Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

How I removed scratches on my M3 rear camera

Startet av loiphin, torsdag 05. mai 2022, klokken 08:55

« forrige - neste »

loiphin

Hei all,

I will do this in english, as its easier for me, but feel free to reply in norsk.

The kona scratched the lens up while trying to clean the camera incorrectly. As a result the picture now looks like this.

All I did was use Biltema Metallpolish for a couple of minutes with a clean microfibre cloth and its as good as new.
https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/bilpolish/metallpolish-2000033835



BEFORE:



AFTER:




Hope it helps someone out there :)

loiphin.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

Kengabonga

Thanks!
I have the same issue, but have been afraid to try this, but now I will definitely do it. 👍

Handyman

Hadde samme problem på min TM3 da jeg solgte den. Ny eier fikk nytt kamera på garanti. Det er en kjent svakhet i kvaliteten på linsa. Den tåler svært lite, og selv avfetting kan ødelegge den. Det skal visstnok være bedre kvalitet nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: loiphin på torsdag 05. mai 2022, klokken 08:55
The kona scratched the lens up while trying to clean the camera incorrectly. As a result the picture now looks like this.

Dvs, hun brukte ikke den gjennomprøvde metoden å slikke på tommelen og gni den over linsa?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

loiphin

Hehehe, I am not sure what she did, but she admitted to it. At least it was an easy fix.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

OlaM

Jeg kjøpte en flaske vindusvask til 24,90 på Biltema, ligger i frunken hele tiden. Gir linsen en dusj når det trengs, som på vinteren er ganske ofte. Når den er tom skal jeg etterfylle med spylervæske. Bonus, det blir en stripe midt på registreringsskiltet som er ren og pen.  :D
'21 3LR

Kim-

Kjøpte en tom sprayflaske og hev spylervæske i den. Funker som gull.. (i 3 min på vinteren)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Handyman

Sitat fra: TeslaK på fredag 06. mai 2022, klokken 20:51
Kan man legge PPF på linsa?
Tviler sterkt på det. Linser må har en SVÆRT nøyaktig geometri og overfalte for gi et klart bide. En film er nok ikke i nærheten av dette. Tror heller man risikerer å ødelegge linsa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Burger

Sitat fra: Kim- på fredag 06. mai 2022, klokken 19:07
Kjøpte en tom sprayflaske og hev spylervæske i den. Funker som gull.. (i 3 min på vinteren)
Har to sånne flasker, en ved hver parkeringsplass. Garasje på fellesområde og egen oppkjørsel. Kan også anbefale en nal og tørkefille som kan ligge litt tørt. Da bruker man bittelitt tid på å rengjøre rutene så man slipper å dra innom sånne fossilstasjoner.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA