Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Elbil på ferje  (Lest 187 ganger)

KenKen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Elbil på ferje
« på: Torsdag 05. Mai 2022, klokken 14:15 »
Slår dere av elbilen på ferja? Retningslinjene til ferja sier alle motorer skal stanses, men noe sier meg at det ikke gjelder elbiler. Man har jo "utility mode"/campingmodus som lar vifte o.l stå på uten at "motoren går", men usikker på om det gjør noe at bilen er på på vanlig måte i overfart.

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7567
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Elbil på ferje
« Svar #1 på: Torsdag 05. Mai 2022, klokken 14:51 »
Motoren er av når bilen står stille. Jeg slår av bilen på lengre overfarter enn 15 minutter (fordi bilen slår seg av og setet justeres til exit-modus etter ca 15 min, og jeg skvetter hver gang setet plutselig går bak), eller den slår seg av selv om jeg går ut, men på kortere turer som f.eks. min lokale strekning forblir bilen på. Det er nok eksosen de ikke er interessert i å få i diverse luftinntak til brua og salongen, samt at de kanskje ønsker bilene parkert i gir slik at de ikke flytter på seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3565
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Elbil på ferje
« Svar #2 på: Lørdag 07. Mai 2022, klokken 03:40 »
Kjører bare ferge når jeg er på ferietur, og da er kjøleboksen i bilen. Jeg slår derfor over til Utility Mode slik at denne får strøm, og fortsetter og holde mat og drikke kalde.

Tenker at å la bilen stå på, altså bare sette bilen i Park, er langt værre (riktignok ganske lav sannsynlighet). Om en feil skulle gjøre at bilen plutselig hopper over i gir og dermed begynner å trille, så har jeg et større forklaringsproblem. Slikt ser jeg på at er langt mindre (nær 0%) sjanse for at skal kunne skje, om den er i utility mode.

Rent teoretisk skal vel bilen helt av, men med svært liten sannsynlighet for at den skal kunne begynne å kjøre fra Utility mode, og ingen utslipp av gasser, så tenker jeg det får gå.

Hadde jeg tatt en av fergene til Danmark, så hadde jeg slått bilen helt av og tatt kjøleboksen med inn på lugaren. Hadde nok kjøpt litt fra taxfree'en for å legge i kjøleboksen, selv om det sannsynligvis er billigere i land, men fint å slippe en stopp i land, men heller kan fortsette kjøreturen turen med kald drikke allerede fra vi triller ut av båten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo