Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilrabatten i bomringen kan bli skrotet

Startet av trondhla, tirsdag 26. april 2022, klokken 13:57

« forrige - neste »

trondhla

Jaja det måtte jo komme...
https://www.nrk.no/osloogviken/elbilrabatten-i-bomringen-kan-bli-skrotet-1.15944415
Det er et forslag per nå, men det blir vel ikke lange tiden før "løftet" om 50% rabatt i bomringen i forhold til vanlige biler blir brutt. For få folk på bussen må vite.

Daniel_0007

Da kan man like gjerne gå over til hybrid eller hvis man bor i Bærum og pendler til oslo, gå over til hydrogen som jeg antar blir fortsatt fritatt. Annen løsning er å skaffe seg el motorsykkel som man får penger for å kjøpe som igjen kan føre til flere skadde i trafikken.
Er akkurat det samme som skjedde med dieselen, når alle kjøpte diesel gikk prisen opp.
Model 3 2019 LR Rwd

Wisd0m

Det er bare å øke kostnadsgrunnlaget i bommen til høyere nivåer. Det er ikke slik at man er nødt til å fjerne rabatten for å ha tilstrekkelig finansering. Man kan f.eks. doble takstene hvis det trengs for å få inn x antall kroner.

Fortsetter man å fjerne kostnadsdifferansen mellom elbil og eksosbil blir det nok solgt færre elbiler.

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. april 2022, klokken 14:16
Er akkurat det samme som skjedde med dieselen, når alle kjøpte diesel gikk prisen opp.

Et godt poeng - da kan vi kanskje snart se høyere priser på elbiler enn diesel og bensin også.....
Det slår aldri feil dette her med politikere og avgifter. Det er alltid den store hopen som gjør som politikere sier
som skal få regningen til slutt. De lokker ofte i starten - så plutselig snur man alt på hodet og begynner å melke
penger fra folk. Dette er jo genial timing også. Høyere renter, høyere matvarepriser, høyere elpriser, høyere offentlige avgifter...alt går opp - og de går opp mer enn lønnsveksten....Så dette blir noen morsomme år fremover.

1317142119

Det er ikke bare å øke prisene på gammeldagse biler heller. Det treffer usosialt, i og med at det som oftest ikke er de med mest midler som fremdeles kjører brukte gammeldagse biler.

Problemet er at politikerne lider av en form for Hollandsk syke og mangler fullstendig en realistisk strategi for hvordan kollektivtransport (spesielt i Oslo) skal finansieres.

I 2015 hadde Fjellinjen inntekter på 2,7 milliarder kroner. Omregnet til 2021-kroner tilsvarer det 3,1 milliarder kroner.
I 2021 - et pandemiår preget av hjemmekontor store deler av året - hadde Fjellinjen til sammenligning en inntekt på 3,4 milliarder kroner.

Altså tjener vi mer penger og pengene renner inn til Fjellinjen/Oslo kommune/Staten fra bilistene i Stor-Oslo.

Da kommer vi til roten av problemet til den manglende strategien de styrer etter i dag: politikerne ønsker færre biler på veien (også elbiler), noe som medfører lavere inntekter. Samtidig krever de at bilistene skal subsidiere kollektivreisende, slik at de får bedre tilbud og billigere billetter. Altså er vi inne i en evig ond sirkel hvor stadig større utgifter skal dekkes av stadig færre billister, dersom politikerne får det som de vil.

Politikerne må komme opp med en bedre strategi for hvordan et ekstremt godt kollektivtilbud kan være levedyktig i en bitte liten miniby som Oslo er i Europeisk sammenheng.

filtvet

Lønn holder aldri følge med inflasjon. Ihvertfall om en ser historisk på det.

Nå har jeg stort sett hjemmekontor så håper at vi snart kan flytte ut av bomringen uansett. Da "sparer" Oslo kommune skatteinntekt på ca 400.000,- pr år. Genialt?


Svein_H

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:02
Det er ikke bare å øke prisene på gammeldagse biler heller. Det treffer usosialt, i og med at det som oftest ikke er de med mest midler som fremdeles kjører brukte gammeldagse biler.

Problemet er at politikerne lider av en form for Hollandsk syke og mangler fullstendig en realistisk strategi for hvordan kollektivtransport (spesielt i Oslo) skal finansieres.

I 2015 hadde Fjellinjen inntekter på 2,7 milliarder kroner. Omregnet til 2021-kroner tilsvarer det 3,1 milliarder kroner.
I 2021 - et pandemiår preget av hjemmekontor store deler av året - hadde Fjellinjen til sammenligning en inntekt på 3,4 milliarder kroner.

Altså tjener vi mer penger og pengene renner inn til Fjellinjen/Oslo kommune/Staten fra bilistene i Stor-Oslo.

Da kommer vi til roten av problemet til den manglende strategien de styrer etter i dag: politikerne ønsker færre biler på veien (også elbiler), noe som medfører lavere inntekter. Samtidig krever de at bilistene skal subsidiere kollektivreisende, slik at de får bedre tilbud og billigere billetter. Altså er vi inne i en evig ond sirkel hvor stadig større utgifter skal dekkes av stadig færre billister, dersom politikerne får det som de vil.

Politikerne må komme opp med en bedre strategi for hvordan et ekstremt godt kollektivtilbud kan være levedyktig i en bitte liten miniby som Oslo er i Europeisk sammenheng.
Foreslår at du sender inn dette til Stortingets spørretime og ber om svar.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Elbileier fra Sandnes

Slik jeg oppfatter det, har ennå ikke Oslo satt bompengetaksten for elbiler til 50%. Hvorfor ikke bruke handlingsrommet man allerede har? Her mistenker jeg at det er Senterpartiet som vil ha likhet mellom fossil- og elbiler, som bruker kollektivtrafikk som vikarierende argumentasjon.

Ellers, f.eks. i Sandnes/Stavanger, fjernet man rushtidsavgift pga motstanden mot de svært høye bomavgiftene. Men skal man ha folk over på kollektiv, må man enten opp med bomprisen eller ned med kollektivprisene.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Electric cars in Norway

#8
Jeg ser at elbil fordelene i Oslo fjernes en etter en etter en etter... det er ikke bra!

arthur

#9
Sitat fra: filtvet på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:23
Lønn holder aldri følge med inflasjon. Ihvertfall om en ser historisk på det.


Så du mener at vi har over tid hatt negativ økning i reallønnen og nordmenn har blitt stadig fattigere?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Regjeringen gjør helt som lovet, og forutsett, før valget.
Iveren etter å ta inn kjøpekraft fra folket er dog i meste laget, det øvrige bildet tatt i betraktning. Svindyr elkraft og full bom, etterhvert vei og omreg avgift gjør at dieselgjerrige veteranbiler uten trøblete eksosanlegg vil bli populært. Gamle Mercedeser vil kanskje gjøre comeback som taxi f.eks.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Sitat fra: arthur på onsdag 27. april 2022, klokken 06:51
Sitat fra: filtvet på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:23
Lønn holder aldri følge med inflasjon. Ihvertfall om en ser historisk på det.


Så du mener at vi har over tid hatt negativ økning i reallønnen og nordmenn har blitt stadig fattigere?

BNP pr innbygger går ihvertfall ned år for år selv i Norge. De rikeste klarer seg bra pga økningen i boligpriser og annet. Kan lett kjøpe en ny elbil på boliglånet feks. Nesten gratis-lån.

Har ikke fått mye mer enn 1-3% lønnsøkninger siste årene. Reell inflasjon er ca 15% i usa og sikkert 10% her nå. Bolig er ikke endel av inflasjons beregning - vår viktigste utgift.

Som et eksempel kan jeg nevne at et et vindu jeg kjøpte i januar nå har gått opp 10% på 4 mndr. Andre byggematerialer har doblet seg på 1 år. Tesla 3 har gått opp 60.000 siden desember etc etc.


Vidar_S

Sitat fra: filtvet på onsdag 27. april 2022, klokken 09:14
Sitat fra: arthur på onsdag 27. april 2022, klokken 06:51
Sitat fra: filtvet på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:23
Lønn holder aldri følge med inflasjon. Ihvertfall om en ser historisk på det.


Så du mener at vi har over tid hatt negativ økning i reallønnen og nordmenn har blitt stadig fattigere?

BNP pr innbygger går ihvertfall ned år for år selv i Norge. De rikeste klarer seg bra pga økningen i boligpriser og annet. Kan lett kjøpe en ny elbil på boliglånet feks. Nesten gratis-lån.

Har ikke fått mye mer enn 1-3% lønnsøkninger siste årene. Reell inflasjon er ca 15% i usa og sikkert 10% her nå. Bolig er ikke endel av inflasjons beregning - vår viktigste utgift.

Som et eksempel kan jeg nevne at et et vindu jeg kjøpte i januar nå har gått opp 10% på 4 mndr. Andre byggematerialer har doblet seg på 1 år. Tesla 3 har gått opp 60.000 siden desember etc etc.

Det er lett å anta og tro, men om man ser på denne statistikken ser det ut til at reallønnsutviklingen stort sett har vært positiv hvert eneste år siden 1985:  https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling. Kun to år den har vært negativ.


filtvet

#13
Mange måter å lage statistikk på ja. Faren min bygde hus ganske sentralt når han var ung. Det kostet ca 2 brutto årslønner den gangen. Er det samme priser i dag? Bolig + bil er det som koster mye. De kunne leve greit på 1 lønn også.

Og nå har vi en enorm inflasjonsboble.

BNP historisk: https://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-0901-bnp.html

Ned pr innbygger siden 2008. Hvordan kan de fleste ha blitt rikere om det stadig går ned i gjennsomsnitt?

ToWalkOrDrive

#14
Sitat fra: filtvet på onsdag 27. april 2022, klokken 12:02
Mange måter å lage statistikk på ja. Faren min bygde hus ganske sentralt når han var ung. Det kostet ca 2 brutto årslønner den gangen. Er det samme priser i dag? Bolig + bil er det som koster mye. De kunne leve greit på 1 lønn også.

Og nå har vi en enorm inflasjonsboble.

BNP historisk: https://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-0901-bnp.html

Ned pr innbygger siden 2008. Hvordan kan de fleste ha blitt rikere om det stadig går ned i gjennsomsnitt?

BNP henger også sammen med oljepriser osv...så det er klart at om oljeprisen faller kraftig så går BNP ned. Du måtte lete ganske lenge for å finne nedgang, siden BNP stort sett har går opp i Norge. I 1970 var BNP per innbygger, målt i 2005 penger, 155.499, mens den var 415.760 i 2011 målt i 2005 penger (altså korrigert for inflasjon).

Et hus og en bil for 50 år siden er sinnsykt mye enklere / spinklere laget enn et hus og en bil i dag.
Men akkurat siste to årene har jo alle prisene gått helt bananas....mens lønningene ikke henger med...det er jeg enig i.

Du kan og se på hvor mye folk brukte på en TV eller en sykkel for 50 år siden....ganske stor andel av en månedslønn...for ikke å si mer...

Reallønnsutvikling og BNP per innbygger er forøvrig ikke det samme. BNP per innbygger er jo det et land skaper delt på antall innbyggere. En del land fordeler jo ikke det en skaper på alle innbyggerne...sånn som oljeinntektene går jo i stor grad inn i en stor gull-gryte for senere generasjoner.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA