Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

spille musikk fra Tidal gjennom Carplay og Spotify gjennom infotainment app V3.0

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 05. mai 2022, klokken 11:11

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 11. mai 2022, klokken 20:41
Jeg spiller som regel tidal hifi gjennom kabel og carplay.
Det er jo helt supert at du får supergod lyd med dette i iD4.
Men vet du om lyden går i kabelen eller i den trådløse CarPlay?

Selv har jeg som sagt bare CarPlay med ledning, og der ble lyden dårligere enn DAB-radioen. Selv med Tidal Master.
Så jeg har begynt å bruke telefonen som Mediakilde og får musikken over til infotainmenten via Bluetooth. Det ble vesentlig bedre lyd i min bil.
Fossilbil

Krokstein

Er det noen som har kommet så langt at de har fått testet bil med det oppgraderte lydanlegget i ID.4 opp mot den pakken som Bass Brothers legger inn?
ID.4 GTX

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 11. mai 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 11. mai 2022, klokken 20:41
Jeg spiller som regel tidal hifi gjennom kabel og carplay.
Det er jo helt supert at du får supergod lyd med dette i iD4.
Men vet du om lyden går i kabelen eller i den trådløse CarPlay?

Selv har jeg som sagt bare CarPlay med ledning, og der ble lyden dårligere enn DAB-radioen. Selv med Tidal Master.
Så jeg har begynt å bruke telefonen som Mediakilde og får musikken over til infotainmenten via Bluetooth. Det ble vesentlig bedre lyd i min bil.

Jeg er ikke 100 prosent sikker på om lyd går i kabel eller ikke til carplay, men utvilsomt bra lyd ihvertfall!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Krokstein på onsdag 11. mai 2022, klokken 22:59
Er det noen som har kommet så langt at de har fått testet bil med det oppgraderte lydanlegget i ID.4 opp mot den pakken som Bass Brothers legger inn?

Jeg skal teste ut dette i kveld, har lang erfaring med både Bass Brothers og standard anlegget
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

eriksen.eriksen

For andre som har installert BassBrothers pakke kan det være greit å vite om denne:

https://www.audiotec-fischer.de/en/match/accessories/match-mec-hd-audio-usb-interface#description--text

Denne modulen kan installeres i selve dsp-enheten, og man vil da unngå alle problemer med konvertering av signalet.

Uten denne installert vil man i praksis få flere ledd med konvertering før lyden finner vei ut i kupeen. Først fra digitalt til analogt i selve bilradioen, så fra høy- til lavnivå i Match forsterkeren, så fra analog til digital for å kunne behandles i dsp, før den til slutt konverteres til analogt igjen.

I tillegg farger også den originale hovedenheten i bilen lyden betydelig før den sendes videre til Match.

Så oppsummert vil det beste for dem som har Match være å omgå bilens hovedenhet fullstendig, og heller sende et høyoppløst digitalt signal via usb rett til dsp der det behandles digitalt videre helt til det sendes gjennom forsterkeren og ut i høyttaleren.

Man må også da ha en fjernkontroll til Match forsterkeren for å kontrollere volum. En slik gir også enkel til gang til å bytte mellom ulike lydoppsett (feks ulik eq, tidskorrigering og lignende).

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 12. mai 2022, klokken 07:58
Sitat fra: Krokstein på onsdag 11. mai 2022, klokken 22:59
Er det noen som har kommet så langt at de har fått testet bil med det oppgraderte lydanlegget i ID.4 opp mot den pakken som Bass Brothers legger inn?

Jeg skal teste ut dette i kveld, har lang erfaring med både Bass Brothers og standard anlegget
Blir spennende å høre hva du synes.

Lyd&Bilde var ikke imponert over originallyden i iD4 https://www.lydogbilde.no/test/biler/volkswagen-id-4-standard-lyd/
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA