1. Med fare for å ta feil her, så virker det som trådstarter blander polering og voksing. Du kan ikke legge voks før keramisk coating, bilen skal poleres (rubbes ned for å få bilen helt feil/ripefri) før coating, og så avfettes det slik at lakken er helt fri for kjemikalier før du legger coatingen. Og ja, du kan (men må ikke) legge voks over det meste av keramisk coating, men du må sjekke kompatibilitet mellom produktene som brukes. Det bør også brukes såpe og andre kjemikalier som er "OK" for den coatingen du velger. Det går å polere forsiktig om du får en ripe eller lignende, men coatingen er typisk bare noen mikrometer tykk, mye tynnere enn lakken, og du går svært fort gjennom coatingen hvis du polerer (polere innebærer å bruke slipemidler for å hente opp glans og fjerne riper).
2. Med så lite kunnskap bør man IKKE legge keramisk coating selv. Ut fra hva TS skriver kan nok jeg mer om dette selv, men jeg betaler allikevel heller 11-13k for å få det gjort. Jeg var hos en proff detailer (med egen bil) da en mekaniker fra Bavaria kom med en BMW X3 som eier hadde prøvd å legge keramisk coating kjøpt på nettet selv, og hele bilen (inkludert vinduer!!) var ØDELAGT. Alt var stripete og matt, omtrent som å se gjennom en colabunn. Klargjørerne hos Bavaria hadde jobbet lenge med å bare få frontruta god nok til at de kunne kjøre bilen noen kilometer til detailereren, for en vurdering. Han var krystallklar i at det ikke ga noen kost-nytte å gjøre et forsøk engang, og at her var det hellakkering til 70-80 000,- som gjaldt, så dette ble en dyr fornøyelse. Videre dialog gikk på om det lot seg gjøre å få dette dekket av forsikring, eller om eier måtte ta kosten selv. Problemet med å polere det bort var at det var så ujevnt at man ville gå gjennom coatingen noen steder å begynne å polere/slipe på lakken før de høye nivåene var borte, og med hardere coating enn lakk ville dette fort bli svært vanskelig/umulig å få vellykket resultat på.
3. Har sort bil uten coating, fordi jeg ville prøve uten, etter å ha hørt så mange skrekkhistorier, og ja, det blir forferdelige mye raskere riper på denne, enn forrige Tesla med coating. Etter tre år med Modesta BC-04 coating var forrige bil strøken, selv svært lite vaskeriper/swirls (av typen man kun ser i spesiallys). Denne ser forferdelig ut i den type lys bare etter syv måneder. Venter på ny bil som er helt identisk (bare P), og kommer til å levere den inn til detailer for Modesta BC-05 coating med en gang jeg får den (jobb til ca. 13k). Blir iallfall svært enkelt å sammenligne og se effekten denne gangen.