Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Timeout Zivan lader

Startet av andreash, fredag 18. januar 2008, klokken 07:56

« forrige - neste »

andreash

Heisann!

Fikk en uventet feilmelding fra laderen i dag. Den melder at ladingen har gått i timeout.
Eg har jo som nåkken her inne veit, 12 Maxxima AGM batterier, med powerchec balanseringskretser på alle batteri. Registrerte også at første batteriet i serien dreiv å balanserte i dag tidlig.. dvs spenningen mellom 12V og 24V var ulik.

Målte spenningene en gang tidligere før eg monterte balansering, og då registrerte eg at det var svært stor forskjell i ladespenning over hvert batteri. Men nå tenker eg at balanseringen skulle hjelpe til med dette..
Er det fortsatt ikkje nok?? Mine balanseringskretser kan flytte 5A, så dei skulle vel være kanskje effektive..

Kan det vere dårlig kontakt ein plass? Bilen oppførte seg bra i går..?? Og eg sjekka ladingen to ganger i går kveld.. Syntes kanskje den hadde lada litt lenge, men tenkte ikkje videre på det siden stømmen til laderen gikk nedover fra hver gang..
Har desverre ikkje fått kjørt eller målt bilen i dag.. (sliter litt med å få godkjent et senkesett  :()

kommentarer?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Slik jeg tolker "problemet" ditt så har ikke ladestrømmen sunket tilstrekkelig til at Zivan har gått over i fase 3 (overlading) før timeout safety funksjonen trer inn. Dermed stopper laderen og gir den timeout signal.

Dette kan ha sammenheng med at du nå ballanserer blokkene dine, og dermed er strømtrekket større. Motsatt tilfelle er at de svakeste blokkene blir tidlig fulladet; har for høy spenning, reduserer strømen til de gode blokkene som dermed ikke får full lading.

Vil tippe at "problemet" forsvinner etterhvert som blokkene dine synkroniserer seg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Dette har ikkje vert et problem tidligere..
Jeg har brukt bilen med dette oppsettet i over 1 uke. (to ladinger hver dag)
Og alle batteriene er nye, så de burde være noenlunde like..

Må sjekke spenningene når jeg kommer heim i dag..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

Det er nok balanserene som "lager krøll" for laderen, men dette gjør i grunnen ingen ting, det viktigste er at ingen av batteriene oppnår skadelig overspenning (ca 14,7V).

Det er tungvint å stadig måle batteriene under lading og kostbart å montere voltmeter på alle batteriene, men du kommer ikke utenom separate målinger på hvert batteri for å finne ut av hva som egentlig skjer. En spenningslogger hadde gjort jobben mye lettere.
Et godt hjelpemiddel er å montere to digitale voltmeter som hver måler halve spenningen på batteripakken. En kan også bryte pakken opp i mindre enheter og bruke 3, 4 eller 6 voltmeter.

Har du observert ladespenningen på pakken når laderen svitcher fra fase 1 til fase 2?
Laderen er satt til 176,4 V og denne spenningen holdes konstant i hele fase 2.
Jeg stusser litt på tabellen til Zivan (spesifisert til Optima Yellow Top) hvor de operer med en sluttspenning på 199,1 V som gir hele 16,59V pr batteri. Jeg regner med at batteribalanserene kobler inn på en mye lavere spenning?

Husk at på AGM batterier er overspenning meget skadelig, overtrykk oppstår og syren slipper ut i det fri med det resultat av kapasiteten går ned og batteriet vil bli ødelagt etter relativt kort tid.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Husk at der er mulighet for å justere spenningen innenfor et område på ca 10V. Strømmen lar seg også justere, men jeg vet ikke hvor mye.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Trur ikkje mine balanserere reduserer spenningen over hvert batteri.. de bare sørger for at alle har samme spenning.. (joda, spenningen blir justert, men kun for å oppnå likevekt.. ikkje for å begrense Umaks)

Hvis det stemmer som du sier at 14,7V er grensen for skadelig spennig på maxximabatteriene, er eg redd de har blitt lada litt i hardeste laget hittill..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

#6
Jeg har ikke funnet svært mye info om Maxxima men dette er klippet fra Sønnak Exide i:

Ulemper:
• Økt risiko for uttørking ved overlading/ høye temperaturer.


Her er imidlertid utskrften fra Maxxima sin amerikanske tvilling:

Exide Orbital Battery Technical Information
Charging Recommendations
1. Constant Voltage Recharge: Appropriate for infrequent cycling use
o Voltage set-point: 14.6 volts (A)
o Current limit: 20% of nominal capacity (15 amps for most Orbital sizes)
o Recharge time: 8-18 hours or when current reaches < 2% of capacity (1.5 amps)
2. IUI or Constant Voltage/Constant Current/Constant Voltage Recharge: Appropriate for more continuous
cyclic discharge/recharge applications
o Step 1: Maximum current limit of 20% of nominal capacity (approx: 15 amps)
and voltage limit of 14.4 volts (A)
o Step 2: Hold at 14.4 volts until recharge current reaches 2% of nominal capacity
(1.5 amps for most Orbital sizes)
o Step 3: Hold current at 2% of nominal capacity (1.5 amps) for 2 hours
o Discontinue charge if battery reaches 50ºC (122ºF)
3. Float Charging: Appropriate for back-up power and UPS applications
o Current limit: 20% of nominal capacity (15 amps for most Orbital sizes)
o Voltage set point: 13.8 volts (2.30 volts per cell)
4. Fast Charging: Appropriate for emergency boosting only
o Maximum Current limit: 30 amps
o Maximum time: 1 hour
o Limitation: Not recommended for deeply discharged batteries. Use recommendation #1 (Constant
Voltage Recharge)
5. Trickle Charge (Maintenance Charge): Appropriate for charge maintenance during periods of extended
storage
o Current limit: 2.% of nominal capacity (1.5 amps for most Orbital sizes)
o Charge voltage on point: 13.08 volts
o Charge voltage off point: 14.4 volts (A)
Note (A):
Charging Temperature Compensation: The listed charging voltage is appropriate for a temperature range of
20-25ºC (68-77ºF). For average operating temperatures below this range (colder than) the maximum voltage set
point should be compensated with an increase at a rate of 0.3 volts per 10ºC (18º F) up to 14.8 volt max. For
average operating temperatures above this range (warmer than) the maximum voltage set point should be
compensated with a decrease at a rate of 0.3 volts per 10ºC (18º F) down to 13.9 volt max.
AC Ripple Charge Limitations: Some DC chargers will have what is referred to as an AC ripple wave-form to
the charging input. Excessive ripple can cause battery heating and gassing resulting in reduced life. Ripple
current excursions during the float charging phase should not exceed 1 Amp for every 100 AH of nominal
capacity (approx 0.75 amps for most Orbital sizes). Ripple voltage excursions during float should not exceed +/-
5% of the float voltage. (Example: 0.70 volts for 13.8 float voltage).
Operating Temperature: The recommend operating temperature range is 10º - 30ºC (50ºF -86ºF) for optimal
operation. Lower (colder) temperatures will limit capacity output. Higher (warmer) temperatures may reduce life.
Maximum operating temperature is 45ºC (113ºF).


Klipp fra datablad til D34 spiracell fra Optima:
(Samme teknologi som Maxxima)
Cyclic or Series String Applications:
14.7 volts. No current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C).
When current falls below 1 amp, finish with 2 amp constant current for 1 hour.
All limits must be strictly adhered to.


Ved hurtiglading tillates imidlertid en høyere spenning, men dette gjelder ikke i ditt tilfelle

Rapid Recharge: (Constant voltage charger)
Maximum voltage 15.6 volts. No current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp.

Har du data på hvilke spenning balanserene opererer på? Er det i tillegg mulig å justere de?


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på fredag 18. januar 2008, klokken 15:44

Har du data på hvilke spenning balanserene opererer på? Er det i tillegg mulig å justere de?



Vet ikke hvor langt opp den kan gå, men den tar strøm fra det batteriet med høyest spenning, og lader det som har lavest spenning. Har selv ladet et 12V batteri med 14,8V, og da leverer ballansereren samme 14,8 V til det andre batteriet som står i serie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA