Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til industrikontakt for Toyota Proace?

Startet av Torpedo Ted, fredag 29. april 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 25. mai 2022, klokken 09:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. mai 2022, klokken 23:51
Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Takk, de der var jo absolutt ikke dumme, men fungerer jo bare som en nødløsning. De andre som har svart var nok inneforstått med at vi ønsket den økte hastigheten industrikontakter tilbyr også.

Nå viser det seg at den tullete laderen som følger med Toyota Proace Electric kun støtter 8A lading!! Så dette kommer til å gå tregt. Men bedre enn ingenting. Takk for tips!
Klar over ønsket, men du ser du får løsninger som fort koster over 10 K, og skremmende nært 20 K. Kanskje er ikke det et problem for dere, men det spiser selvsagt av bunnlinja.

Og som ingeniøren nevner, du vil i utgangspunktet dekke opp det du har kjørt, og trenger kanskje ikke den farten, utenom noen veldig få ganger. Så det får bli en pris vs nytte vs behov-diskusjon.

Den siste som ble foreslått av @Daniel_0007 er jo rimelig komplett, med støtte for flere alternativ med bla 4-pins CEE, som vel savnes i de fleste andre sett, inkludert det Besen-adapteret jeg selv har foreslått for mange, i tilsvarende tråder.

Fra eldre elbiler finer man EVSE som støtter opp til 16 A. Vil tippe du finner flere hos høgger'n eller på finn.no. Bare pass på at de er type 2, samt om ombordlader takler dette fint. Ellers er det vel mulig man og finner slike i Tyskland og andre land som kanskje ikke har det samme lovverket på elbillading. Altså, nye og ubrukte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. mai 2022, klokken 23:51
Skrekkelig dyre råd i denne tråden.

Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Det du trenger er disse (jeg fant mine hos Jula i Norge):

https://www.jula.se/search/?query=cee%20adapter



Hvor har du det fra at dette er lovlig?

Fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

SitatSkjøteledninger og adaptere (overganger fra en kontakttype til en annen) skal ikke benyttes og i bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt.

geear

#18
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:22
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:34
Samtidig må det sjekkes at det faktisk er 32A sikring der du testet, og ikke en mindre.
Har bekreftet at sikringen er 32A ja, Model X-en pleier å lade med 28A, men fungerer også lade med 32A i kortere perioder. I tilfellet med Toyotaen så ryker sikringen med én gang kontakten settes i, så tvilsomt at det er pga den drar for mye, den har vel ikke rukket å begynne å lade skikkelig en gang. Det ser for øvrig ikke ut som det er mulig å justeres ampere for lading i Toyotaen..
Høres litt ut som han lader på en 230V "kvasi 3-fas".. men blått adapter for UMC er vel kun 1-fas, så i så tilfelle så bruker han rødt adapter og en kvasioppkobling/overgang for å få til 3-fas? Du skrev vel at han hadde blått adapter..

Kunne til en viss grad forstått om bilen eller UMC protesterte på noe, men at sikringen ryker høres merkelig ut, da er det overbelastning eller kortslutning? Bilen skal ikke klare å trekke mer enn 32A og heller ikke UMC, så høres merkelig ut.

Men for din del med Proace burde det vel funke å bruke UMC med standard 1-fas blått adapter og kjøre 32A 1-fas, 7,2 kW?

Torpedo Ted

#19
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 12:58
Men for din del med Proace burde det vel funke å bruke UMC med standard 1-fas blått adapter og kjøre 32A 1-fas, 7,2 kW?
Det er vel det vi ønsker, og forsøkte, men sikringen røk. Han har ikke rødt adapter nei. Er et litt eldre hus hvor det ble lagt inn en egen kurs med 32A sikring som gikk ut til blå kontakt, som Tesla sin v1 UMC med blåe adapteret er koblet i.

RJK

#20
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 12:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. mai 2022, klokken 23:51
Skrekkelig dyre råd i denne tråden.

Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Det du trenger er disse (jeg fant mine hos Jula i Norge):

https://www.jula.se/search/?query=cee%20adapter



Hvor har du det fra at dette er lovlig?

Fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

SitatSkjøteledninger og adaptere (overganger fra en kontakttype til en annen) skal ikke benyttes og i bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt.
Reglene du viser til gjelder faste ladeplasser. Det er tillatt brukt som nødlading. Så lenge man ikke kan sørge for fast ladeopplegg alle steder man stopper, så har man selvsagt litt mere fleks. enn der man normalt vil lade jevnlig, som hjemme, hytta etc.

Og her er det byggstrøm på anleggsområder som er midlertidig oppsatt, så det vil ikke falle inn under reglene for fast ladeplass.

"Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv."

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Det er to ulike steder som er omtalt her? Det står 16 A og 32A.

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 25. mai 2022, klokken 16:55
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 12:58
Men for din del med Proace burde det vel funke å bruke UMC med standard 1-fas blått adapter og kjøre 32A 1-fas, 7,2 kW?
Det er vel det vi ønsker, og forsøkte, men sikringen røk. Han har ikke rødt adapter nei. Er et litt eldre hus hvor det ble lagt inn en egen kurs med 16A sikring som gikk ut til blå kontakt, som Tesla sin v1 UMC med blåe adapteret er koblet i.

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:22
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:34
Samtidig må det sjekkes at det faktisk er 32A sikring der du testet, og ikke en mindre.
Har bekreftet at sikringen er 32A ja, Model X-en pleier å lade med 28A, men fungerer også lade med 32A i kortere perioder. I tilfellet med Toyotaen så ryker sikringen med én gang kontakten settes i, så tvilsomt at det er pga den drar for mye, den har vel ikke rukket å begynne å lade skikkelig en gang. Det ser for øvrig ikke ut som det er mulig å justeres ampere for lading i Toyotaen..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Adapter fra blå og rød CEE fungerer fint fra 16A CEE til 16A schuko.

Med riktig EVSE kan en da lade med 16A.

Om CEE kontakten er 32A (som også har blitt nevnt i tråden) er det litt mer "trøblete" med overgang til schuko.
Teknisk sett kan det lages en kabel med 32A Cee til 16A CEE, eller schuko, men sikkerhet blir redusert.
Det blir ikke godkjent etter normer eller regler på området.

Det vil gå med en "kabel" med innebygget sikring, her er et eksempel:
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladekabeladapter-232-6_cee73

Maks blir da 16A.

Stor fordel med Tesla sin UMC er at den har adapter til både rød og blå CEE 32A, samt er rimeligere å kjøpe enn de fleste andre ladekabler som har tilsvarende adapter, og kan lade på mer enn 16A.
Ulempen er at det ikke virker mot Toyota Proace.

Jeg har testet med UMC med blått 32A adapter på min Hyundai Kona, den ladet fint, ingen sikring som gikk, men en må huske å justere ned i bilen om en lader på sikring lavere enn 32A.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:13
Adapter fra blå og rød CEE fungerer fint fra 16A CEE til 16A schuko.

Med riktig EVSE kan en da lade med 16A.

Om CEE kontakten er 32A (som også har blitt nevnt i tråden) er det litt mer "trøblete" med overgang til schuko.
Teknisk sett kan det lages en kabel med 32A Cee til 16A CEE, eller schuko, men sikkerhet blir redusert.
Det blir ikke godkjent etter normer eller regler på området.

Det vil gå med en "kabel" med innebygget sikring, her er et eksempel:
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladekabeladapter-232-6_cee73

Maks blir da 16A.

Stor fordel med Tesla sin UMC er at den har adapter til både rød og blå CEE 32A, samt er rimeligere å kjøpe enn de fleste andre ladekabler som har tilsvarende adapter, og kan lade på mer enn 16A.
Ulempen er at det ikke virker mot Toyota Proace.

Jeg har testet med UMC med blått 32A adapter på min Hyundai Kona, den ladet fint, ingen sikring som gikk, men en må huske å justere ned i bilen om en lader på sikring lavere enn 32A.
Ut fra at trådstarter forteller at ladekabel (er vel dette han tenker på) bare støtter 8 A, så kan det nok være lurt å dempe i bilen til laveste, og så heller gå opp etterhvert.

Men så spørs det om de tjener veldig på at en dyrere EVSE med rett CEE-adapter vil lade veldig mye fortere om de ikke bestilte bilen med 11 kW ombordlader, da den ellers bare gir maks 7,4 kW med rette forhold (32A 400V).

Noe kjappere går det selvsagt om de oppnår 16A på 230V (3,5 kW) istedet for bare 8A på 230V(1,8 kW), men fart får de først på 400V 3-fase 16 eller 32 A (11 kW).

SitatNå viser det seg at den tullete laderen som følger med Toyota Proace Electric kun støtter 8A lading!! Så dette kommer til å gå tregt. Men bedre enn ingenting. Takk for tips!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Torpedo Ted

Sitat fra: TB på onsdag 25. mai 2022, klokken 22:47
Det er to ulike steder som er omtalt her? Det står 16 A og 32A.

Oops, jeg mente 32A...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA