Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bytte av tannstang og styreledd  (Lest 338 ganger)

themski

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Bytte av tannstang og styreledd
« på: Tirsdag 26. April 2022, klokken 21:36 »
Hei, kjære Th!nk-entusiaster!

Jeg har fått beskjed av mine kjære venner på verkstedet om at styreledd og tannstang (også kjent som "styresnekke") er slitne og må byttes på min gule Think City. Jeg har forstått det slik at det vistnok skal være samme tannstang/styreledd som på Citroen Saxo eller Peugeot 106 - problemet er at jeg ikke helt forstår hvilke modeller, herunder undermodeller og år, jeg kan ta utgangspunkt i når jeg forsøker å finne de nye delene.

Er det noen som vet dette, eller kan belyse saken?

mohpet

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Bytte av tannstang og styreledd
« Svar #1 på: Tirsdag 26. April 2022, klokken 22:04 »
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

themski

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Fredag 13. Mai 2022, klokken 07:29 »
Sjekket der, men det virker ikke som om akkurat dette står nevnt der. Hadde en liten dialog med brukeren worry (https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=37466) som tidligere hadde gjort samme jobb.

Ang. elbilwikien, så har jeg bedt om enten skrivetilgang til Wikien eller at siden oppdateres med infoen under:

Endte til slutt opp med en tannstang som også passer til Citroen Saxo-biler med produksjonsår fra 91-03, samt Peugeot 106 1.0/1.1 med produksjonsår fra 96-04. Bestilte ganske spesifikt en tannstang fra General Ricambi varenr. CI4036 (https://www.autotex.no/general-ricambi/bildeler-7824075). Jeg var litt i tvil til å kjøpe så "gamle" deler til en sammenlignbart nyere Think, men som bruker worry så pent påpekte så er bilen designet tidlig på 2000-tallet.

Skrudde ut den gamle tannstanga i går, det var passe trangt å løsne de tre skruene til tannstanga, samt at endeleddenes "nøkkelhull" for allen/torx-nøkler hadde rustet vekk. Endte opp med å måtte kappe av skruene med baufil - her var det greit at jeg hadde bestilt nye endeledd også.
« Siste redigering: Fredag 13. Mai 2022, klokken 07:47 av themski »

themski

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: Fredag 13. Mai 2022, klokken 07:45 »
Bilder fra gårsdagens jobb, samt sammenligning av gammel og ny tannstang. Ser bra ut så langt.

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Fredag 13. Mai 2022, klokken 10:36 »
Interresant lesing. Vet godt selv hvor mye arbeid dette er, så godt jobba!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

themski

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Fredag 13. Mai 2022, klokken 20:03 »
Takk for det - dette er kos.

Da har jeg forsøkt å sette på nye endeledd og flytte styrestagene over på ny tannstang og jeg har gjort noen nye observasjoner.

• Jeg har kjøpt to endeledd til høyre side, mangler en venstre.
  • Ny og gammel tannstang viser seg å ikke være helt identiske; dimensjonene er like - men "stempelet" på ny tannstang er rektangulær, mens "stempelet" på den gamle er sirkulær med et spor.

Jeg får bestilt et nytt endeledd til riktig side, men jeg er litt usikker på om jeg kan bruke tannstanga jeg har bestilt eller om jeg må bytte den. Hvis noen som har peiling kan se på første vedlagte bilde og gi en kvalifisert mening hadde det vært supert. Det jeg legger merke til umiddelbart er jo at stempelet til den nye ikke har noe spor for å "låse" seg til styrestaget og vil tilsynelatende være problematisk.

For øvrig har jeg byttet høyre endeledd, brukt en del tid med skyvelære og notatblokk for å sørge for at den er justert lik som den jeg tok ut (målt fra slutten av styrestag til median i "sirkel" på endeledd").

EDIT 1: Da har jeg vært å kikket etter endeledd til venstre side, men ser at de fleste endeledd står oppført som "passer til begge sider". Er det noen som har noen erfaring med dette? Kan jeg rett og slett bare hive det andre endeleddet på?
« Siste redigering: Fredag 13. Mai 2022, klokken 20:09 av themski »

bcx238h

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 09:42 »
For det første må jeg si at jeg er glad for slike flinke forumsmedlemmer som tar seg tid til å ta bilder og legge dem inn her - i tillegg til gode beskrivelser og tankespill.

Når jeg sjekker delenummeret til tangstanga på nettet, ser det ut som at det finnes sannelig to forskjellige deler, som skiller seg nettopp pga. stemplets form.

Her er lenken til den som har samme mekanisk utførelsen som den originale:
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/30947639/16182#!product-tab-comp

Når det gjelder endeledd kan de bare brukes på begge sider når de er helt symetriske.
Det er ikke de originale på ditt bilde. Men den nye som du viser er riktig for den ene side.

Her er lenken til en side som tydeligvis har endeledd for begge sider, der man ser at de er asymetriske:
https://www.autodeler.co.no/peugeot/106-van-1/13502/10703/endeledd

Tror nok at det er litt av et puslespill med "våre" Think-biler.
Derfor er det sååå viktig med slike innlegg som dine!  :+1: :)

Denne kunnskapen må ikke gå tapt, selv om det til tider kan være "irriterende" pga. små forskjell i bestilte deler.  :(

bcx238h

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 12:16 »
God dag, god dag...

Siden jeg tenkte meg at det lønner seg å skifte dekk på Think-en min, tok jeg med det samme bilder av "min" tannstang med tilbehør...

Her sjåførsida - "jeg" har servostyring, derfor hydraulikkrørene:

Men den mer interessante sida er nok passajersida:

"Problemet" er nok nettopp denne mekaniske forbindelsen:

"Min" tannstang har også et rundt stempel og ikke firkant. Og så klemmes nok denne interessante mekaniske sikringen som ser ut som en "Jordan tanntråd 3-in-1 flosser"  :D inn i skruklemmen rundt stemplet.

Vil dermed si at alle som må utføre samme jobb som "themski", burde nok sjekke først den mekaniske forbindelsen på passasjersida.  :)