Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

TRM

Prøvekjørte demobilen til Tesla Rud idag.

Prøvde Model Y LR forrige uke, og har denne som referanse, i tillegg til å ha eid Model 3 Performance.

Model Y Performance er en stor forbedring fra kinesisk bygd LR. Da jeg prøvekjørte LR opplevde jeg den som stiv og humpete, og veldig støyete. Den var satt opp på 19" Nokian vinterdekk. Var veldig i tvil om jeg ville ha Y etter den prøvekjøringa.

Model Y Performance er betydelig bedre støydempet. Den var satt opp på 21" sommerdekk, og temperaturen var 13 grader. Kjørte E16 oppover mot Skui, og ned på E18, videre til Slependen.

I LR var det spesielt mye opplevd støy opp til ca 80 kmt. Mye av dette kan sikkert skyldes Nokiandekka, men Performance var uansett langt mer stillegående, til tross for større og bredere dekk. Også i hastigheter over 80.

Fikk testet asfaltkjøtene på E18, som jeg opplevde smalt godt i LR. På Performance var det det mer tight og fast "feeling". Ingen slag.

Kjørte også på småveier med svært dårlig asfalt. Også her fremstår Performance som en tight, men komfortabel bil.

Etter testen av Performance er jeg ikke i tvil om at jeg beholder bestillinga.

Minuset med Performance er at felgene er ekstremt utsatt for kantkjøring, da dekka på ingen måte beskytter felgkanten.

Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?

Alt i alt var Performance en veldig god opplevelse - og anbefales til alle som vurderer Y, og har lyst på det lille ekstra!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Diravi

Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

TRM

Sitat fra: Diravi på fredag 29. april 2022, klokken 19:33
Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
Lite telehiv på de veiene jeg kjørte på, men kjørte over noen fartsdumper, og konklusjonen der er at bilen absorberer disse i større grad enn LR. Med det mener jeg at det virker som at understellet fjærer mer, og gjør at bilen ruller roligere over. I motsetning til LR som hoppet og spratt mer, og opplevdes som mer "stutt".
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Radial

Jeg tror ikke 19" Nokian R3 vinterdekk og 21" Pirelli Scorpio (?) sommerdekk bør sammenlignes på akkurat dette med støy.

R3 får masse trekk for støy, mens Pirelli sies være veldig gode på støy.


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?
"Panelet mellom A-stolpene" er ganske gjennomsiktig og kalles frontrute. Ruta er i ett stort, helt stykke glass uten løse ledninger. Du ser tydelig hvis det er noe feil med ruta. :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Diravi

Sitat fra: Radial på fredag 29. april 2022, klokken 21:03


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.

Snakket med Tesla Molde i forgårs, og de har som kunde en drosjeeier som sier akkurat det samme. Fjæringen ble bedre etter noen tusen km.

Men flott hvis ny P er bedre fra fabrikk da. Dette med å sprette rundt over ujevnheter har jo bekymret meg også. Vil ha en rolig og ikke en nervøs bil.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.


TRM

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. april 2022, klokken 21:32
Sitat fra: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?
"Panelet mellom A-stolpene" er ganske gjennomsiktig og kalles frontrute. Ruta er i ett stort, helt stykke glass uten løse ledninger. Du ser tydelig hvis det er noe feil med ruta. :P :laugh:
Morroklump. 😜
Ulyd fra området markert med grønt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Radial

Sitat fra: Diravi på fredag 29. april 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Radial på fredag 29. april 2022, klokken 21:03


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.

Snakket med Tesla Molde i forgårs, og de har som kunde en drosjeeier som sier akkurat det samme. Fjæringen ble bedre etter noen tusen km.

Men flott hvis ny P er bedre fra fabrikk da. Dette med å sprette rundt over ujevnheter har jo bekymret meg også. Vil ha en rolig og ikke en nervøs bil.

Ja det var ingen kul første opplevelse av bilen i August 2021, når man kjente zebra-stripene som granater i hele bilen.
Nå glir det ganske fint over det meste, men hjulstøyen er fremdeles over akseptabelt for min del med litt sarte ører, så må ta en helg i garasjen med tiltak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

moby666

Hmmm. Fikk låne med meg en TMYP hjem en dag og må si at jeg ble imponert over kjøreegenskapene. Har tidligere hatt en Y LR som gikk på finn.no etter et par dager pga støy og ubehagelig stiv. TMYP fra Berlin er virkerelig et fremskritt og vurderer sterkt å kjøpe et eksemplar.

geear

Høres ut som folk er helt sikre på at det er forskjeller. Er det noen som har sjekket EPC hvilke komponenter som er forskjellige?

P er selvfølgelig lavere, så den bør åpenbart ha kortere fjærer, men har den også andre dempere? Blir kanskje ekstra interessant når LR også begynner å få det samme understellet. Kan hende det er så enkelt som å skifte til samme dempere/fjærer som nye P/LR og få samme endringen.

Thob

Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Tesla P85D

Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Thob

Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det

Tesla P85D

Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det

Det må vel være LR dem siktet til da. Produksjon i Berlin øker vel sakte men sikkert framover...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA