Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

Tin

Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det

Mange som har fått bekreftet utlevering i mai, så må være LR de sikter til. SMS utsendelsen startet vel i dag hvor folk kunne velge tidspunkt fra midten av mai med på performance.

Thob


Tøvdall

Svært positivt overrasket over Model YP fra Berlin. Har selv en 2019 Model 3 LR testa med ymse varianter sommer og vinterdekk på 18", har testa Model Y LR fra Shanghai, og testa torsdag YP ved Digernes/Ålesund.

Ble overrasket over hvor positiv kjøreopplevelsen var sammenlignet med Model 3 og Y LR. Behagelig støynivå. Betydelig lavere veistøy selv med 21" sommerdekk. Svært bra isolert for vindstøy. Og som tidligere nevnt av andre: behagelig kjøreopplevelse. Betydelig mer behagelig enn Y LR og Model 3 på grov og slitt asfalt, telehiv, fartshumper osv.

Bakdel: Også denne med knirk fra panel over frontruta.

Ser om mulig mer fram til å få bilen levert! 😁

2019 Model 3 (Midnight Silver metallic)
SOLGT - 2018 e-Golf FL (Atlantic Blue)

NilsRo

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

sfinxern

Hei,

Har selv nå nylig bestilt en hvit YP med estimert levering aug - okt. Er det helt sikkert at denne vil komme fra MiG? Var noen et sted som mente at Berlin bare lagde sorte YP fremover nå og at andre ville komme fra MiC.

Noen måte å finne ut av dette på? Kanskje først når man får VIN?

Så noen øvrige spørsmål;

1. Lastekroker i bagasjerom - er det noen som har bilder av disse? Så det ble nevnt i en testvideo av MiG Performance, men jeg så ingenting i bagasjerommet.
2. Autovisker - hvordan fungerer disse på Tesla og spesielt Y nå? Jeg har kun referanse fra min 17 MS og der funker den veldig dårlig og er veldig lysavhengig. Når det blir litt skumt / mørkt, så ser ikke kamera vannet og jeg må alltid bruke manuell visker. Hvis det kommer en bil imot som lyser opp frontruten min, så drar den i gang. Også når det styrtregner, så klarer den ikke å få med seg dette.
3. Fantombremsing i autopilot / TACC - hvordan opplever dere dette i dag? Og da spesielt da sammenlignet med veistrekninger hvor dere tidligere har vært mye plaget med dette?
4. Lakkbeskyttelse på Y - leser noen steder at bilene kommer levert med noe foliebeskyttelse på utsatte plasser. Er dette standard eller må man be om det spesifikt før levering? Jeg må innrømme at jeg angret litt på at jeg ikke gjorde dette på min MS da jeg har fått en del steinsprut gjennom lakken på panser og slitasje på lakk på utsatte steder.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

geear

#20
Per i dag er det en "kjent sak" at alle P kommer fra Berlin, og kun LR fra Shanghai, men med Tesla er det ingenting som er sikkert før du har bilen i hende. Såvidt jeg forstår produseres det også P i Shanghai, så plutselig dukker de også opp i Europa. Her har man X-faktorer som energikrise i Tyskland, moms-innføring i Norge fra nyttår (Tesla har omprioritert produksjon for å rekke å levere før slike hendelser før), og i tillegg så mener jeg å ha lest et sted at det er straffetoll på Kinesiske-produserte biler inn i EU, men ikke til Norge? I så fall kan det hende at Berlin-produserte biler vil bli prioritert andre steder enn Norge.

Du får først bekreftet hvor bilen din kommer fra når du får VIN. Begynner det på XP7 så er det tyskprodusert bil.

1. Det ligger bilder i manualen. Se nederst her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3667D28B-5B3B-49CE-A1C1-3D70AC60D9F6.html

2. Fungerer "OK", men fortsatt ikke like bra som de gode gammeldagse IR-sensorene. Har ikke opplevd at problemet er lysavhengighet, men min sliter med yr.

3. Lite problem for min del, men har egentlig aldri slitt spesielt mye med dette, etter mange år med Tesla. Har for vane å ha foten klar til å gi et lite tap på gasspedalen når/hvis den napper litt, da overrider man bremsingen. Noen strekker på E18 i Agder/Telemark har vært verste stedet for min del (og skikkelig plagsomme), men kjører der bare noen ganger i året.

4. PPF nederst på bakdørene er standard i Norge iallfall. På de første ble det montert på servicesenter, usikker på om det skjer der eller på fabrikk nå. Det er ikke PPF på panser, så det må du eventuelt fikse selv.

sfinxern

Takk for svar :).

Ja min kontaktperson i Tesla sier også at Performance kommer fra Berlin, men som du er inne på - we never know..

Så får bare følge med når VIN kommer :) :+1:.

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Regen

Er det etablert at det kun er svart P som kommer fra Berlin, eller også hvit? Vurderer å bytte min bestilte Blå LR til hvit P. Synes dog felgene på P er helt forferdelige.
TM3 2021 LR hvit

geear

Nei, hvite også: https://elbilforum.no/index.php?topic=57512.msg1049427#msg1049427

Forøvrig litt enig angående felgene, syns 20" Induction er de peneste av originalfelgene, men skal være sagt at jeg så en P på mandag, og det ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Men den er for høy også som P, står på stylter, og det blir verre jo større felger... :(

Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.

Contango

Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:15
Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.
Passer de?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

e-h

Noen som har målt bakkeklaring eller har prøvekjørt på hullete med grusvei? Tar den lett nedi eller er det bare skvettlappene?

geear

Sitat fra: Contango på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:22
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:15
Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.
Passer de?
Tror ikke TMYP har den kanten som TM3P har/hadde, iallfall sier amerikanerne at det passer. 19" skal også gå på.

Sitat fra: e-h på onsdag 18. mai 2022, klokken 16:42
Noen som har målt bakkeklaring eller har prøvekjørt på hullete med grusvei? Tar den lett nedi eller er det bare skvettlappene?
https://elbilforum.no/index.php?topic=60575.msg1049284#msg1049284

HalvorV

Har prøvd de fleste Tesla 3 og Y de siste årene.
Tror Y Performance til nå er det beste de har levert.
Enkelt og greit.
Ser ikke annet enn at hvis man har et snev av dragning mot biler med litt trøkk så finnes det ikke reelle konkurrenter i det prissegmentet pr nå.
Tesla Model Y Perfomance

Lucaria

Det ser ut som de fleste syns P er god å kjøre i (mange syns den er bedre en LR). Jeg har vart litt i tvil pga at man kun kan velge 21". Jeg hade gjerne sett alternativ her. Man kan ikke heller velge annet en 21" Nokian som vinterdekk hvilket jeg syns er veldig rart.

Jeg føler veldig tvil at begynne sette på egne felger på en ny bil med full garanti da jeg vet det kan vare utfordringer å få ting å passe og orker nesten ikke det styret med lodd som tar i kaliper, dekk som butter i hjulbrønn osv så jeg føler det sikreste er å bare velge standard sommer/vinterdekk fra Tesla selvom de begge er 21"

Ser at noen skriver (i andre tråder) at det nesten er idiotisk å velge Teslas 21" med Nokian, men hvis man ikke har kunnskapen så føler jeg heller det er idiotisk å gjøre feil med en ny bil. Dessuten får man kanske bilen når det må vare vinterdekk på for å i det hele tatt komme seg hjem etter levering, og Tesla monterer kun sine egne på bilen. Tanker rundt dette?


Tesla P85D

Sitat fra: Lucaria på fredag 20. mai 2022, klokken 12:42
Det ser ut som de fleste syns P er god å kjøre i (mange syns den er bedre en LR). Jeg har vart litt i tvil pga at man kun kan velge 21". Jeg hade gjerne sett alternativ her. Man kan ikke heller velge annet en 21" Nokian som vinterdekk hvilket jeg syns er veldig rart.

Jeg føler veldig tvil at begynne sette på egne felger på en ny bil med full garanti da jeg vet det kan vare utfordringer å få ting å passe og orker nesten ikke det styret med lodd som tar i kaliper, dekk som butter i hjulbrønn osv så jeg føler det sikreste er å bare velge standard sommer/vinterdekk fra Tesla selvom de begge er 21"

Ser at noen skriver (i andre tråder) at det nesten er idiotisk å velge Teslas 21" med Nokian, men hvis man ikke har kunnskapen så føler jeg heller det er idiotisk å gjøre feil med en ny bil. Dessuten får man kanske bilen når det må vare vinterdekk på for å i det hele tatt komme seg hjem etter levering, og Tesla monterer kun sine egne på bilen. Tanker rundt dette?

Jeg tenker at det kan passe fint med 21" vinterhjul for en god del. Dette er veldig induviduelt. Jeg får inntrykk av at mange også var skeptisk til 21", men i ettertid når bilen har kommet så har det vist seg at YP med 21" har bedre komfort enn Y LR med 19". Personlig har jeg bestilt med 21" vinter og tror jeg vil bli fornøyd med dem.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA