Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading

Startet av Håkon77, søndag 01. mai 2022, klokken 09:35

« forrige - neste »

Håkon77

Merkelig stille her angående videoen som nå ligger ute hvorpå Toyota detter av lasset med tidenes dårligste egenskaper på feltet. Sitter alle med en klump i magen og lurer på om de skal bruke reservasjonsretten?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Gregg

#1
Ja... dette ser virkelig ikkje bra ut. Det virker nesten for dårlig til å være sant. Kan vi håpe det er en software feil i pre-produksjonsbiler? Har noken sett tester av biler med Panasonic batteripakke (slik som kommer i «våre» biler)?

OlavNordmann

Veit ikkje kva slags video du spesifikt siktar til, men om det er den med lading av amerikansk AWD så har vel batteria her ei begrensing på 100 kW. Norske AWD utgåver vil ha ein anna batteriprodusent og kunne ta 150 kW meg bekjent. 

Håkon77

Blir spennende, kanskje litt for spennende, når de første norske og europeiske testene kommer.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

filtvet

Pussig at den dyreste modellen (AWD) skal ha det dårligste batteriet....

Kanskje de har designet bilen for at den skal holde 20 år? Min Prius er god som "ny", unntatt litt rust under. Og den er 12 år nå.

Panduck

Denne videoen er vel irrelevant for oss i Europa?

filtvet

Irrelevant er vel å ta i. Dårligste lading som er testet av nyere elbiler....

Toyota (Subaru) må bli mye bedre enn dette om de skal vinne marked.

geear

Denne?

https://youtu.be/8TzCMsKd8s8?t=265

Peak på 87-88 kW. 17 kW ved 80%. Treffer 9 kW ved 87%. 1 kW ved 94%...

Kan bli en grei tålmodighetsprøve å kjøre med henger på den bilen der, hvis dette er riktig. Erfaringsmessig så gjør ofte hengerkjøring at man får behov for å lade til høy SoC. Får håpe det har vært noe feil med bilen, selv om han sier det matchet flere andre hurtigladinger.

Men underveis i videoen sier han også at han ikke får endret ladegrense under lading. Måtte stoppe lading for å få justert den til 100%.  :o Det er virkelig en meningsløs ting som Toyota må få fikset opp i. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har endret ladegrense under hurtiglading (oftest fra app), om så bare for en så enkel ting som å se hvor lenge det er igjen til x antall prosent eller helst x antall kilometer.

Panduck

Sitat fra: filtvet på mandag 02. mai 2022, klokken 11:13
Irrelevant er vel å ta i. Dårligste lading som er testet av nyere elbiler....

Toyota (Subaru) må bli mye bedre enn dette om de skal vinne marked.

Ja, irrelevant, da dette er et batteri vi ikke får her i Europa? I USA har bilene med dette batteriet annonsert max effekt på 100kW, mens FWD, som får det samme batteriet som vi vil få her, har 150kW annonsert. Det ene skal ha litt under en time på 10-80%, det andre annonsert 30 minutter.

Før vi får se ladekurve på batteriet som skal benyttes her, vet vi vel lite. Her får vi altså samme batteri på AWD / FWD og Solterra som de i USA får på FWD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA