Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttet hjullager (service) kraftig økning i forbruk

Startet av Torkild B, fredag 06. mai 2022, klokken 08:34

« forrige - neste »

Torkild B

Hei,

Har akkurat fått byttet begge hjullager foran på min model 3 performance 2019 mod med 27500 km på teller'n .
Jeg kjører 35km til jobb daglig med et normalt forbruk på 175Wt/km  Ca 8% batteri forbruk på turen.
Av disse 35 km er fordeling og hastighet som følger:
7.7 km  snitt hastighet 60 kmt, 20,8 km snitt hastighet 104 kmt (motorvei), 6,4 km snitt hastighet 60 kmt
På vintertid snitter jeg 211-220 wt/km over samme distanse.  ca 11% forbruk

Ved gode temperaturer (10+ og opp) og hastighet på e6 rundt 100 kmt, snitter jeg 155 på samme rute.
Etter service på bilen er forbruke i dag oppe i vinternivå  213 wt/km  og 11% batteri brukt.

Jeg har nye sommer dekk, Michelin pilot sport 4, dim 235 40 R 19 (samme dim på vinterdekk)
Luftrykk kalde dekk: 42 psi, ved kjøring 44 psi.

Dette gir ikke mening, nytt hjullager skal ikke påvirke bilen negativt? Derimot skal vel dårlig/slitt hjullager kunne føre til minimal økning...

I tillegg til det, opplever jeg en rar "bug": Dersom jeg parkerer bilen med  gjenværende batterinivå mellom 67 til 64% , mister jeg 5% ved neste oppstart.  (uavhengig om bilen er parkert 30 min, eller et døgn)
Jeg for tilbake disse 5% ved ny kjøretur.



ejohnson

Jeg opplevde nettopp det samme, etter at jeg la om til sommerdekk og endret hjulkonfig i innstillingene. Tok noen dager før det normaliserte seg. Skulle tro bilen drev med rekalibrering.

tibber73

Det er høyere rullemotstand på sommerdekk. Dvs høyere forbruk i forhold til piggfrie vinterdekk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tibber73

Sitat fra: Handyman på søndag 08. mai 2022, klokken 11:29
Sitat fra: tibber73 på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:14
Det er høyere rullemotstand på sommerdekk. Dvs høyere forbruk i forhold til piggfrie vinterdekk.
Det er ikke nødvendigvis riktig. Det kan også være motsatt.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-dekket-for-kjorelengden/350766#:~:text=Vinterdekk%20har%20gjerne%20en%20mykere%20gummiblanding%20enn%20sommerdekk%2C%20som%20gir%20st%C3%B8rre%20rullemotstand.
TU sier mye rart. Bare sjekk lading på 3-fas på IT-nett.
De fleste sommerdekk har høyere rullemotstand enn piggfri vinterdekk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

trondhla

Disse to TU-tomsingene som skvalder el.bil på måfå dagen lang i en video nå og da skal man ta med en stor klype salt ja. Ta med med begge to fra fa.no  i samme slengen også..

Pitmairen

Prøv å jekk opp bilen og sjekk om bremsene tar innpå, eller kjenn på bremsene etter kjøring og se om de er veldig varme.

Torkild B

Setter pris på alle gode svar her :)
Ja, jekket opp bilen, alt ok.

Later til at "ejohnson" hadde fasiten her.. bilen er nå tilbake på samme nivå som før!
Snitt tur halden-fredrikstad 168 wt/km med 2 voksene og 1 barn i bilen.
Fart e96 105 låst på cruise, så supert.

190 wt/km i dag, 5 grader ved start og snitt fart e6 110-115 samt litt kø køring på rolvsøyveien.
AKA alt norlmalt :) DELIG!!!
:D

Handyman

Sitat fra: tibber73 på søndag 08. mai 2022, klokken 14:02
Sitat fra: Handyman på søndag 08. mai 2022, klokken 11:29
Sitat fra: tibber73 på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:14
Det er høyere rullemotstand på sommerdekk. Dvs høyere forbruk i forhold til piggfrie vinterdekk.
Det er ikke nødvendigvis riktig. Det kan også være motsatt.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-dekket-for-kjorelengden/350766#:~:text=Vinterdekk%20har%20gjerne%20en%20mykere%20gummiblanding%20enn%20sommerdekk%2C%20som%20gir%20st%C3%B8rre%20rullemotstand.
TU sier mye rart. Bare sjekk lading på 3-fas på IT-nett.
De fleste sommerdekk har høyere rullemotstand enn piggfri vinterdekk.
For 19" dekkene som leveres med TMY, så har vinterdekkene (Hakka R3) større rullemotstand B, mot A på sommerdekkene (Hankook).

Ser derimot at sommerdekkene (Pilotsport 4) som leveres med TM3 har relativt høy rullemotstand (C).

Kombinasjonen A på både rullemotstand og bremsing på vått føre er det flere sommerdekk som klarer, men svært få vinterdekk.
https://www.motor.no/dekktest-elbil-piggdekk/slik-finner-du-de-beste-dekkene-for-elbiler/115457
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hideyowife

Våre sommer dekk bråker MYE mer enn våre piggfrie vinterdekk. Vi har valgt 18" for begge sesonger. Så jeg er ikke sjokkert over at andre også opplever det. Når sommerdekka vi fikk med ifjor høst er slitt ned blir det aldri de dekkene igjen. Bråkebøtter. Vi har etter 15000 km ett forbruk på 157Wt/km siden september ifjor.

Etter nullstilling før å se snitt for kun sommeren ligger vi på 126 Wt/km hittil fra 1 mai. Ca 1000km
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Radial

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 10. mai 2022, klokken 12:11
Våre sommer dekk bråker MYE mer enn våre piggfrie vinterdekk. Vi har valgt 18" for begge sesonger. Så jeg er ikke sjokkert over at andre også opplever det. Når sommerdekka vi fikk med ifjor høst er slitt ned blir det aldri de dekkene igjen. Bråkebøtter. Vi har etter 15000 km ett forbruk på 157Wt/km siden september ifjor.

Etter nullstilling før å se snitt for kun sommeren ligger vi på 126 Wt/km hittil fra 1 mai. Ca 1000km

Pilot sport 4, eller 4S som bråker?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA