Bytte av tannstang og styreledd

Startet av themski, tir 26. apr 2022, kl. 21:36

« forrige - neste »

Stig Leine

Hei. Byttet tannstanga i helgen. Tips til andre som vil forsøke seg uten å demontere cpu. Har lagt ut et par bilder. Løsne mutter 2. Det er mulig å nå med skralle. Nådde den også ovenifra bak cpu'en. Skru ut torx skrue (markert med 1. Bruk torx nøkkel nr 45). Dra tannstang av servoen. Snu stanga rundt 90 grader og "kil" den fast. Bank ut skrue 2 med noe langt undenifra. Trekk ut stanga og bytt tannstanga. Så setter du alt tilbake :-) 

worry

Think lithium

Marsto

Nå er jeg virkelig, virkelig glad for at alle gode thinkere har sine poster fremdeles oppe og tilgjengelig for fremtiden til de av oss som prøver å holde liv i disse unike bilene. Jeg har hatt en Think City i eie siden den var ny i 2010 og har nok noen ganger vært helt på nippet til å grave den ned i hagen og la noen arkeologer finne den om 1000 år. Men, det har ikke skjedd takket være uvurderlig hjelp fra forumet og fra andre thinkersfolk som har peiling. Den ruller fremdeles fint på veien etter noen hundre timer mekking og fixing av diverse. Elbilforumet er uvurderlig i kunnskapsdeling fordi jeg i forrige uke kjørte en tur med thinken og hørte og merket et bittelite knakk i rattet/styringa. Tenkte ikke så mye over det da men når jeg kom hjem og parkerte hørte jeg en unormal surklelyd fra motor rommet. Jeg stoppet ikke bilen men lot den gå når jeg hoppet ut for å sjekke nærmere under panseret. Det var fort gjort å finne ut hva som hadde skjedd. Første observasjon var olje i venstre hjulbrønn og ut på felgen/dekket. Under panseret var det styreservo pumpa som surklet. Den hadde tømt seg for olje. Jeg fylte på en skvett og da da så jeg hva som hadde skjedd. Et titt inn i venstre hjulbrønn så sildrer det servostyringsolje ut av styresnekka. Ja, ja tenkte jeg, da blir det å grave den ned og satse på at den blir funnet om 1000 år. Men, neida...det er håp om å få fixet dette også når jeg fant igjen denne posten som beskriver i detalj hvordan man kan bytte styresnekke og diverse uten å demontere halve bilen. Når det blir mulig å gjøre jobben er naturlig nok helt i det blå. Jeg må først finne ut om det fremdeles kan skaffes nye eller brukte deler. Uansett så blir jobben gjort en vakker dag takket være gode Thinkere som legger ut denne typen arbeidsbeskrivelser på elbilforumet og om alt mulig annet som vi kan dra felles nytte av.       
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA