Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Model 3 eller S - ny vs. brukt

Startet av Gullars, mandag 02. mai 2022, klokken 12:34

« forrige - neste »

Gullars

Vi bestilte oss en TMY i høst. Fikk den utlevert i februar, og er utrolig fornøyd.

Planen var egentlig å bestille en TM3 som bil nr 2, men da prisen økte fra 350k til 370k satte vi det litt på vent. Så steg den til 410k, og inkludert vinterdekk og omkostninger blir prisen 444k. Dette er som sagt bil nr 2, så minimumskonfigurasjon er nok dekkende for oss.

Jeg vurderer derfor tre alternativer:

1) Bestille ny TMY (hvit) for 589k med utlevering i september, satse på prisøkning og forsøke å få byttet den med noen som får utlevert TM3 rundt samme tid (og har betalt gammel pris).

2) Kjøpe brukt TM3. Er det noen tips i så måte? Hvilke årganger og konfigurasjoner bør jeg vurdere, og hva må man regne med å betale?

3) Kjøpe brukt TMS. Jeg ser det er mange ute på Finn. Disse blir jo noe eldre enn TM3, men er vel å regne som en i utgangspunktet bedre bil? Med tanke på hvor lenge den har vært på markedet virker det som en jungel å navigere i. Er det spesielle årganger, modeller og konfigurasjoner jeg bør se etter, og hva må jeg forvente å ha som budsjett?

Håper på noen gode innspill :)

filtvet

Er vel vanskelig å finne billige, brukte tesla nå. Ville gått for helt ny modell 3.

S uten garanti ville ikke jeg turt ihvertfall. Mye som kan gå galt og som er dyrt å fixe. Men du kan jo satse på flaksen....

DagfinnN

En bil nr. 2 som bare brukes i det daglige dekkes fint av SR3+
Du får bakhjulstrekk og en rekkevidde på ca 300 km.
2019 modell får du for godt under 400.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JPM

Du får vel ganske nye SR+ for rundt 400K. Jeg har selv en 4 uker gammel SR+ og er superfornøyd. Er noe å venne seg til ift vinterføre, men utover det er det mye å være glad i.

* Rekkevidden i -4 grader er oppgitt til 430km. Det er bedre enn Jaguaren jeg hadde før
* Overlegent softwaresystem
* OK plass bak og i bagasjerommet
* Lader hurtig
* Er passe sprek. Ikke heseblesende, men helt OK.

Gullars

Takk for tilbakemeldinger. Høres ut for ag jeg kanskje skal sikte meg inn på en pent brukt TM3, typ 2021/2022-modell.

Finnes det en oversikt over når ulike forbedringer har kommet? Tenker for eksempel på denne, fra 30/8/21: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=255708981 Hva mangler denne sammenlignet med en 2022-modell?


filtvet

Ser flott ut den. Selv hadde jeg ikke turt å selge en bil som strøken privat. Det er som å be om reklamasjoner....

Vi vurderte SR+ men gikk for LR da den akkurat kommer frem til hytta med 230 km når det er skikkelig kaldt om vinteren.

tornaldo

Sitat fra: filtvet på onsdag 04. mai 2022, klokken 14:10
Ser flott ut den. Selv hadde jeg ikke turt å selge en bil som strøken privat. Det er som å be om reklamasjoner....

Vi vurderte SR+ men gikk for LR da den akkurat kommer frem til hytta med 230 km når det er skikkelig kaldt om vinteren.

Ingen  problemer med å selge en "strøken" bil. Har solgt mine biler privat siden slutten av 90-taller, aldri noen reklamasjoner. Så lenge man er ærlig med kjente feil eller mangler, og har flere år gjenstående garanti, er det jo plankekjøring.

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 20:51
Sitat fra: filtvet på onsdag 04. mai 2022, klokken 14:10
Ser flott ut den. Selv hadde jeg ikke turt å selge en bil som strøken privat. Det er som å be om reklamasjoner....

Vi vurderte SR+ men gikk for LR da den akkurat kommer frem til hytta med 230 km når det er skikkelig kaldt om vinteren.

Ingen  problemer med å selge en "strøken" bil. Har solgt mine biler privat siden slutten av 90-taller, aldri noen reklamasjoner. Så lenge man er ærlig med kjente feil eller mangler, og har flere år gjenstående garanti, er det jo plankekjøring.
En bil er da ikke strøken når den har " kjente feil og mangler"? Da er det i så fall misbruk av begrepet "strøken" etter min mening. "Neste strøken" er derimot noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Lurer på om du leste innlegget mitt feil. Det står ingenting om at en bil er strøken med kjente feil og mangler.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Strøken tolker ihverfall jeg som helt som ny - uten en eneste steinsputskade, ripe el.

Er det da en bil som ikke brukes.....

knegg

Sitat fra: filtvet på onsdag 04. mai 2022, klokken 22:54
Strøken tolker ihverfall jeg som helt som ny - uten en eneste steinsputskade, ripe el.

Er det da en bil som ikke brukes.....

Heldigvis er ingen nye biler uten feil, så da må i alle fall noen ha kostet på lakkorrigering hos en detailer.  ;)
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 22:45
Lurer på om du leste innlegget mitt feil. Det står ingenting om at en bil er strøken med kjente feil og mangler.
Når jeg leser om igjen, så ser jeg at du kanskje ikke mente at det ikke er problem å selge en strøken bil, bare man oppgir kjente feil og mangler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. mai 2022, klokken 23:02
Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 22:45
Lurer på om du leste innlegget mitt feil. Det står ingenting om at en bil er strøken med kjente feil og mangler.
Når jeg leser om igjen, så ser jeg at du kanskje ikke mente at det ikke er problem å selge en strøken bil, bare man oppgir kjente feil og mangler.

1. Ikke noe problem å selge bil privat, og omtale den som strøken.
2. Ikke noe problem å selge bil privat, så lenge man er ærlig med feil
og mangler.

Veldig ofte det å selge bil privat blir ansett som risikabelt eller vanskelig her på forumet. Selv nesten nye biler med lang garanti, noe som er litt forunderlig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 23:27
Sitat fra: Handyman på onsdag 04. mai 2022, klokken 23:02
Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 22:45
Lurer på om du leste innlegget mitt feil. Det står ingenting om at en bil er strøken med kjente feil og mangler.
Når jeg leser om igjen, så ser jeg at du kanskje ikke mente at det ikke er problem å selge en strøken bil, bare man oppgir kjente feil og mangler.

1. Ikke noe problem å selge bil privat, og omtale den som strøken.
2. Ikke noe problem å selge bil privat, så lenge man er ærlig med feil
og mangler.

Veldig ofte det å selge bil privat blir ansett som risikabelt eller vanskelig her på forumet. Selv nesten nye biler med lang garanti, noe som er litt forunderlig.
Enig, har solgt privat mange ganger. Har gått helt fint.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: tornaldo på onsdag 04. mai 2022, klokken 23:27
Veldig ofte det å selge bil privat blir ansett som risikabelt eller vanskelig her på forumet. Selv nesten nye biler med lang garanti, noe som er litt forunderlig.
Det som er enda mer forunderlig er hvor mange som kjøper nesten ny bil under garanti heller fra forhandler enn privat. Og gjerne betaler titusenvis av kroner mer for en opplevelse av trygghet som er helt grunnløs. Tvert i mot egentlig. Jeg kjøper mye heller privat. Da vet jeg hvem eieren var og får en følelse av hva jeg kjøper.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA