Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan regulerer AC-DC'en innstrøm?

Startet av janhelge, tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:17

« forrige - neste »

janhelge

Høysærede elbilnerder og andre som føler seg kallet: Jeg lurer på hvordan en AC-DC virker - spesielt hvordan den regulerer innstrømmen, og det er  spesielt den jeg har i min Think som er av interesse. I en annen tråd på forumet her ble det opplyst at AC-DC converteren hakket opp strømmen i en høy frekvens - høyere enn 50Hz. Dette lurer jeg veldig på. Jeg trodde det var slik at det å bryte strømmen med elektroniske duppeditter var en komplisert operasjon fordi når strømmen brytes vil det induseres spenning som igjen fører til at komponentene som switcher brenner opp - dersom de ikke er av det spesielt hardføre slaget. Derfor er det veldig vanlig å switche 220V innstrøm ved nullkryssing, dvs at strømmen brytes på det tidspunktet 220V-ledningen er nær 0V ( - den pendler som kjent mellom +220V (380) og -220V). Dette gir en høyeste switchefrekvens på 50Hz (vel, egentlig 100Hz siden vi har oppgående og nedgående nullkryssing) siden 220V-innsiden ikke passerer null oftere enn det.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tj

P106, 77000km

El rayo

Sitat fra: janhelge på tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:17
Jeg trodde det var slik at det å bryte strømmen med elektroniske duppeditter var en komplisert operasjon fordi når strømmen brytes vil det induseres spenning som igjen fører til at komponentene som switcher brenner opp - dersom de ikke er av det spesielt hardføre slaget.
Det har du helt rett i, JanHelge. Laderen er da også komplisert og dyr, har sett pris på 17.000,-.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Fordelen med å bruke relativ høy frekvens når man omformer elektrisk energi er at en oppnår høy effektivitet i kretsen og dermed lite tap, en sier ofte at kretsen er switchet i motsetning til en lineær krets som har betydelig dårligere virkningsgrad og dermed er uegnet i mange applikasjoner.
Effektkomponentene som brukes i "switchede" kretser er spesialkonstruert til dette da det stilles helt spesielle krav. Når en skal skifte defekte komponenter er det derfor ekstra viktig å sette inn originale komponenter, eller ekvivalente komponenter som "matcher" originalkomponentene.

I en switchet ("AC/DC") lader, strømforsyning, eller lignende blir først vekselstrømmen(AC) omgjort til likestrøm(DC), og deretter blir likestrømmen omgjord til en firkant kurve med frekvens som ofte ligger i området 20 000 Hz og 30 000 Hz. Reguleringen som skjer videre er ganske komplisert, men kort beskrevet er det puls pause forholdet i denne firkant kurven som forandres og dermed reguleres utspenningen og holdes konstant uansett belastning. 

Virkningsgrader mellom 80 og 90 % er ikke uvanlig i switchede kretser, og teknikken brukes i dag "over alt" hvor elektrisk energi skal omformes og reguleres, som for eks i ladere til våre elbiler, DC/DC omformere som forsyner elbilen med 12V spenning (og lader 12V batteriet), omformere fra 12V DC (likestrøm) til 230V AC (vekselstrøm), mobilladere, små strømforsynere osv, osv....
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA