Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

Lucaria

Jeg og. Syns det er litt usikker kvalitet (tall på vekt av felgen og hva de tåler osv) på det man får om det skal bli noe billigre, og har lest på US forum at det er minimal forskjell på 21 vs 19 da det er selve dempingen som er hard og den man må gjøre noe med hvis man vil få mykere bil.

Det som er dumt er jo at man ikke kan rotere hjulene hver sesong, men jeg tror jeg tar det problemet og ev. bytter først når dette blir aktuellt som med mitt kjøremønster kan ta 2-3 år.

Grenadier

En kompis som kjører Model  3 Performance har satt 19'' vinter på sin. Fungerer helt utmerket.

Såvidt jeg vet er kalipere og bremseskiver de samme på Model Y P. Og hjulbuen er vel i hvert fall ikke mindre på Y enn 3 (og ytre diameter skal jo være den samme hvis man går ned på felg og opp på gummi.

Tror det vil fungere helt fint med 19'' på Y P.

Har bestilt min uten vinterdekk (og så får vi se hvilken årstid det er når den kommer...)

HalvorV

Jeg hadde 18" på min 3 Performance, null stress det.
Så joda får sikker små felger på en Y også.
Tesla Model Y Perfomance

Vurderer en elbil

Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Fossilbil

tklev

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Hovedsaklig billigere dekk vil jeg tro. Muligens dekkstøy. Pluss mindre sjanser for skader på felgen.

Contango

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Komfort og støy.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Dieselgubben

Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.

S4e

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Kjørte du nøyaktig samme veistrekning når du målte?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

moby666

La meg gjette, du har eller skal ha LR?


Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.

Dieselgubben

Ja, kjørte samme veistrekning, og flere ganger. Ganske grov asfalt og 70-80 kmt.

Etter all hallelujastemningen her av folk som har bestilt Performance, måtte jeg teste selv. Og har LR i bestilling, men den er utsatt så jeg kan få en P like raskt. Og ingen problem å bytte. Men det tror jeg ikke jeg gidder.

LR som jeg testet var i fra siste batch som kom til landet i mars. Tror ikke det er stor forskjell på disse og P fra Tyskland. Suveren aks på P selvsagt, tightere seter og deksel bak, men støyer mer på 21 tommere enn LR på 20.

tornaldo

Sitat fra: moby666 på lørdag 21. mai 2022, klokken 17:07
La meg gjette, du har eller skal ha LR?

La meg gjette, du skal ha P, og sammenligner med en 2021 modell LR?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

HalvorV

Noen liker ballongdekk, andre ikke... hver med sitt man kjøper den bilen man liker best.
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.
Tesla Model Y Perfomance

boppus

Sitat fra: HalvorV på lørdag 21. mai 2022, klokken 20:32
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.

😁👍

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

geear

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Komfort, støy, rekkevidde, pris og mindre sjanse for kantkjøring. De to eneste grunnene til store hjul er utseende og litt mer direkte følelse på rattet.

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 18:09
Ja, kjørte samme veistrekning, og flere ganger. Ganske grov asfalt og 70-80 kmt.

Etter all hallelujastemningen her av folk som har bestilt Performance, måtte jeg teste selv. Og har LR i bestilling, men den er utsatt så jeg kan få en P like raskt. Og ingen problem å bytte. Men det tror jeg ikke jeg gidder.

LR som jeg testet var i fra siste batch som kom til landet i mars. Tror ikke det er stor forskjell på disse og P fra Tyskland. Suveren aks på P selvsagt, tightere seter og deksel bak, men støyer mer på 21 tommere enn LR på 20.
Sjansen for at de er helt identisk isolert er nok veldig stor, så her snakker vi nok om forskjellen på 255 Michelin PS EV og 275 hva-nå-enn P leveres med i Norge.

Dieselgubben

Sitat fra: HalvorV på lørdag 21. mai 2022, klokken 20:32
Noen liker ballongdekk, andre ikke... hver med sitt man kjøper den bilen man liker best.
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.

Og du vektlegger vill akselerasjon? På landevei? På bane? I 30 sonen i nabolaget?

Det hevdes P er bedre enn LR i forhold til hvordan den handler humper og ujevnheter samt at den er stillere. For mange er dette parametere som betyr noe. P var merkbarte mer støyende på veiene vi kjørte på, så nei den er ikke stillere enn LR og det er nok ikke grunn til å anta at den har bedre lydisolering enn LR. Den er nok identisk, med 20 tommere sikkert like stille (hvis man kan si det om en y). Men den kommer jo med 21 tommere. Opplevde heller ikke noen revolusjon på understellet og demping, noe som er fornuftig da den er lavere enn LR.

Det hadde jo selvsagt vært en no-brainer å kjøpe P hvis den var så mye bedre enn LR. Jeg endrer i hverfall ikke til P selv om det ikke har noe å si for min leveringstid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA