Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førerstøttesystem

Startet av Bengtos, tirsdag 03. mai 2022, klokken 21:01

« forrige - neste »

Bengtos

Var å prøvekjørte ix50.
*Er det ikke mulig at cruisekontroll/assisted drive tilpasser fart til ny fartsgrense uten å måtte trykke set.
*Når jeg kjørte bilen uten aktiverte hjelpesystemer bremser bilen inn mot kryss, rundkjøring osv, men med assisted drive er det full fart inn mot nevnte situasjoner.
*I menyen finner jeg setningen: er ikke tilgjengelig i ditt land. Er det noe som det åpnes opp for
*Audi, Tesla osv har jo denne muligheten, mens selger sier BMW tolker regelverket dithen at det ikke er lovlig at bilen justerer fart etter ny fartsgrense.
*Føler det holder bilen litt igjen

Vil dette kunne aktiveres? Noen som har peiling, hørt rykter, innsideinfo?

daktari

Bilen har mulighet til det men de slipper det ikke til i Norge. Men de skyter seg selv i foten som du påpeker; det er paradoksalt at auto-regen passer på fart i kryss og rundkjøringer mens driver assist ikke gjør det.
Dette kan endres men det virker som om det er et emosjonelt begrunnet standpunkt enten i BMW Norge eller BMW Tyskland på vegne av Norge. Teknisk sikkert lett å endre men hva som skal til for, og hos hvem beslutning ligger anes ikke.jeg tror ikke det juridiske argumentet er korrekt gjenfortalt av selger.

Når det er sagt syntes jeg å bruke set-knappen var veldig bra, du varsles tydelig før ny fartsgrense og kan velge denne forløpende. Desellerasjon og aks er behagelig og naturlig.

I alle mine biler har jeg skrudd av auto fartstilpasning da det er såpass mye feil i kartgrunnlaget at jeg foretrekker manuell kontroll.

På Tesla derimot er det motsatt og man kan ikke overstyre manuell fart hverken opp eller ned, og det er den verste opsjonen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 23:23
Bilen har mulighet til det men de slipper det ikke til i Norge. Men de skyter seg selv i foten som du påpeker; det er paradoksalt at auto-regen passer på fart i kryss og rundkjøringer mens driver assist ikke gjør det.
Dette kan endres men det virker som om det er et emosjonelt begrunnet standpunkt enten i BMW Norge eller BMW Tyskland på vegne av Norge. Teknisk sikkert lett å endre men hva som skal til for, og hos hvem beslutning ligger anes ikke.jeg tror ikke det juridiske argumentet er korrekt gjenfortalt av selger.

Når det er sagt syntes jeg å bruke set-knappen var veldig bra, du varsles tydelig før ny fartsgrense og kan velge denne forløpende. Desellerasjon og aks er behagelig og naturlig.

I alle mine biler har jeg skrudd av auto fartstilpasning da det er såpass mye feil i kartgrunnlaget at jeg foretrekker manuell kontroll.

På Tesla derimot er det motsatt og man kan ikke overstyre manuell fart hverken opp eller ned, og det er den verste opsjonen.

Hæ? Det er da enkelt å justere farten ned i en Tesla, selv med AP aktivert. Eneste begrensningen er at man ikke får justert den mer enn 10km/t høyere enn det bilen tror er fartsgrensen, så sant man ikke er på motorvei.

Ja, det er litt feil i kartgrunnlaget, men ikke nok til at det er veldig plagsomt synes jeg. Foretrekker helt klart at bilen justerer farten selv når mulig, men dessverre går det ikke på motorvei. Der driter den i hva fartsgrensen er. Jeg synes det er mer plagsomt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

#3
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 23:23
I alle mine biler har jeg skrudd av auto fartstilpasning da det er såpass mye feil i kartgrunnlaget at jeg foretrekker manuell kontroll.
Jeg forstår ikke dette med at man skylder på kartgrunnlaget. Naturligvis er det situasjoner der man kommer inn på en vei og det ikke finnes noe skilt. Men når man kjører på en strekning med god skilting, så forstår jeg ikke hvorfor de plutselig skal sjekke kartet. Skiltet er jo det fartskontroller er basert på. Har ikke hørt om at man får bot for å kjøre fortere enn hastigheten som er lagret i et utdatert kart 😉.

Det virker som Mercedes klarer dette mye bedre. De har nok samme kart, men algoritmen de bruker for å avgjøre om de skal vise hastighet fra kart eller siste leste skilt er mer tilpasset forholdene her.

LMOR

Har faktisk motsatt erfaring. Kamera leser skilt som ikke hører til den veien en kjører på, så uten å sjekke mot kartdata så blir feil fart satt automatisk. Har fått Vegvesenet til å flytte på 2 skilt som skapte farlige situasjoner. Synes derfor iX sin løsning i praksis er bedre. Du får valget, og ser alltid hva bilen mener farten skal være.
Kamera trumfer kart i de fleste tilfellene, i alle bilene jeg har testet, dessverre.
Er heller ikke slik at det alltid står et fartsskilt med en gang du kjører inn på en vei, så kamera alene vil ikke fungere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#5
Sitat fra: LMOR på onsdag 04. mai 2022, klokken 20:26
Har faktisk motsatt erfaring. Kamera leser skilt som ikke hører til den veien en kjører på, så uten å sjekke mot kartdata så blir feil fart satt automatisk. Har fått Vegvesenet til å flytte på 2 skilt som skapte farlige situasjoner. Synes derfor iX sin løsning i praksis er bedre. Du får valget, og ser alltid hva bilen mener farten skal være.
Kamera trumfer kart i de fleste tilfellene, i alle bilene jeg har testet, dessverre.
Er heller ikke slik at det alltid står et fartsskilt med en gang du kjører inn på en vei, så kamera alene vil ikke fungere.
Synes friheten til å velge uansett er best, slik andre leverandører gir mulighet til.

Er det lenge siden du har hatt Mercedes ? Har lest mange som har samme erfaring som meg med EQC, og som skulle ønske det fungerte like bra med BMW. Hørte en fra Audi si at når kart og skiltleser viste ulike resultater, så trumfer kartet. Det kan jo ikke være sånn, for da ville jo ikke midlertidige skilt ved veiarbrider fungere. Jeg har en teststrekning der både BMW, Audi, VW plutslig går over til å vise 30 km/t i 50-sone,  og Mercedes er den eneste som gjør det riktig. Kan ikke huske at det har vært 30 der noen gang, og ikke noe skilt i nærheten jeg kan se. Hvordan kan man se hartigheten i kartet, og kan man eventuelt endre det ?

LMOR

Enig i at vi burde hatt friheten, tror jeg har skrevet det mange ganger.
Er også enig i at Mercedes er best på skilt/kart så langt, men nå har ingen av oss fått testet BMW  8)
Synes i hvert fall iX er den som «vingler» minst av alle jeg har kjørt.
På prediktiv fartsjustering er Id.4 GTX den beste jeg har kjørt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Det interessante er at BMWen var helt rå på å identifisere rett fartsgrense selv om den ikke vil auto-justere farten. Jeg brukte "set"-knappen hele tiden fordi den alltid predikere korrekt. BMW burde slå på muligheten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LV

Var nettopp på langtur til Spania (IX40). Da opplever en at førerstøtte varierer pr land. F.eks i Spanie og Frankrike justerer bilen selv fartsgrensene, mens i Norge og Nederland må en selv passe på.
Det er klart ulemper/fordeler uansett hvor automatisk dette er. Når det er automatisk, så tar bilen av og til feil, spesielt irriterende når den plutselig bremser ned på motorvei.
Tilsvarende, så kan det være litt styr med å bekrefte ny fartsgrense ved alle endringer.
Uansett, det er jo ikke et vesentlig problem, det er ganske lett å forholde seg til begge løsninger.
Det som virkelig var bra på en langtur var denne adaptive kontrollen, bilen følger både vei og trafikk helt eksemplarisk, ikke noe stress i det hele tatt

LMOR

Fungerer ikke i Italia heller, men fungerte i Tyskland og Danmark.

Enig at det ikke alltid fungerer optimalt, men oppsummert mener jeg helt klart at det hadde vært bedre for meg at det var aktivert i Norge også. Totalt sett mindre å passe på.

Synes også kryss/streknings automatikken fungerer veldig bra der det er aktivert. Håper dette kommer til Norge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Jeg fikk siste versjon av software på verksted i dag, fordi jeg hadde en feil som skulle være rettet. Men så kom det nye feil, så jeg må få ny snart..

MEN, akkurat nå virker både automatisk fartsjustering og strekningsforløp her i Norge 🤩
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

janchristian

Lov å spørre om hvilken softwareversjon du fikk der disse funksjonene er aktive i Norge? Savner veldig "strekningsforløp" og den siste vi fikk på vår ix40 hadde det ikke....

LMOR

07/2022.33.
Den har ikke 100% automatisk strekningsforløp, men bremser ned automatisk ved rundkjøringer og hvis du blinker osv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA