Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pipelyd fra klimaanlegg

Startet av TeslaK, fredag 29. april 2022, klokken 17:46

« forrige - neste »

TeslaK

Jeg har fått en pipe/plystrelyd fra klimaanlegget når det går på kjøling. Noen som har vært borti det? Høres fra utsiden av bilen. Model S 2019 modell.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

@roger

De fleste med "litt eldre" modell s har nok vært borti det 😕 Ganske sikkert lekkasje på anlegget. Har du dårlig kjøleeffekt i tillegg til lyd, så er det helt sikkert. Lurt å slå av AC da, så redder du kompressoren 😀
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

L3eif

Jeg har også en høy pipelyd fra utsiden. Hadde bilen inne hos Tesla og de gjorde følgende utbedringer:

«We have replaced left condenser fan, cleaned right condenser fan and checked AC system for leaks. Verified all good after repair.»

Men, det hjalp ikke. Lyden var helt lik. Hadde den så inne hos Bosch for å få en tilstandsrapport før utløp av garanti og fikk da påvist lekkasje i rør til klimaanlegget på begge sider. Har nå bestilt ny time hos Tesla for å fikse dette på garanti. Håper det løser seg nå.
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

alda

Sitat fra: L3eif på lørdag 30. april 2022, klokken 19:58
Jeg har også en høy pipelyd fra utsiden. Hadde bilen inne hos Tesla og de gjorde følgende utbedringer:

«We have replaced left condenser fan, cleaned right condenser fan and checked AC system for leaks. Verified all good after repair.»

Men, det hjalp ikke. Lyden var helt lik. Hadde den så inne hos Bosch for å få en tilstandsrapport før utløp av garanti og fikk da påvist lekkasje i rør til klimaanlegget på begge sider. Har nå bestilt ny time hos Tesla for å fikse dette på garanti. Håper det løser seg nå.
Hade bilen på service hos Bosch, och fick påvist exakt samma fel på min ena kondenser - fukt på røret ved overgang til kondenser som indikerar läckage. För mig som är utanför garanti så blir det en dyr historia, kostar totalt ca. 13000 att byta kondenser, jobb, plus att fylla AC-gas.
De menade att det inte var kritiskt och att jag kan göra bytet senare.

Har bett Tesla om tilbud på jobben oxå, det som var intressant var att de ringte meg från SC på Skøyen och sa att de kunde se hur mycket AC-gas jag hade igjen genom att koppla upp sig på bilen - 3,5 bar tydligen, så ingen kris ännu.

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Angående å kjøre kompressoren i stykker om det er lite gass. I følge Tesla skal bilen selv sørge for at det ikke skal være mulig. En gang jeg manglet gass på anlegget og det var litt ventetid på time garanterte Tesla at kompressoren ikke ville bli skadet, og de ville ta den på egen kappe om så mot formodning skulle skje. Bilen var da utenfor garanti.

Kompressoren virker fint enda, noen år senere.

TeslaK

Har bilen inne hos Tesla nå, så får vi se hva de finner..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA