Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glasstak.

Startet av TJV, torsdag 05. mai 2022, klokken 11:28

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: daktari på tirsdag 10. mai 2022, klokken 15:01
Sitat fra: El-inor på mandag 09. mai 2022, klokken 22:06
Hva tenker panorama-entusiastene om risikoen VW påfører sine kunder og deres passasjerer ved å ikke levere laminerte glasstak?
Bryr meg ikke. Det er vel ikke laminerte vinduer på sidene eller bak heller - på noen biler jeg noensinne har kjørt. Hva tenker du om manglende laminering av sideruter på biler? Hva gjør du med det?

Ja, hva tenker jeg egentlig om det? Jeg har som tidligere nevnt ikke vært klar over disse risikoelementene, men tenker nå at risikoen for alvorlige skader som følge av ulaminerte sideruter er lav og akseptabel.

Hva gjør jeg med det? Ingen ting - ettersom jeg for lenge siden bestemte meg for aldri mer å kjøpe en bil med glasstak. Og det var da av andre grunner enn risikoen.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Bigdrago

Det er ulovlig med solfilm på siderutene frem nettopp av den grunn at du/andre ikke får knust rute dersom du må evakueres. Sidevinduene frem skal ikke være laminerte. Ser ikke problemet med ikke-laminert tak og sideruter.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

El-inor

Sitat fra: Bigdrago på lørdag 21. mai 2022, klokken 12:37
Det er ulovlig med solfilm på siderutene frem nettopp av den grunn at du/andre ikke får knust rute dersom du må evakueres. Sidevinduene frem skal ikke være laminerte. Ser ikke problemet med ikke-laminert tak og sideruter.

Wenche og Aage skimter nok problemet.

https://www.motor.no/aktuelt/glasstaket-i-bmw-en-knuste-mens-de-kjorte/223802
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Trond.m

#33
Sjansen for at dusjveggen eller dusjkabinettet eksploderer er mye større. Bare å google så finner du mange eksempler på det, så hold deg langt unne slike også. Å bekymre seg for mye, er nok det farligste av alt 😎

El-inor

No worries her Trond.m - jeg har valgt bort glasstak for lenge siden av fem andre grunner.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Paasan

Gleder meg stort til første bil med glasstak, mest for ungenes skyld i baksetet. Har lest alt jeg kan finne om sikkerhet vedrørende dette, og såfremt det ikke er produksjonsfeil er det tilsynelatende vel så trygt som uten. Litt mer vekt på taket, men kommer ikke til å delta i noe rally med bilen anyway..

bitbrat

Lurer på, ettersom det hadde skjedd to ganger. Kan det være at bilen har kjørt mye med takstativ? Og at det har vært noe i overkant av 70kg på takstativet, feks litt impregnert terrassebord med alle bordene stablet stramt på en side? Noe man kanskje ikke oppgir til forsikringsselskapet i etterkant.

Spekulativt så klart men, kan dette ha vært en belastningsskade.


Sent from my iPhone using Tapatalk

El-inor

Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 20:57
Lurer på, ettersom det hadde skjedd to ganger. Kan det være at bilen har kjørt mye med takstativ? Og at det har vært noe i overkant av 70kg på takstativet, feks litt impregnert terrassebord med alle bordene stablet stramt på en side? Noe man kanskje ikke oppgir til forsikringsselskapet i etterkant.

Spekulativt så klart men, kan dette ha vært en belastningsskade.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

bitbrat

Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

El-inor

Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den ene fantasifulle spekulasjonen like god som den andre da, bitbrat?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Asfalt

Sitat fra: El-inor på mandag 23. mai 2022, klokken 10:33
Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den ene fantasifulle spekulasjonen like god som den andre da, bitbrat?

Jeg er ganske ny på forumet men har merket meg at du El-inor av en eller annen grunn er ganske negativ til ID4. Hvis jeg har forstått det riktig så har du en Tesla og har bestilt en ID4. (?) Men hvis du er så redd eller bekymret for de tingene du trekker frem vedrørende ID4, det være seg software eller glasstak, så lurer jeg virkelig på om du har parkert Teslaen for godt! Hva sier du til alle de videoene som stadig kommer i nyhetene om Teslaer som flyr over rundkjøringer, inn i butikker etc., eller som nå sist der en Tesla-taxi kjørte inn i tre andre taxier på Solsiden i Trondheim. Ifølge eieren akselererte bilen i stedet for å bremse. Nå kan selvsagt alle disse tilfellene være førerens skyld, men hadde dette vært ID4 så hadde du vel ikke vært nådig ;)

El-inor

Sitat fra: Asfalt på mandag 23. mai 2022, klokken 14:55
Sitat fra: El-inor på mandag 23. mai 2022, klokken 10:33
Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den ene fantasifulle spekulasjonen like god som den andre da, bitbrat?

Jeg er ganske ny på forumet men har merket meg at du El-inor av en eller annen grunn er ganske negativ til ID4. Hvis jeg har forstått det riktig så har du en Tesla og har bestilt en ID4. (?) Men hvis du er så redd eller bekymret for de tingene du trekker frem vedrørende ID4, det være seg software eller glasstak, så lurer jeg virkelig på om du har parkert Teslaen for godt! Hva sier du til alle de videoene som stadig kommer i nyhetene om Teslaer som flyr over rundkjøringer, inn i butikker etc., eller som nå sist der en Tesla-taxi kjørte inn i tre andre taxier på Solsiden i Trondheim. Ifølge eieren akselererte bilen i stedet for å bremse. Nå kan selvsagt alle disse tilfellene være førerens skyld, men hadde dette vært ID4 så hadde du vel ikke vært nådig ;)

Min negativitet til glasstak er ikke knyttet til noe spesielt bilmerke. Jeg bare deler mine erfaringer slik de fleste andre på denne typen fora også gjør. Ja, jeg har en TM3 som ventepølse og er selvfølgelig veldig klar over dens styrker og svakheter uten at det er noe jeg finner grunn til å utbrodere her.

Jeg er verken redd eller bekymret for noe som helst når det gjelder bil. Jeg høster mine erfaringer og bestiller bil(er) etter innfallsmetoden. Nå er det en ID.4 og en Ariya på gang, og det skulle ikke forundre meg om det blir en EQA før denne uka er omme. Verre er det ikke, Asfalt.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

biggern

#42
Sitat fra: Asfalt på mandag 23. mai 2022, klokken 14:55
Sitat fra: El-inor på mandag 23. mai 2022, klokken 10:33
Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den ene fantasifulle spekulasjonen like god som den andre da, bitbrat?

Jeg er ganske ny på forumet men har merket meg at du El-inor av en eller annen grunn er ganske negativ til ID4. Hvis jeg har forstått det riktig så har du en Tesla og har bestilt en ID4. (?) Men hvis du er så redd eller bekymret for de tingene du trekker frem vedrørende ID4, det være seg software eller glasstak, så lurer jeg virkelig på om du har parkert Teslaen for godt! Hva sier du til alle de videoene som stadig kommer i nyhetene om Teslaer som flyr over rundkjøringer, inn i butikker etc., eller som nå sist der en Tesla-taxi kjørte inn i tre andre taxier på Solsiden i Trondheim. Ifølge eieren akselererte bilen i stedet for å bremse. Nå kan selvsagt alle disse tilfellene være førerens skyld, men hadde dette vært ID4 så hadde du vel ikke vært nådig ;)

Dette er Løytnanten som forlot forumet og kom noen dager tilbake som El-inor.
Bare kverrulering, da han tydeligvis ikke har noe annet fornuftig og gjøre her i livet, mens han venter på sine pølser for videresalg.
Mao. anbefaler at alle bare overser han og ikke kommenter noen av hans innlegg.
Bare å søke etter alle innlegg med Løytnanten, for å se alle hans innlegg.

Hatt GTX siden 11-21 med fullt utstyr og har ingen negative ting å si i på vente av innkalling til 2.4,3.0 og 3.1 oppgraderingene. Nå har jeg 440km fullt oppladet og ett praktisk forbruk ved å benytte B.
Var overraskende positiv å kjøre i vinter med tanke på automatisk 4x4 funksjoner.

El-inor

Sitat fra: biggern på tirsdag 24. mai 2022, klokken 18:23
Sitat fra: Asfalt på mandag 23. mai 2022, klokken 14:55
Sitat fra: El-inor på mandag 23. mai 2022, klokken 10:33
Sitat fra: bitbrat på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:37
Sitat fra: El-inor på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:18

Jeg heller nok mer i retning av at det kan ha vært to lynnedslag.

Spørsmålet mitt er seriøst. Hvis du, som du skrev før, ikke vil at tråden skal handle om deg, hvorfor tar du deg bryet med å skrive slike tullesvar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den ene fantasifulle spekulasjonen like god som den andre da, bitbrat?

Jeg er ganske ny på forumet men har merket meg at du El-inor av en eller annen grunn er ganske negativ til ID4. Hvis jeg har forstått det riktig så har du en Tesla og har bestilt en ID4. (?) Men hvis du er så redd eller bekymret for de tingene du trekker frem vedrørende ID4, det være seg software eller glasstak, så lurer jeg virkelig på om du har parkert Teslaen for godt! Hva sier du til alle de videoene som stadig kommer i nyhetene om Teslaer som flyr over rundkjøringer, inn i butikker etc., eller som nå sist der en Tesla-taxi kjørte inn i tre andre taxier på Solsiden i Trondheim. Ifølge eieren akselererte bilen i stedet for å bremse. Nå kan selvsagt alle disse tilfellene være førerens skyld, men hadde dette vært ID4 så hadde du vel ikke vært nådig ;)

Dette er Løytnanten som forlot forumet og kom noen dager tilbake som El-inor.
Bare kverrulering, da han tydeligvis ikke har noe annet fornuftig og gjøre her i livet, mens han venter på sine pølser for videresalg.
Mao. anbefaler at alle bare overser han og ikke kommenter noen av hans innlegg.
Bare å søke etter alle innlegg med Løytnanten, for å se alle hans innlegg.

Hatt GTX siden 11-21 med fullt utstyr og har ingen negative ting å si i på vente av innkalling til 2.4,3.0 og 3.1 oppgraderingene. Nå har jeg 440km fullt oppladet og ett praktisk forbruk ved å benytte B.
Var overraskende positiv å kjøre i vinter med tanke på automatisk 4x4 funksjoner.

Har du glasstak, biggern?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

biggern

Fullt utstyr, med glasstak.
Ingen knirking og ingen klager per idag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA