Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC funger ikke

Startet av Tormod Beck, mandag 25. april 2022, klokken 16:10

« forrige - neste »

Tormod Beck

Er det noen som har hatt problem med at AC ikke fungerer?
Varm i bilen om dagen sier min sønn som bruker den

TB

Hvilken temperatur rapporterer bilen det er utendørs?
Mener jeg leste om motsatt, bilen mente det var svært varmt - og gav naturligvis ingen varme.

Men, mye rart kan skje, ta kontakt med forhandler så løser det seg nok.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Limodriver

Jeg har selv hatt problemer med klimaanlegget på Kona. Først mistenkte de lekkasje, et problem som de var kjent med, men de endte opp med å skifte innetemperaturmåleren.

En bekjent har hatt lekkasje i klimaanlegget på Kona.

Reklamer på manglende kjøling overfor forhandler.

Tormod Beck

Min sønn har fått time på fredag.
Tror det begynte med noen skramling ulyder først.

Limodriver

Jeg hadde også en slags "romling" i klimaanlegget. Det kan høres ut som problemstilligen er identisk.

Tormod Beck

De sier at kompressoren må byttes. Har ventet 4 uker på delen, men nå vet de ikke når den kan komme,

martino

"romling" fra klimaanlegget betyr at kompressoren arbeider uten kjølegass (som har lekket ut).
Det er vel like sunt som å kjøre med punktert dekk.  Kjølegassen inneholder smøremidler, så kompressoren vil etterhvert skjære seg og må byttes.

I mitt tilfelle kjørte jeg rundt med rumlelyd noen måneder, og valgte AC kontroll på service.  Det viste seg
at det var en lekkasje og kompressoren måtte byttes (over 20 000 kr, men heldigvis kort tid før utløpet av 5 årsgarantien,så gratis for meg).

Det kommer ikke opp noen feilmeldinger/lys i lamper, kun romlelyd.  Energiforbruket (for meg var det til oppvarming) vil naturlig nok øke, det lå nesten konstant på 5 kw i vinter. Med ferdig oppvarmet kupe og fungerende varmepumpe (samme enhet som AC) gikk forbruket etter reparasjon ned til 0,8-1,5 Kw).

De som etterhvert kommer utenfor 5 årsgarantien bør lytte nøye etter disse lydene, det skal bare en liten lekkasje til.

Å miste AC er kansje OK på en eldre bensinbil i norge, men på en elbil gjelder tapet også økonomisk oppvarming/rekkevidde vinter.

Neste gang jeg hører rumlelyder tar jeg en AC service (sjekk av trykk, rens mm)

TB

Kompressor ble byttet på 2019 Kona for et år siden.
Det var noe lyd, men både kjøling og varme fungerte for meg.

Anlegget kan ikke vore helt tomt, men de byttet uansett kompressoren. Etter bytte var lyden borte.
Lørenskog

Eladdin - Elbilfareren

Har dere tatt full service på ac'n deres da, med vakuumering og det hele? Vakuumering trekker ut fukt som bygger seg opp ved kondenseren som ruster. AC på min 2019 Ioniq streiket 1 uke før garantiutløp, sparte 27k på det ettersom hele dashbordet må ut, og jeg fikk vite at det er en svakhet på Ionik og Kona, men kan unngås ved å ta ac-service hvert 2. år med vakuum og trykktesting/påfyll av AC-gass.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

TB

Bytte av kompressor ble byttet på garanti når bilen var 4 år. At det skal være nødvendig utføre en ac service hvert 2. år ble ikke nevnt eller foreslått når jeg hadde bilen.
Lørenskog

RJK

Hadde bilen inne til garantisjekk hos NAF før garantien gikk ut på selve bilen, og da var det påpekt feil med AC, så verkstedet tok en jobb på dette, selv om de ikke rakk å gjøre jobben før garantien var utgått.

Men det viktige er jo å melde slikt så fort man blir klar over problemer, og få meldt alt man vet eller får vite, før garantien faktisk går ut.

Da er det ikke ens eget problem, men forhandlers/importørs/produsentens problem at de ikke rekker å få jobben gjort før garantien er utgått. Det er fremdeles innenfor hva garanti og reklamasjonsvilkårene sier!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Slik RJK skriver er det viktig å reklamere raskt slik at reklamasjonen er gjort før garantien utløper. Hvorvidt reparasjonen blir utført eller problemet identifisert innen utløpet av garantien er ikke viktig.

Jeg hadde en ulyd og hyppige umotiverte inn- og utkoblinger av AC-kompressoren bare jeg startet bilen. Dette ble reklamert på, men «merkelig nok» fant ikke BNH noen feil. Da jeg solgte bilen og den fremdeles var dekket av garanti gjorde jeg kjøper oppmerksom på reklamasjonen.

Jeg savner Kona og dens egenskaper (lang rekkevidde, god varme, fornuftig betjening, godt utstyrt osv.), men får nesten angstanfall mhp ettermarkedsservicen.

Moas

Når jeg hadde Kona så sluttet ac å fungere skikkelig omtrent hver 6 mnd.
Det var den minste feilen. Jeg er glad jeg ble kvitt den før garantien utløp,  ellers hadde det blitt dyrt..

Jeg har tidligere hatt japanske biler som ikke trengte ac service i hele bilens lange levetid til sammenlikning. At man må ha hyppig ac service på hyundai virker rart.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Limodriver

Sitat fra: Moas på lørdag 03. august 2024, klokken 19:43Jeg har tidligere hatt japanske biler som ikke trengte ac service i hele bilens lange levetid til sammenlikning. At man må ha hyppig ac service på hyundai virker rart.

Jo flere utfordringer en har med tyske, sør-koreanske, amerikanske O.l biler jo mer fristende blir det å kjøpe japansk. Jeg hadde aldri trodd Toyota skulle fremstå som en drøm, men de løser om ikke annet stort sett opp i problemene som oppstår med bilene deres. Noe, Hyundai så langt ikke synes å ha gjort på elbilfronten.

TB

Toyota er i media pga. noe med sertifisering av enkelte modeller.
Tror ikke det påvirker kvaliteten på dem.

SitatToyota og fire andre bilprodusenter innrømmet i juni at de hadde levert enten feilaktige eller manipulerte data da de søkte om sertifisering av kjøretøyene.
https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-tatt-i-juks-far-refs-av-myndighetene/81757634
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA