Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Ladeklubben" og passord...

Startet av Amoss, mandag 02. mai 2022, klokken 09:30

« forrige - neste »

Amoss

Hei, fikk nylig ett brev med elbilforeningens nye ladebrikke - "ladeklubben". Lastet ned til tilhørende app'en, og startet den. Men så skulle jeg logge inn, og får da melding om "The password has expired.".

What?

Greit nok at jeg ikke logger inn der så ofte, men å risikere at lade-løsningen ikke skal fungere for at gjeldende passord fra tid til annen finner det for godt å utløpe? :O

Hva er reglene for når dette skjer?  Er det noe jeg kan forvente at skjer ofte? Finnes det noen måte å unngå dette?
Er det noen måte å kunne få logget seg inn med gjeldende passord?

Jeg nekter å juge ved å klikke "glemt passord" for å få lov til å sette nytt, jeg HAR ett godkjent passord, og det forventer jeg å kunne fortsette å bruke.
Model S 85D

hanche

Jeg måtte selv bytte passord i begynnelsen av februar. Det var nok fordi de hadde flyttet innloggingstjenesten til b2clogin.com, i følge mine notater.

Ikke bry deg om teksten «glemt passord». Å benytte den lenken er ikke å lyve, det er bare det at lenketeksten ikke passer situasjonen helt. Å bruke en slik lenke er nokså vanlig prosedyre for å rydde opp i passordproblemer, uansett hvem sin «feil» det er at passordet ikke virker. Faktisk er det ikke uvanlig at nye brukere blir bedt om å bruke den for å sette passord første gang.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amoss

Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 11:17
Jeg måtte selv bytte passord i begynnelsen av februar. Det var nok fordi de hadde flyttet innloggingstjenesten til b2clogin.com, i følge mine notater.

Dersom dette stemmer kan det tyde på at det er ett engangstilfelle, og det er jo betryggende. Men stemmer det? Kan det bekreftes? Som sagt akter jeg overhode ikke benytte meg av en løsning der dette skjer i "hytt-og-gevær".

Selv om det stemmer burde de ha kommunisert dette tidligere. De har i alle fall i perioden feb. til nå sendt meg ganske mange medlemsmail uten at jeg har sett dette blitt omtalt. Feilmeldingen burde - siden det ikke tidligere er kommunisert - vært mer presis, og forklart årsaken.

Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 11:17
Ikke bry deg om teksten «glemt passord». Å benytte den lenken er ikke å lyve, det er bare det at lenketeksten ikke passer situasjonen helt. Å bruke en slik lenke er nokså vanlig prosedyre for å rydde opp i passordproblemer, uansett hvem sin «feil» det er at passordet ikke virker. Faktisk er det ikke uvanlig at nye brukere blir bedt om å bruke den for å sette passord første gang.

Joda, jeg vet at det er "vanlig praksis". Men vil ikke benytte meg av dette i "hytt-og-gevær" før jeg får bekreftet at dette er ett engangstilfelle. Jeg vil IKKE stå ved en ladestasjon i regn-/snø-vær midt på natten i bli tvunget til dette på mobilen der og da! Da klarer jeg meg heller uten...
Model S 85D

hanche

Eventuelle bekreftelser må nok noen i Elbilforeningen komme med. Jeg har ikke inntrykk av at de følger veldig mye med på forumet her, så du må nok ta direkte kontakt med dem for å finne ut mer.

Jeg har gravd litt i epostarkivet mitt, og kan ikke se at jeg har fått noe varsel fra dem om byttet. Og det er for dårlig, det er jeg helt enig i. Det kan være interessant å høre hva de sier, hvis du kontakter dem og får et svar.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amoss

Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 12:11
Det kan være interessant å høre hva de sier, hvis du kontakter dem og får et svar.

Vel, da har jeg fått svar fra dem.
Sitat
Av sikkerhetsmessige hensyn vil både nettsider som krever innlogging og apper ha behov for at vi oppdaterer passordene våre. Dette gjelder også ElbilAppen og Ladeklubben.

Forslag/spørsmål om (forhånds-)varsel til brukerne i slike tilfeller ble "besvart" med en øredøvende taushet. Forslag om at hver gang man skal ut å kjøre, dobbeltsjekke at man får logget inn, "besvarte" jeg med en like tydelig taushet. DET skal i alle fall ikke være nødvendig.

SitatEt godt tips er å sjekke at du kommer inn i appen før du reiser hjemmefra.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA