Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading 3-fas 400 volt

Startet av Petter Franck, mandag 25. april 2022, klokken 19:16

« forrige - neste »

Petter Franck

Hei, er det noen som kjenner til hvorfor bilen lader med 3.6 KW og når jeg lader ID.4 så lader den med over 10 KW på samme lader. Jeg har en Easee lader som jeg kan endre mellom 1 fas og 3 fas, samt sette på automatikk (dvs at laderen selv kjør en sjekk om den tar 1 eller 3 fas)
Uansett hva den står på så får jeg samme resultat..
Det er som nevnt 400V anlegg og 16 amp sikring.

Carl Anton Stenling

#1
11 kW ombordlader er vel ekstrautstyr for e-208. Har din bil dette?

Som standard leveres 7,4 kW enfase ombordlader, dvs. 32 A. For å få 7,4 kW trenger du altså enten en 32 A enfaseinstallasjon eller en 32 A trefaseinstallasjon (hvor bare deler brukes).
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Daniel_0007

Du har nok en fas lader på bilen, siden 16 amp 1 fas blir 3,7 du må enten leve med det eller sjekke muligheten for å øke til 32 amp
Model 3 2019 LR Rwd

Rondog

Hei, jeg har 400V 16A 3 fas lader hjemme, og har bestilt bilen med 11kw ombordlader. Er det mulig å regulere (begrense)ladehastigheten i menyen til bilen? Eller må dette evnt gjøres via laderen?

Contango

Jeg har ikke sett det. Av alle biler vi har hatt er det kun Tesla som har hatt den muligheten. Stellantis bilene mangler jo også noe så elementært som ladegrense så mulighet for effektbegrensing høres litt utopisk ut.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

På Kona kan du stille effekt i normal, medium eller lav, så hva du faktisk får, må man teste på denne eller tilsvarende ladeplass med samme basetallene.

Så er ikke bare Tesla som har slik mulighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Effekt reguleres normalt av ladestasjon. Det fungerer for alle biler, også de som ikke har menyvalg for å justere ladeeffekten i bilen.

Ladenivå kan delvis styres av ladeboks. Enten ved styring på tid, via API mot bil eller ISO 15118.

Tid fungerer mot alle biler, men kan være unøyaktig. API og ISO 15118 er nøyaktig, men krever støtte i bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rondog

Ok, jeg har en tesla wall charger, og har pr i dag tesla bil. Men tenker på de nye tariffene som kommer ila sommeren, så kan det være gunstig å begrense effekten på ladingen for å ikke overstige et gitt timesforbruk. Må da lese meg opp på om det lar seg gjøre å justere ned effekten i selve ladeboksen.

TB

Sitat fra: Rondog på tirsdag 07. juni 2022, klokken 07:51
Ok, jeg har en tesla wall charger, og har pr i dag tesla bil. Men tenker på de nye tariffene som kommer ila sommeren, så kan det være gunstig å begrense effekten på ladingen for å ikke overstige et gitt timesforbruk. Må da lese meg opp på om det lar seg gjøre å justere ned effekten i selve ladeboksen.
TWC justeres fra bil, dvs. tror ikke det er noen annen måte å justere på?
Om andre ikke Tesla skal lade må bilen justeres til å lade på riktig tid / med riktig effekt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

Sitat fra: TB på tirsdag 07. juni 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Rondog på tirsdag 07. juni 2022, klokken 07:51
Ok, jeg har en tesla wall charger, og har pr i dag tesla bil. Men tenker på de nye tariffene som kommer ila sommeren, så kan det være gunstig å begrense effekten på ladingen for å ikke overstige et gitt timesforbruk. Må da lese meg opp på om det lar seg gjøre å justere ned effekten i selve ladeboksen.
TWC justeres fra bil, dvs. tror ikke det er noen annen måte å justere på?
Om andre ikke Tesla skal lade må bilen justeres til å lade på riktig tid / med riktig effekt.
Man kan justera effekten helt ned till 6A i boxen, men man måste ta av locket för att göra detta.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

DagfinnN

Sitat fra: alda på onsdag 08. juni 2022, klokken 08:34
Sitat fra: TB på tirsdag 07. juni 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Rondog på tirsdag 07. juni 2022, klokken 07:51
Ok, jeg har en tesla wall charger, og har pr i dag tesla bil. Men tenker på de nye tariffene som kommer ila sommeren, så kan det være gunstig å begrense effekten på ladingen for å ikke overstige et gitt timesforbruk. Må da lese meg opp på om det lar seg gjøre å justere ned effekten i selve ladeboksen.
TWC justeres fra bil, dvs. tror ikke det er noen annen måte å justere på?
Om andre ikke Tesla skal lade må bilen justeres til å lade på riktig tid / med riktig effekt.
Man kan justera effekten helt ned till 6A i boxen, men man måste ta av locket för att göra detta.
Ikke hvis du har Gen. 3. Da kobler man opp via WIFI.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA