Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varsler i model Y

Startet av Grenadier, søndag 15. mai 2022, klokken 11:28

« forrige - neste »

Grenadier

Prøvekjørte en Model Y Performance her om dagen (noe som resulterte i at vi endret bestilling fra LR til P, forøvrig).

Jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, og lurer på følgende:

På en rett strekning på landevei så det kom en syklist mot meg, 2-300 meter unna. Ingen dramatikk, jeg lå godt til høyre i veien, og det samme gjorde syklisten på sin side.

Men plutselig går "alarmen" i Tesla. Høy alarm-lyd, og når jeg ser på skjermen for å finne ut hva det skyldes, ser jeg at nevnte syklist er markert i rødt på skjermen. Tesla har altså sett ham komme, og varsler meg.

Her var det jo overhodet ingen fare for kollisjon, og alt var under kontroll. Resutlatet ble bare at jeg ble stressa da alarmen gikk.

På den samme prøveturen opplevde jeg det samme også da Tesla så en bil som stod i tilkjørselsvei fra høyre, og ventet på å skulle svinge ut på veien. Bilen stod stille, og han hadde vikeplikt. Men alarmen gikk, og nevnte bil var markert i rødt på skjermen.

Er det slik at bilen varsler i hytt og vær, for ting som det er helt unødvendig å varsle om? Utrolig irriterende, og garantert noe kona heller ikke vil sette pris på, når hun skal kjøre den nye superbilen som far har bestilt.

Noen måte å få vekk slike varsler på?


Daniel_0007

Tipper det er front collision warning som kicker inn, kan skrus av men anbefales ikke da den in være hendig å ha den dagen men ikke er så oppmerksom, best å sette til late da er den ikke så aggressiv.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html#CONCEPT_OWQ_45T_FS
Model 3 2019 LR Rwd

Kim-

Kan stille sensitiviteten på den. Står den på «sen» så varsler den sjeldent
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

#3
Dette er front collision warning.
Den "mister fornuften" når veien mangler midtstripe og har slitte vegmerkinger er min oppfatning...Da blir "alt" en trussel.

Hjelper godt på å sette den til "sen" varsling. Man får skrudd den av, men da går den til middels varsling etter hver tur... Setter man den på lav, forblir den på lav i din førerprofil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Grenadier

Flott, tusen takk for svar! Da løser det seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA