Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glasstak.

Startet av TJV, torsdag 05. mai 2022, klokken 11:28

« forrige - neste »

TJV

Tanken har streifet meg før, men kom tilbake når jeg leste om glasstak som knuste på en BMW.
https://www.motor.no/aktuelt/glasstaket-i-bmw-en-knuste-mens-de-kjorte/223802
Trodde alle slike store glasstak er laminert slik som frontruten, eller kan man forvente det raser ned kilovis med glass i hodet i worst case?
Hva tenker/vet dere andre om glasstak på ID.4 og andre biler?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

#1
Sitat fra: TJV på torsdag 05. mai 2022, klokken 11:28
Tanken har streifet meg før, men kom tilbake når jeg leste om glasstak som knuste på en BMW.
https://www.motor.no/aktuelt/glasstaket-i-bmw-en-knuste-mens-de-kjorte/223802
Trodde alle slike store glasstak er laminert slik som frontruten, eller kan man forvente det raser ned kilovis med glass i hodet i worst case?
Hva tenker/vet dere andre om glasstak på ID.4 og andre biler?

Etter å ha hatt flere biler med glasstak, BMW og nå TM3, så tenker jeg at det er det mest unødvendige, mest problemskapende og mest støyskapende ekstrautstyret man kan anskaffe seg - og nå altså en sikkerhetsrisiko i tillegg!

Jeg tenker at dersom glasstak hadde vært standardutstyr på en bil jeg skulle bestille, så hadde jeg vært villig til å betale opp til 20k for å få bilen levert uten glasstak.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#2
Etter 1 år/33.000 km med id4 inkl panoramatak, så sitter jeg igjen med delte inntrykk. Skulle jeg kjøpt id4 på nytt, hadde nok panoramatak blitt utelatt. Panoramataket er det eneste som virkelig har irritert meg med bilen, har fått knirkelyd som nå utbedres hos Møller. Vet ikke om dette er et utbredt problem med id4 sitt panoramatak, men det er en risiko i hvert fall, selv om det finnes fiks. Vi er 4 personer som bruker id4 på langtur. Som rullerende baksetepassasjer er panoramatak fint, skaper fint lys, mer utsyn og bedre romfølelse. Andre familiemedlemmer foretrekker som regel å dra trekket foran glasstaket fordi de mener det blir for mye lys. Angående sikkerhet, så vet jeg ikke om Id4s tak er blant de som utgjør en sikkerhetsrisiko. Personlig Ville jeg heller brukt penger på noe av dette: Led matrix lys (standard på GTX), HUD, oppgraderte seter og/eller stor skjerm.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Olemann

Tydelig at prioriteringer er ulike.  Valgte panoramatak, og får da med den fine bonus som er støydempende sideruter. Støy er jeg allergisk mot, og denne bilen er av de beste elbiler jeg har kjørt, nå på Pirelli sommerdekk.

Som andre sier er gevinsten av taket størst for de i baksetet, mye lys og romfølelse.

Droppet HUD og stor skjerm, ettersom "oppblåste" ikoner ikke har noe for seg, 2 tommer fra eller til uten nye funksjoner gir for meg bare mer lysforurensing.  De som har hatt I3 med Navi Pro og Navi Bus vet at da har det en betydning med større skjerm ettersom det følger med mye mer enn bare oppblåste ikoner som på ID4.

Sikkerheten til taket vet jeg ikke noe om, knirk har jeg ikke hatt.

TJV

Når hele familien var med på prøvekjøring av bil ble vi alle enige om glasstak. Ungene elsker glasstaket og det er så å si aldri behov for rullegardinen. På langtur kan det være problemer med sol lenge imot for de i baksete, men da kommer rullegardinen til sin rett. Etter snart 1 års bruk hadde nok vi valgt glasstak igjen. Og ja, jeg er også én av de som er allergisk mot støy, men har støydempende ruter foran.
Ingen som vet om taket er laminert? Synest det virker rart at et slik stort tak ikke skulle vært laminert.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

Sitat fra: TJV på fredag 06. mai 2022, klokken 20:41
Når hele familien var med på prøvekjøring av bil ble vi alle enige om glasstak. Ungene elsker glasstaket og det er så å si aldri behov for rullegardinen. På langtur kan det være problemer med sol lenge imot for de i baksete, men da kommer rullegardinen til sin rett. Etter snart 1 års bruk hadde nok vi valgt glasstak igjen. Og ja, jeg er også én av de som er allergisk mot støy, men har støydempende ruter foran.
Ingen som vet om taket er laminert? Synest det virker rart at et slik stort tak ikke skulle vært laminert.

Don't say we didn't warn you
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Sitat fra: El-inor på fredag 06. mai 2022, klokken 20:59
Sitat fra: TJV på fredag 06. mai 2022, klokken 20:41
Når hele familien var med på prøvekjøring av bil ble vi alle enige om glasstak. Ungene elsker glasstaket og det er så å si aldri behov for rullegardinen. På langtur kan det være problemer med sol lenge imot for de i baksete, men da kommer rullegardinen til sin rett. Etter snart 1 års bruk hadde nok vi valgt glasstak igjen. Og ja, jeg er også én av de som er allergisk mot støy, men har støydempende ruter foran.
Ingen som vet om taket er laminert? Synest det virker rart at et slik stort tak ikke skulle vært laminert.

Don't say we didn't warn you

Hva mener du?
Vi har glasstak, etter snart 1 års bruk ville vi valgt det igjen. Altså, vi er fornøyd med valget - også etter lang tids bruk.
Det eneste jeg lurer på er om taket på id.4 er laminert og om det er vanlig at store panoramatak på diverse bilmerker er laminert?
Veldig fornøyd med at VW har valgt rullegardin så man slipper sånn jallaløsning som man ser andre brukere av andre bilmerker "må" bruke. Ser at etter flere kommentarer på innlegget er det fremdeles ingen som har svar på noen av delene... men men, når jeg blir innkalt før sommeren i forbindelse med bytte av 12v batteriet (som alle må) så spør jeg bare forhandler.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

Sitat fra: TJV på lørdag 07. mai 2022, klokken 11:05
Sitat fra: El-inor på fredag 06. mai 2022, klokken 20:59
Sitat fra: TJV på fredag 06. mai 2022, klokken 20:41
Når hele familien var med på prøvekjøring av bil ble vi alle enige om glasstak. Ungene elsker glasstaket og det er så å si aldri behov for rullegardinen. På langtur kan det være problemer med sol lenge imot for de i baksete, men da kommer rullegardinen til sin rett. Etter snart 1 års bruk hadde nok vi valgt glasstak igjen. Og ja, jeg er også én av de som er allergisk mot støy, men har støydempende ruter foran.
Ingen som vet om taket er laminert? Synest det virker rart at et slik stort tak ikke skulle vært laminert.

Don't say we didn't warn you

Hva mener du?
Vi har glasstak, etter snart 1 års bruk ville vi valgt det igjen. Altså, vi er fornøyd med valget - også etter lang tids bruk.
Det eneste jeg lurer på er om taket på id.4 er laminert og om det er vanlig at store panoramatak på diverse bilmerker er laminert?
Veldig fornøyd med at VW har valgt rullegardin så man slipper sånn jallaløsning som man ser andre brukere av andre bilmerker "må" bruke. Ser at etter flere kommentarer på innlegget er det fremdeles ingen som har svar på noen av delene... men men, når jeg blir innkalt før sommeren i forbindelse med bytte av 12v batteriet (som alle må) så spør jeg bare forhandler.

Jeg, og tydeligvis andre med meg, trodde at du med spørsmålene dine signaliserte at du vurderte kjøp/ikke kjøp av bil med glasstak. Vi tok altså feil der.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

#8
Sitat fra: El-inor på lørdag 07. mai 2022, klokken 11:29
Sitat fra: TJV på lørdag 07. mai 2022, klokken 11:05
Sitat fra: El-inor på fredag 06. mai 2022, klokken 20:59
Sitat fra: TJV på fredag 06. mai 2022, klokken 20:41
Når hele familien var med på prøvekjøring av bil ble vi alle enige om glasstak. Ungene elsker glasstaket og det er så å si aldri behov for rullegardinen. På langtur kan det være problemer med sol lenge imot for de i baksete, men da kommer rullegardinen til sin rett. Etter snart 1 års bruk hadde nok vi valgt glasstak igjen. Og ja, jeg er også én av de som er allergisk mot støy, men har støydempende ruter foran.
Ingen som vet om taket er laminert? Synest det virker rart at et slik stort tak ikke skulle vært laminert.

Don't say we didn't warn you

Hva mener du?
Vi har glasstak, etter snart 1 års bruk ville vi valgt det igjen. Altså, vi er fornøyd med valget - også etter lang tids bruk.
Det eneste jeg lurer på er om taket på id.4 er laminert og om det er vanlig at store panoramatak på diverse bilmerker er laminert?
Veldig fornøyd med at VW har valgt rullegardin så man slipper sånn jallaløsning som man ser andre brukere av andre bilmerker "må" bruke. Ser at etter flere kommentarer på innlegget er det fremdeles ingen som har svar på noen av delene... men men, når jeg blir innkalt før sommeren i forbindelse med bytte av 12v batteriet (som alle må) så spør jeg bare forhandler.

Jeg, og tydeligvis andre med meg, trodde at du med spørsmålene dine signaliserte at du vurderte kjøp/ikke kjøp av bil med glasstak. Vi tok altså feil der.

Ikke VI, men du...Vi forsto setningen "Etter snart 1 års bruk...."
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

TJV

Jeg kan forstå det var litt uklart i mitt første innlegg om jeg har eller vurderer en ID.4. Men at det var uklart i mitt andre innlegg velger jeg å tolke som at El-inor misset noen detaljer før han hev seg over tastaturet å svarte.
Uansett, den spiller forsåvidt ingen rolle om jeg eier eller vurderer en ID.4 - jeg lurer fremdeles litt på om glasstaket er laminert. Skal sies jeg ikke har lagt noe særlig innsats i å Google meg frem, bare lurte på hva som er normalen på glasstak på diverse bilmerker?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Contango

Det er jo bare å google eksvs "panorama roof regulations" så er det litt å lese.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

El-inor

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Etter litt googling finner jeg ut at ID.4 ikke leveres med laminert panoramatak.
Frem til 2018 ble visst ingen VW modeller levert med laminert glasstak og etter det er jeg usikker.
F.eks BMW og Tesla leverer sine biler med laminert panoramatak finner jeg ut (med litt kjapp googling), men den modellen som jeg linket til i første innlegg hadde herdet glasstak. Ikke veldig lett å bli klok på å heller ikke veldig lett å finne ut av hva som er normalt i bilbransjen.
Altså, det varierer veldig fra bilmerke til bilmerke, evt bilmodell.
Føler allikevel det hadde vært sikrere med laminert, men det er no bare min mening.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

#13
Sitat fra: TJV på mandag 09. mai 2022, klokken 00:54
Etter litt googling finner jeg ut at ID.4 ikke leveres med laminert panoramatak.
Frem til 2018 ble visst ingen VW modeller levert med laminert glasstak og etter det er jeg usikker.
F.eks BMW og Tesla leverer sine biler med laminert panoramatak finner jeg ut (med litt kjapp googling), men den modellen som jeg linket til i første innlegg hadde herdet glasstak. Ikke veldig lett å bli klok på å heller ikke veldig lett å finne ut av hva som er normalt i bilbransjen.
Altså, det varierer veldig fra bilmerke til bilmerke, evt bilmodell.
Føler allikevel det hadde vært sikrere med laminert, men det er no bare min mening.

Jeg fikk ikke opp denne delen av meldingen, men fant da jeg googlet tweeten:


MChCH
@MChCM
·
1. okt. 2020
Svar til
@VW
That is too bad. Base on @ConsumerReports tempered glass is not the safest option. I would have loved to get the statement option but only without the panoramic glass roof if it's only temperten glass. Thanks for the info though.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Og her følger: 6 resons to avoid a panoramic roof

https://www.topgearbox.com/cars/your-car/6-reasons-to-avoid-a-panoramic-roof/

No 7: - redusert bruktbilverdi som en følge av de 6 over.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA