Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bredere dekk bak enn foran ?

Startet av Elbilusikker, onsdag 04. mai 2022, klokken 08:49

« forrige - neste »

Elbilusikker

Ser på nye felger til min S75D.
Der kan jeg kjøpe ett sett med 21 Toms felger.
8.5 foran og 10 bak.
Dekkene blir da
245 foran
265/275 eller 285 bak. Hvilken dim er å anbefale?

Noen som har ett sånt oppsett og kan fortelle hvordan det er og kjøre med ?

Imran Ulhaq

Jeg har kjørt 265/35/21 bak og 245/35/21 foran! Fortsetter samme oppsett med ny gummi.
-Nissan Leaf 2022 62KWH Red
-Nissan Leaf 2018 LE 40KWH Solgt 08/22
-Tesla Model S75D - Silver
-Nissan Leaf 2015 24KWH Solgt 06/17
-Tesla Model S85 2014 Foliert Solgt 10/17

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

VegarHenriksen

Mange liker 275 bak sånn at man får litt mer dekk-kant og beskyttelse for felgen
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen


petersv

Ja, veldig stor forskjell på forbrukt på både gummi, bredde og profil. 20% er nok et greit estimat mellom verste og beste.

Elbilusikker

Sitat fra: petersv på torsdag 05. mai 2022, klokken 13:01
Ja, veldig stor forskjell på forbrukt på både gummi, bredde og profil. 20% er nok et greit estimat mellom verste og beste.

Så bmw er inne på noe med i3 med andre ord. Teslaen burde hatt sykkeldekk 😊

Da vil man ikke dra på lang tur med 285 dekk bak, regner jeg med👍

geear

Du mister noen kilometer, men det er ikke sånn at det er enormt dramatisk for en bil som går 30-40 mil.. Model X er levert som standard med 255 foran og 275 bak.

Kjøreegenskapsmessig så får du en mer understyrt bil med bredere dekk bak enn foran. I praksis "kjedeligere" kjøreegenskaper, men det ser bedre ut, og mange vil ikke merke forskjellen.

Muffinman

Jeg prøvde 275/35-21 bak. Det gir såpass stor økning i rulleomkrets i forhold til "riktig" at speedometeret viste 3 km/t for lite. Speedometeret går altså på bakhjulene.

Jeg har nå 285/30-21 på 10,5" bak. Her er det antydninger til dekkstrekk, så det vil passe strålende på 10" felg. I tillegg er denne dimensjonen spot on mtp rulleomkrets. Kjører også 245/35-21 på 9" foran, og her går dekk og felg fint kant i kant.

MrBacardi

Til sammenligning har Model S 2022-modell 265/35R21 foran (9.5Jx21 ET40) og 295/30R21 bak (10.5Jx21 ET45), men den er vel såpass annerledes bygd at slike dimensjoner ikke passer på tidligere modeller
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

En ting som bare er relevant for de som setter inn justerbare camberstag bak. Mine felger har ET38 og gikk fint under hjulbuen, men når jeg satte camber til -0,5 stikker de faktisk litt utenfor. Ikke så veldig synlig, men likevel. Så da blir 10,5" med ca originalt innpress egentlig for bredt.

Elbilusikker

#11
Sitat fra: geear på fredag 06. mai 2022, klokken 10:50
Du mister noen kilometer, men det er ikke sånn at det er enormt dramatisk for en bil som går 30-40 mil.. Model X er levert som standard med 255 foran og 275 bak.

Kjøreegenskapsmessig så får du en mer understyrt bil med bredere dekk bak enn foran. I praksis "kjedeligere" kjøreegenskaper, men det ser bedre ut, og mange vil ikke merke forskjellen.

Spørsmålet jeg da lurer på er hvorfor bmw i3 har sykkeldekk omtrent, pga de mener det gir mere km. Og hvorfor ikke andre merker har fulgt i3 sine dekk dim. (Da mest mulig km er noe de fleste verdsetter stort)

Noen som har testet de smaleste dekkene man kan få på en Tesla kontra de bredeste, og sett hva det utgjør i range.

petersv

Har sett en som bruker 225 på sommeren, og han nevnte 20-30% bedre rekkevidde enn med 21" felger. Jeg lagde en egen tråd på det med alternative dimensjoner av dekk til Model S for nettopp å få kartlagt alternativene, og ev. potensialet. Det ble dessverre ikke så mye "tracktion" på den tråden iom. at smale dekk ofte er like dyre, eller dyrere, enn 245/45-R19, samt at utvalget er mindre.

Elbilusikker

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:06
Har sett en som bruker 225 på sommeren, og han nevnte 20-30% bedre rekkevidde enn med 21" felger. Jeg lagde en egen tråd på det med alternative dimensjoner av dekk til Model S for nettopp å få kartlagt alternativene, og ev. potensialet. Det ble dessverre ikke så mye "tracktion" på den tråden iom. at smale dekk ofte er like dyre, eller dyrere, enn 245/45-R19, samt at utvalget er mindre.

20-30 prosent er jo veldig mye, såpass at man kanskje slipper den siste ladinga man har på vei til feks hytta, for man mangler 2-3 mil rekkevidde for å nå fram.
Så her har jo dekk produsentene en jobb og gjøre.
Hadde en i3 før og husker prisen på de dekkene var stive(og utvalget lite)kontra ett normal dekk.

petersv

Definitivt. I praksis finnes det vel kun et dekk som passer;
Michelin ePrimacy 225/50R19 100V XL S1 Avmonterade, 225/50R19 | 100 | V (240 km/t) | XL
https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/225-50r19-100v/sommerdekk/michelin/eprimacy-avmonterade/118492

Det er utsolgt, så hvor realistisk det er vet jeg ikke.


Lastindeks varierer mellom variantene, de letteste S-ene har 98, noen over, så sjekk det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA