Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av tannstang og styreledd

Startet av themski, tirsdag 26. april 2022, klokken 21:36

« forrige - neste »

themski

Hei, kjære Th!nk-entusiaster!

Jeg har fått beskjed av mine kjære venner på verkstedet om at styreledd og tannstang (også kjent som "styresnekke") er slitne og må byttes på min gule Think City. Jeg har forstått det slik at det vistnok skal være samme tannstang/styreledd som på Citroen Saxo eller Peugeot 106 - problemet er at jeg ikke helt forstår hvilke modeller, herunder undermodeller og år, jeg kan ta utgangspunkt i når jeg forsøker å finne de nye delene.

Er det noen som vet dette, eller kan belyse saken?

mohpet

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

themski

#2
Sjekket der, men det virker ikke som om akkurat dette står nevnt der. Hadde en liten dialog med brukeren worry (https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=37466) som tidligere hadde gjort samme jobb.

Ang. elbilwikien, så har jeg bedt om enten skrivetilgang til Wikien eller at siden oppdateres med infoen under:

Endte til slutt opp med en tannstang som også passer til Citroen Saxo-biler med produksjonsår fra 91-03, samt Peugeot 106 1.0/1.1 med produksjonsår fra 96-04. Bestilte ganske spesifikt en tannstang fra General Ricambi varenr. CI4036 (https://www.autotex.no/general-ricambi/bildeler-7824075). Jeg var litt i tvil til å kjøpe så "gamle" deler til en sammenlignbart nyere Think, men som bruker worry så pent påpekte så er bilen designet tidlig på 2000-tallet.

Skrudde ut den gamle tannstanga i går, det var passe trangt å løsne de tre skruene til tannstanga, samt at endeleddenes "nøkkelhull" for allen/torx-nøkler hadde rustet vekk. Endte opp med å måtte kappe av skruene med baufil - her var det greit at jeg hadde bestilt nye endeledd også.

themski

Bilder fra gårsdagens jobb, samt sammenligning av gammel og ny tannstang. Ser bra ut så langt.

elektrolux

Interresant lesing. Vet godt selv hvor mye arbeid dette er, så godt jobba!
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

themski

#5
Takk for det - dette er kos.

Da har jeg forsøkt å sette på nye endeledd og flytte styrestagene over på ny tannstang og jeg har gjort noen nye observasjoner.


  • Jeg har kjøpt to endeledd til høyre side, mangler en venstre.
  • Ny og gammel tannstang viser seg å ikke være helt identiske; dimensjonene er like - men "stempelet" på ny tannstang er rektangulær, mens "stempelet" på den gamle er sirkulær med et spor.

Jeg får bestilt et nytt endeledd til riktig side, men jeg er litt usikker på om jeg kan bruke tannstanga jeg har bestilt eller om jeg må bytte den. Hvis noen som har peiling kan se på første vedlagte bilde og gi en kvalifisert mening hadde det vært supert. Det jeg legger merke til umiddelbart er jo at stempelet til den nye ikke har noe spor for å "låse" seg til styrestaget og vil tilsynelatende være problematisk.

For øvrig har jeg byttet høyre endeledd, brukt en del tid med skyvelære og notatblokk for å sørge for at den er justert lik som den jeg tok ut (målt fra slutten av styrestag til median i "sirkel" på endeledd").

EDIT 1: Da har jeg vært å kikket etter endeledd til venstre side, men ser at de fleste endeledd står oppført som "passer til begge sider". Er det noen som har noen erfaring med dette? Kan jeg rett og slett bare hive det andre endeleddet på?

bcx238h

For det første må jeg si at jeg er glad for slike flinke forumsmedlemmer som tar seg tid til å ta bilder og legge dem inn her - i tillegg til gode beskrivelser og tankespill.

Når jeg sjekker delenummeret til tangstanga på nettet, ser det ut som at det finnes sannelig to forskjellige deler, som skiller seg nettopp pga. stemplets form.

Her er lenken til den som har samme mekanisk utførelsen som den originale:
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/30947639/16182#!product-tab-comp

Når det gjelder endeledd kan de bare brukes på begge sider når de er helt symetriske.
Det er ikke de originale på ditt bilde. Men den nye som du viser er riktig for den ene side.

Her er lenken til en side som tydeligvis har endeledd for begge sider, der man ser at de er asymetriske:
https://www.autodeler.co.no/peugeot/106-van-1/13502/10703/endeledd

Tror nok at det er litt av et puslespill med "våre" Think-biler.
Derfor er det sååå viktig med slike innlegg som dine!  :+1: :)

Denne kunnskapen må ikke gå tapt, selv om det til tider kan være "irriterende" pga. små forskjell i bestilte deler.  :(

bcx238h

#7
God dag, god dag...

Siden jeg tenkte meg at det lønner seg å skifte dekk på Think-en min, tok jeg med det samme bilder av "min" tannstang med tilbehør...

Her sjåførsida - "jeg" har servostyring, derfor hydraulikkrørene:



Men den mer interessante sida er nok passajersida:



"Problemet" er nok nettopp denne mekaniske forbindelsen:



"Min" tannstang har også et rundt stempel og ikke firkant. Og så klemmes nok denne interessante mekaniske sikringen som ser ut som en "Jordan tanntråd 3-in-1 flosser"  :D inn i skruklemmen rundt stemplet.

Vil dermed si at alle som må utføre samme jobb som "themski", burde nok sjekke først den mekaniske forbindelsen på passasjersida.  :)

themski

#8
Liten oppdatering fra meg her nå. Det har gått litt tid, hvilket har gått til å sende deler i retur til Tyskland og få tilsendt nye samt noe feriering.

Jeg ble ferdig med styringen i dag - men som vanlig gikk det ikke uten at det dukket opp noen uforutsette problemer. Teksten og forklaringen skrives i dag, så vil jeg laste opp bilder i løpet av morgendagen.

TL;DR/viktige punkter:

  • Rattstammen inne i bilen kan bokstavelig talt dras ut i to deler for å matche ratt og styresnekke om rattstammen er koblet fra styresnekka.
  • OEM-nummeret på delen garanterer ikke at du finner riktig snekke. Som bruker "bcx238h" skriver så må man følge med på koblingspunktet på styresnekka for å sørge for at man får riktig.
Den riktige styresnekka hadde av en eller annen grunn et helt identisk OEM-nummer som den "feilaktige" jeg fikk først - OEM 4000W8. Det var riktignok kun stempelet som ikke passet - slik som beskrevet i tidligere innlegg. Den jeg endte opp med å installere i bilen er denne: https://www.autodoc.co.no/dri/10159267

Styresnekka gikk fint å montere til styrestagene denne gangen, og endeleddene (en høyre og en venstre denne gangen) ble installert og justert etter målene jeg tok tidligere før jeg tok av de gamle.

Problemet denne gangen dukket opp når jeg skulle koble rattstammen til styresnekken inne i cockpiten, det viste seg at når styresnekka var sentrert så var koblingen 180 grader feil i forhold til hvordan rattet lå. Med andre ord; skulle rattstammen kobles til så ville rattet være opp ned om bilen kjørte rett frem, og om rattet lå rett ville bilen svinge enten høyre eller venstre.

Etter å ha fomlet mye rundt så fant jeg ved en tilfeldighet ut at nederste del av rattstammen (den delen som kobles på styrestaget) kunne trekkes ut og roteres for å matche koblingspunktet på styresnekka. Jeg var litt usikker på om det ville være vanskelig å sørge for at ratt ville bli rett når man prøvde seg frem på denne måten. Siden styresnekken var sentrert i korrekt posisjon (og krevde litt kraft for å roteres ut av denne), samt at rattet ved hjelp av tyngdekraft raskt falt i korrekt posisjon, gikk det fort å prøve seg frem. Etter å ha forsøkt 3-4 ganger stod rattet i senterposisjon når den var koblet til styresnekka og jeg sa meg fornøyd.

Med dette så konkluderes dette prosjektet, og jeg håper at dette kan være nyttig for andre som har tenkt til å utføre samme jobb.

Takk til alle som har bidratt med råd og hjelp her.

worry

Hei,
Takk for oppdatering. Dette er nyttig informasjon å ha med seg for oss som prøver å holde disse på veien.  :+1:
Think lithium

Stig Leine

Takk for nytting info.
Har også fått beskjed om og bytte tannstang etter negativ EU kontroll. Da blir denne infoen gull verd.

Vet noen hvor mye utslag som egentlig skal til for at EU testen ikke godkjenner tannstang "slaken/utlaget"?  Testet selv ved å jekke opp bilen og vri på dekket. Jeg må innrømme at jeg det var bare så vidt jeg kunne kjenne noe utslag. Noen som har erfaring eller vet noe om dette?

Stig Leine

Har servostyring på min Think. Fikk beskjed om at CPU'en måtte skrus ut for å få plass til å skifte tannstangen. Er det noen som har erfart det samme?

worry

#12
Dette skal være siste instruks for gjennomføring av kontrollen. Jeg ser ingen målbare krav, kun "synsing" fra kontrolløren. Dvs. at kontrollørene kan vurdere det forskjellig. Jeg ville prøvd å ta kontroll et annet sted, iom. at jobb og kostnad er ganske stor for å bytte tannstang.
https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-06.pdf?timestamp=1546310144000
Think lithium

VWspirit

Har servostyring på min Think. Fikk beskjed om at CPU'en måtte skrus ut for å få plass til å skifte tannstangen. Er det noen som har erfart det samme?

Du skal klare å bytte uten å ta ut PCU, litt arbeid med slangene men det går
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

themski

Sitat fra: Stig Leine på mandag 22. august 2022, klokken 12:42
...
Vet noen hvor mye utslag som egentlig skal til for at EU testen ikke godkjenner tannstang "slaken/utlaget"?  Testet selv ved å jekke opp bilen og vri på dekket. Jeg må innrømme at jeg det var bare så vidt jeg kunne kjenne noe utslag. Noen som har erfaring eller vet noe om dette?

Min tannstang hadde to problemer:

  • Gummidekselet som dekker venstre del av styresnekka var ødelagt og åpen og slapp inn smuss og møkk
  • Slark i tannstang, forringende årsak er trolig punktet over

Det var en tydelig forskjell i slark og lyd etter at denne ble byttet, bare ved normal svinging. Tidligere kom det et tydelig "dunk" når jeg slapp rattet etter en sving i fart, og rattet gikk tilbake i normal posisjon. Det skal nevnes at jeg ikke har servo og denne manøveren blir derfor ekstra tydelig. Lyden forsvant nesten totalt etter at dette ble byttet.

Jeg ville tro at alle tydelige metallyder fra styringa når man "herjer" med hjula vil utløse denne feilen, men jeg har ikke så godt peiling. Tipper at Worry har et godt poeng i innlegget sitt over hvor han sier at dette kan vurderes litt forskjellig ettersom hvilken kontrollør det er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA