Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Motoremulatorlyd og redusert volum på musikk ved rygging  (Lest 1524 ganger)

ØyvindB

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Motoremulatorlyd og redusert volum på musikk ved rygging
« på: Mandag 28. Mars 2022, klokken 14:50 »
Jeg vet det med motoremulatorlyd er et EU pålegg, men jeg må si jeg synes volumet på denne på BYDen er mer sjenerende enn på andre el-biler. Er det noen som kjenner til en måte, ikke nødvendigvis offisiell, for å endre/fjerne denne lyden? En APK eller noe lignende som endrer på disse instillingene som ikke er synlig inne i selve bilen?

Det andre jeg lurer på er om det er mulig å velge hvor mye lyden på anlegget blir dempet når man rygger. Ikke noe dum idé i seg selv å senke lyden når man rygger, men skulle gjerne senket den litt mindre enn den gjør nå. Men jeg har ikke klart å finne noe innstilling for dette, så ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe eller ikke.

Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med bilen så langt :)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Motoremulatorlyd og redusert volum på musikk ved rygging
« Svar #1 på: Tirsdag 29. Mars 2022, klokken 12:01 »
Slik generert lyd er en sann plage og burde forbys. Trodde Renault Zoe var værstingen på dette. Kjørte nettopp bak en Zoe med elscooteren midt i byen og selv i slikt støyfyllt miljø skar lyden gjennom både byens støy, høyt kopeglass og hjelmen min i den grad at jeg rett og slett ikke orket å ligge bak lydforurenseren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 29. Mars 2022, klokken 13:21 »
Jeg kjører også Tang og kan bare bekrefte at fotgjenger varsel lyden er altfor høy. En bensinbil med så mye lyd hadde aldri blitt akseptert. Legger også merke til at nye bensinmotorer går så rolig man må nesten helt inntil panseret for å høre at den går.
Det frister å koble fra varselet men så var det dette med lovligheten da…
2021 BYD Tang
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ØyvindB

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 30. Mars 2022, klokken 13:29 »
Jeg kjører også Tang og kan bare bekrefte at fotgjenger varsel lyden er altfor høy. En bensinbil med så mye lyd hadde aldri blitt akseptert. Legger også merke til at nye bensinmotorer går så rolig man må nesten helt inntil panseret for å høre at den går.
Det frister å koble fra varselet men så var det dette med lovligheten da…

Hvis du ser bort fra lovligheten på dette, har du noen idé om hvordan man eventuelt kan gjøre dette på en BYD Tang?

edyrli

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Onsdag 30. Mars 2022, klokken 13:44 »
"Høyttaleren" ligger bak støtfangeren. Noen har ganske enkelt plugget ut denne og andre har bare satt en tape over hullet lyden kommer ut fra.

Vedlagget viser hvor denne sitter.
2021 BYD Tang
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ØyvindB

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Torsdag 31. Mars 2022, klokken 09:40 »
Tusen takk for svar :)

TB

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Fredag 01. April 2022, klokken 20:47 »
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å velge hvor mye lyden på anlegget blir dempet når man rygger. Ikke noe dum idé i seg selv å senke lyden når man rygger, men skulle gjerne senket den litt mindre enn den gjør nå. Men jeg har ikke klart å finne noe innstilling for dette, så ville bare vite om jeg hadde gått glipp av noe eller ikke.
Ofte kan en regulere volum når bilen er i revers, og det blir da det nye volumet.

På samme måten som lyden på trafikk informasjonen ofte kan reguleres når den spiller, og blir det nye volumet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

ØyvindB

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 11. April 2022, klokken 12:11 »
Ofte kan en regulere volum når bilen er i revers, og det blir da det nye volumet.

På samme måten som lyden på trafikk informasjonen ofte kan reguleres når den spiller, og blir det nye volumet.

Sjekket dette, og det fungerer ikke på BYDen dessverre.

ØyvindB

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: Mandag 11. April 2022, klokken 12:13 »
"Høyttaleren" ligger bak støtfangeren. Noen har ganske enkelt plugget ut denne og andre har bare satt en tape over hullet lyden kommer ut fra.

Vedlagget viser hvor denne sitter.

Vil bare følge opp med at dette fungerte glimrende. Selv om støtfangeren er på, så går det fint ann å komme til denne kontakten hvis man bruker litt verktøy som hjelp. Og må si at det er en helt annen kjøreopplevelse med bilen i lav fart uten den hylingen, så skal jeg vurdere å koble den inn igjen senere hvis en oppdatering gjør det mulig å gjøre noe med volumet.

Tusen takk for hjelpen :)