Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kan man oppdatere kart selv – eller kan man det?

Startet av hanche, mandag 25. april 2022, klokken 16:17

« forrige - neste »

hanche

Fikk mail fra BOS idag. Under overskriften Gratis oppdatering av kartverk før ferien? skriver de:

Sitat
Påskeferien er nå over og før vi vet ordet av det kommer sommerferien. De siste årene har rekordmange nordmenn valgt bilferien som en fleksibel løsning på sommerferien. Da er det lurt og ha oppdatert GPS om bord. Kia jobber for å gjøre bilholdet enklest mulig for deg som bileier. Vi ønsker å gi deg mer frihet. Derfor har vi lansert en ny nettside som gjør det mulig for deg som Kia-eier å oppdatere navigasjonsheten i din bil med nyeste kart og programvare, når det måtte passe deg. Tjenesten er gratis.

Og det er jo hyggelig. Men: Jeg laster ned appen NavigationUpdaterInstaller.app for Mac og prøver å kjøre den, og så viser det seg at utvikleren ikke har signert appen, og dermed vil heller ikke Macen min kjøre den. Det er jo bare utrolig sløvt, da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Helt klart uheldig at utvikleren ikke har signert appen.

Under forutsetning at årsaken er manglende signering, du kan overstyre - og kjøre den likevel:
https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/mchleab3a043/mac
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hanche

Hmm, ja, jeg kjenner til den fremgangsmåten, og kunne sverget på at jeg prøvde den, uten å lykkes. Men når jeg prøvde igjen nå, gikk det likevel.

Må bare sjekke litt ekstra at jeg ikke blir utsatt for phishing her. Nedlastingen skjedde ved å klikke en knapp på en underside av https://update.kia.com, men selve filen kom fra https://oem-setup.map-care.com/. Og ifølge whois-databasen tilhører det domenet HYUNDAI MNSOFT, INC. i Seoul, så hvis ikke de er hacket, skulle jeg være trygg. Men jeg ville følt det tryggere om koden var signert.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg oppgraderte programvaren, og det gikk greit. Jeg fikk valget mellom Quick Update, General Update og Scheduled Update. Etter litt googling valgte jeg Quick-varianten. Det tok ca 50 minutter. Jeg endte med å sitte i bilen den tiden. I følge informasjon fra andre kilder kan General Update ta to-tre timer, så hvis man ikke har et trygt sted å sette bilen der den kan stå påskrudd uten fare for å bli stjålet, er ikke det noe videre bra alternativ. Jeg fikk mest inntrykk av at det var en opsjon for det tilfellet at programvaren i bilen er skadet og må reinstalleres helt, men det er jeg usikker på. Informasjonen fra Kia sier ikke noe om forskjellen, eller hva Scheduled Update innebærer. Bare masse uendelig detaljert om hvilke knapper man skal trykke på, men det forklarer seg nesten selv. I det man setter i minnepinnen, spør bilen helt uoppfordret om jeg vil oppgradere, og gir de tre alternativene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA