Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eiring i ladeinngangen

Startet av Spider2010, mandag 02. mai 2022, klokken 13:19

« forrige - neste »

Spider2010

Hei

Noen som har måtte byttet ladeplugg-inngangen?
Har fått fukt og en pinne i ladeinngangen er sort.
Fått beskjed om at den må byttes. Personen jeg snakket med trudde det ville komme på ca 70000!!
Men han var ikke helt sikker.
Vil tru og håper han tar feil her.
Er det andre sim har måtte bytte ladepluggen i bilen?


Sjalabais

Utmerket respons fra kaiat, som vanlig.

Men kan man ikke skrape av og rense eiringen? Hvordan kom fukten seg inn?

Jeg tar av og til litt kontaktspray på en wattpinne og renser litt i åpningene.
2012 Leaf Tekna

Spider2010

Hei.

Har nok kommet litt fukt inn.
Ladekabel var nok også defekt, men har nå kjøpt ny.
Tenkte også det bare skulle være å prøve å skrape av litt.
Men jeg er usikker på om jeg tør. Kan man ikke få strøm i seg?

kaiat

Om kontakten er sort - altså brent, er jeg redd for at vi har passert terskelen for hva som kan renses. Er det skade på plastikken i tillegg, ville i hvert fall jeg ha byttet. Om du får lagt ut et bilde av porten her på forumet, blir det lettere å vurdere problemet.

Nissan spesifiserer forøvrig inspeksjon av ladeportene og eventuell rensing med trykkluft som en del av serviceprosedyren. For oss gjerrigknarker som på død og liv skal "fikse sjæl", kan det derfor være greitt å holde et øye med dette selv. Jeg hadde selv problemer med hurtiglading sist jeg var på langtur og mistenker at fukt i ladeporten var årsaken, for det funker helt fint nå.

Spider2010

Hei.

Bruker ikke å gjøre ting selv. Var nylig innom et annet verksted for å kjøpe nye dekk. Tok da eukontroll og fikk flere feil. Fra vindusvisker til bremseklosser og dårlig håndbrekkvaier, noe deksel bak bremsene som var rustet sundt+++.. Betalte ca 40.000- der
Og kjøpte ny ladekabel. Så sa verkstedet at jeg måtte dra å høre med Nissan om ladeporten var ok. Hvis de sa at det var ok skulle de godkjenne eukontrollen.

Nissan sa at den måtte byttes. Men var ikke sikker på prisen, men sa at nytt ledningsnett lå på over 60.000,-. Bilen min er 2013mod så den er kanskje verd 80.000.. Derfor ønsket jeg å høre her om noen har fått byttet den og hva prisen ble.

Stusser veldig over prisen da det kun er vanlige strømkabler og en kontakt.
Prisen på denne burde ikke koste mere en strømkabelen til bilen...

Kan ta et bilde senere i dag

kaiat

Jeg har sjekket prisene på utenlandske nettsider og hurtigladeporten oppgis der til å koste rundt 11.000 kr, mens Type 1-porten ligger på rundt 5.000 kr.

Men det er altså ingen grunn til å betale blodpris for nye deler når det finnes brukte lett tilgjengelig. En av fordelene med Leaf er at den er produsert i såpass stort antall at det er lett å fremskaffe brukte deler.

Men hvor er du i landet forresten? Noen har kanskje tips til et mer løsningsorientert verksted i ditt nærområde?

Spider2010

Hei.
Er type1 kontakten som er problemet.
Bor i Bodø.
Skal ringe Nissan i morgen. De skulle jo kontakte meg på Mandag

Spider2010

Kan man få strøm i seg hvis man stikker noe inn for å skrape på pinnen?

Spider2010

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

TB

Sitat fra: Spider2010 på tirsdag 03. mai 2022, klokken 18:05
Kan man få strøm i seg hvis man stikker noe inn for å skrape på pinnen?
Det skal være noe alvorlig galt med bilen om det er strøm i ladeporten. Leaf kan gi strøm ut på hurtigladeporten, men det krever en spesiell ladestasjon. Type 1 kontakten støtter ikke strøm ut, bare strøm inn. Men, når en gjør arbeid på deler som fører strøm, å måle før en starter er alltid en god rutine.

Prisen på 60 000 kr er trolig ledningsnett som omfatter mye mer enn selve ladeporten. Vil trolig kreve mye arbeid for å demontere / montere dette - slik at arbeidstiden også er høy.

Nå har bildene blitt blitt endret på under opplasting, det er ikke enkelt å se hvor stor skaden faktisk er. Men, det burde være mulig å enten demontere, rengjøre og sette kontakten inn igjen - eller bytte med en brukt kontakt som er god nok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sjalabais

Tolker jeg bildene rett i at det har vært kraftig varmgang i ladeporten? Plasten ser jo svidd ut. Da er vel problemet større enn bare trøbbel med en "pinne", det ser ut til - for mitt utrente øye - at du såvidt unngikk en bilbrann. Helt utrolig at verkstedet lirket 40000 ut av deg for en 2013-model - og den er ennå ikke godkjent?
2012 Leaf Tekna

Electrix

Utfra bildene ser det ut til at det har vært varmgang i den "sorte" pinnen, og at dette har varmet opp plasten på den siden såpass mye at den er litt deformert. Det ser ikke verre ut pga pluggen har nok holdt plasten litt på plass. Hvis dette er riktig bør det inn ny plugg, og man må nok kappe av litt på ledningene inn til pluggen pga de kan ha ødelagt isolasjon pga varmen. Muligens må man skjøte på noen av kablene hvis de er for korte.

Det er isåfall ikke irret som er problemet i seg selv, men irr kan være årsaken til varmgang som kan ha skadet både kontakten i bilen og pluggen i ladekabelen. Når det er sagt så er jo kontroll av ladekabelen en del av EU-kontrollen, og jeg vil tro ladeporten også er det så det skulle verkstedet funnet på EU-kontrollen. Du skulle derfor fått muligheten til å se hele reparasjonen under ett og vurdere om det var verdt det, om dette er en kostbar reparasjon, over 15000 ville jeg derfor latt de få vite på en hyggelig måte at dette er noe jeg forventer at de dekker selv da det er deres mangel og jeg ikke nødvendigvis ville kostet på den så mye.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kaiat

Du trenger ikke å skjøte noen kabler. Pluggen - om du kjøper den ny eller brukt - kommer ferdig med kabler og tilhørende plugger inn til OBC så vidt jeg kan se.

Electrix

Sitat fra: kaiat på onsdag 04. mai 2022, klokken 17:21
Du trenger ikke å skjøte noen kabler. Pluggen - om du kjøper den ny eller brukt - kommer ferdig med kabler og tilhørende plugger inn til OBC så vidt jeg kan se.
Ja da er jo den grei, kontakt med kabel til 1400, og bytte selv eller få verksted/elektriker til å koble 230V lederne hvis man ikke er kompetent til det. Eventuelt høre med verksted om å gjøre byttet. Var jo ikke skremmende kostnad det.

Men jeg ville absolutt unngått å lade bilen med den nye ladekabelen hvis det ikke er høyst nødvendig. Den kan lett bli skadet av den dårlige kontakten og så er man igang igjen. I nødsfall kan man lade med gammel litt dårlig kabel under utendørs under oppsyn, men ville absolutt unngått og heller hurtigladet den inntil fiks.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA