste på Finn har dette tilvalget)
* Overraskende lav synlig batterislitasje (sannsynligvis pga stor differanse mellom brutto/nettokapasitet)
* Få kjente feil på bilene. De mest vanlige feilene er rustne bremseskiver og tårnlager som korroderer (pga stål mot aluminium?).
* Har et eget praktisk rom (froot) til ladekabler, spylervæske og div, så bagasjerommet holdes fritt for rot.

edyrli

Takk for alle gode tips. Endte opp med Zoe Z.E. 40. Konkluderte med at jeg sannsynligvis kom til å sette pris på den ekstra rekkevidden. Oppgraderingen fra R240 var veldig merkbra. Ikke bare på rekkevidde meg også på støydemping, anlegg (Bose) og f.eks. integrert dab radio.
22 kw lading suser av sted som bare det på Easee ladestasjonen. Iallefall fram til effektleddet kicker inn...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Svein_H

Gratulerer med nybrukt bilkjøp, håper du blir fornøyd! :+1:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA